Pipeline?
 
ricebridge ricebridge skrev:
Pipeline?
Hade varit fint med pipeline och tappkran på lämplig plats men nu skulle det vara en smula omständigt att ordna det :D
 
O Obygd skrev:
[länk]

Såldes ut i veckan på Clas Ohlson! Fanns några kvar i tisdags i den butik jag var i.
Skynda dig! :)
Jag fick en sådan av min svärfar. Drog ned den med en jordborr vid husknuten på sommarstugan. Har funkat bra trots värmen!
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Om man skulle vilja ha något som står på källargolvet och enkelt kan fiskas upp är nog inte problemet att få upp ölen, utan att få ner den igen. Utan att behöva vara alltför dörsiktig menar jag.

Kan man ha ett rör där luften under komprimeras av öllådan så att den bromsas in lagom mycket för att bara kunna släppas ner? Gärna kominerat med en backventil så att det inte blir vacuum när man ska dra upp den. Eller måste man hålla på med riktig hydraulik och/eller motvikter för att få ett sånt system att funka?

Nu är det ju TS pengar och inte våra egna vi leker med, men ändå.
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
Sätt en krok i luckramen och häng systempåsen där. Annars gillar jag idén med backen under luckan, tar dock lite plats.

Eller bygg ett magasin som rullar fram en ny öl då du tar en. (lyckas inte rotera bilden på telefonen)
 
  • Schematisk ritning av ölmagasin idé, ej roterad, med plats för ölburkar i en ställning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
claes_g84 och 1 till
  • Laddar…
F
Jag byggde klart min öllucka i altanen igår. Slängde i en fryst petflaska i går em och den är fortfarande bottenfrusen. Bild kommer under dagen.
 
  • Gilla
Härryda2015 och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Jag byggde klart min öllucka i altanen igår. Slängde i en fryst petflaska i går em och den är fortfarande bottenfrusen. Bild kommer under dagen.
Ser fram emot bilden :)
 
Jag har suttit och klurat lite idag, jag kan nog tänka mig en separat lucka i golvet bredvid den stora luckan.
Den lilla luckan ska då täckas av en fartygsventil, blir snyggt till ekgolv :)

Funderingarna som varit idag är att fälla in ett 160 eller 200mm avloppsrör genom bjälklaget, i det röret ha ett mindre som passar som är uppskjutbart mha ett ställdon.
I det inre röret kan man då skära ur luckor där ölen står på hyllor.

Det vore väldigt coolt med ett rör man skickar upp med fjärrkontroll iaf :D
 
Mikael_L
Det är snart 60 år sedan teknologerna på chalmers började arbeta för en pipeline mellan Pripps och deras kårhus.
Legenden säger att de köpte 1 (en) aktie, för att såsom aktieägare få rätt att sätta in punkten om pipeline till dagordningen till varje årsmöte. :)

Enligt denna, stämmer det.
http://www.student.se/story/chalmersstudenter-ockuperar-bryggeri

Men lyckades inte chalmers teknologerna, tror jag chansen är försvinnande liten att få pipeline till sin sommarstuga. ;)
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Så här ser min ölkyl ut:


Hemmabygge med med pneumatisk cylinder.
Ljudet är inte pålagt i efterhand utan det är kylen som spelar! (Nackdelen är att grannarna hör varje gång man tar en öl :))
Visserligen i trädäcket, men hade gått lika bra att sätta inomhus.
 
  • Gilla
sateddy och 32 till
  • Laddar…
M mini_cooper_s skrev:
Så här ser min ölkyl ut:

[media]
Hemmabygge med med pneumatisk cylinder.
Ljudet är inte pålagt i efterhand utan det är kylen som spelar! (Nackdelen är att grannarna hör varje gång man tar en öl :))
Visserligen i trädäcket, men hade gått lika bra att sätta inomhus.
Häftigt bygge! Lite så jag beskrev det fast med ett elektriskt ställdon. Pneumatik skulle kunna fungera men då måsta jag ju ha en kompressor ståendes nånstans.
Sitter det ett betongrör under altanen där?
Har du möjligtvis dokumenterat detta bygge?
 
  • Gilla
mini_cooper_s
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.