tommib
Ang Krilleman så får du läsa i VVS-forumet helt enkelt. Han är forumets mesta (och troligen bästa) VVS-skribent.

Ang lärlingen så är jag otroligt fascinerad av beteendet att fakturera för en lärling. Jag har personligen aldrig råkat ut för det men sett det här ett antal gånger. Det är lite som att du skulle få betala extra om du kommer till läkaren och vederbörande har en kandidat med sig. Det var ju för väl att de erbjöd sig att ta bort kostnaden men den borde aldrig varit där från början.

Det du bör lära dig är väl att man får många meter kopparrör som man kan bocka fel och många vändor till Hornbach för att byta fel kopplingar för de pengarna du fick betala för det där.

Själv fick jag betala 4k för att flytta en radiator en halvmeter i sidled. Enda anledningen till att jag inte gjorde det själv var att det var gamla rör och jag var osäker på dimensionen. Som en extra bonus kopplade rörisen på ett sätt som gjorde att det bildades ett vattenlås i radiatorn och luft fastnade där i. Han sa att det kommer bli bättre men jag var tveksam. När jag till slut tog ett steg tillbaka och tittade på vad han hade gjort insåg jag problemet och ringde tillbaka honom. Vi luftade av via en koppling och nu fungerar det, men lite trist att man ska behöva korrigera det en yrkesman har gjort.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Varför finns då ens lärlingen med i faktureringssystemet och har en egen timpenning? :thinking:

Även jag är skeptisk till tiden och materialkostnaderna.
 
M
Jag hade ju lätt kunnat tänka mig att betala för att en lärling skulle sitta och i större skala pressa rör, böja rör osv, är ju hygglig timpenning ändå.

Men inte för sånt här småpill som bara ska gå snabbt.
 
G
Usch. Att dom hela tiden ska försöka? Varför inte köra schysst spel? Det vinner dom ju på i längden väl? Har erfarenhet från jobbet där jag tar in mycket enteprenörer och där saltas det räkningar också. Jag vet att det har kastats ut rörfirmor förr just pgs saltade räkningar. Men det finns väl inom alla branscher.
Det som dock är gemensamt med din berättelse och min erfarenhet är att man ska ifrågasätta fakturorna, ofta makuleras delar av den direkt. Synd att det ska vara så dock!
 
G MrGlad8 skrev:
Det som dock är gemensamt med din berättelse och min erfarenhet är att man ska ifrågasätta fakturorna, ofta makuleras delar av den direkt. Synd att det ska vara så dock!
Installerade tvättmaskin för ca 5år sedan. Gick på ca 3500kr inkl allt (vatten till, avlopp från, vattenlås osv ca 2,5 meter mellan maskin och vatten/avlopp)

Skulle för 2år sedan koppla på diskmaskin. Förväntade mig samma summa då det rör sig om typ samma saker fast endast ca 0,5meters dragning. Inte då. Nästan 6000kr. Tyckte det var högt. Han hade även glömt saker som han fick åka och hämta och den tiden fakturerades även mig. Fick 25% avdrag på fakturan.

Så ja, ifrågasätt om det verkar orimligt.
 
  • Gilla
Gjutjärn
  • Laddar…
Mikael_L
tommib tommib skrev:
Ang lärlingen så är jag otroligt fascinerad av beteendet att fakturera för en lärling.
Lärlingssystemet är kanske olika i de olika hantverkskategorierna.
Men elektrikerlärlingar åtminstone, får lön. Visst en låg lön, mindre än halva lönen som de sen kommer få som elektriker. Men företaget har en reell lönekostnad som de faktiskt bör försöka få ersättning för.

Däremot får man ju lov att skicka lärlingen på sådana slags jobb där gröngölingen kan producera lite och göra lite nytta. Detta är dock svårt att alltid lyckas med för enmansfirmorna och de allra minsta företagen.


Praktikanterna ifrån skolan däremot betalar vi inte en spänn för, och debiterar inte heller något för på vår firma. Och har kunden tur, så är det med en praktikant med som faktiskt bidrar helt OK.
Jag hade med en ett par dagar på ett ganska stort projekt (jobbet blev över 400 timmar totalt) som hjälpte till att koppla in en massa reglerdon, vi hade ett par hundra som skulle kopplas in. Efter att visat på samt kollat efter han lite efter ett tag för att se om det blev bra och rätt, så fick han så småningom upp farten rätt fint, nära på lika snabb som mig. Så den gången fick kunden minst en hel arbetsdag helt gratis.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
tommib
Det är skillnad på att en individ får lön och att jag ska betala timkostnad för någon som inte bidrar. Lärlingens lön i detta fall är företagets problem, inte mitt. Det är helt ointressant för mig om det är svårt för firman.

Om jag ska betala så ska det vara en produktiv person som kommer hem till mig, inte någon som står och tittar på för mina pengar för att samla timmar.

Jämför gärna problemet med att en firma skickar två personer på ett jobb och bara den ena jobbar (alltså oavsett lärlingsstatus). Varför ska jag betala för den andra personen?
 
  • Gilla
MagicFingers och 10 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jodå, du har helt rätt.

Jag ville bara belysa att det inte är konstigt att debitera för en lärling, då han faktiskt uppbär lön.

Men jag håller med dig om att det är konstigt att debitera för en som är med och inte gör något.
Så det rätta agerandet och knepet med lärlingar är att först och främst ha med dem på uppdrag där det finns något att göra som är lagom för deras nivå. Och lyckas inte det så är det fult att debitera för h*n.

Och det är kanske en lite dum sidodiskussion i denna tråd, för här verkar ju inte lärlingen kunnat bidra med någon direkt nytta.
Men rent allmänt, så är det inte helt fel att debitera för en lärling, så länge som denna kunnat leverera lite riktigt jobb till uppdraget.
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
tommib
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men rent allmänt, så är det inte helt fel att debitera för en lärling, så länge som denna kunnat leverera lite riktigt jobb till uppdraget.
Nej, exakt. Det är precis som att debitera för ett besök hos en AT-läkare. Den springande punkten är om individen tillför något värde.
 
tommib tommib skrev:
Nej, exakt. Det är precis som att debitera för ett besök hos en AT-läkare. Den springande punkten är om individen tillför något värde.
Klart du betalar för att träffa en AT-läkare, som ofta bemannar tex akuten och vårdcentral. Du debiteras inte för en för en AT-läkare som går bredvid.
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Jag anlitar enbart hantverkare för sånt jag verkligen inte kan eller vill göra. Ett sånt exempel var byta av vatten och avlopp i krypgrunden som på sina ställen endast är 30cm hög. Då hade rörmokaren med sig en lärling och gissa vem som fick krypa mest och vem som stod och langade in rör och kom med instruktioner :)
Jag var lite skeptisk till att han hade med sig lärling men jag insåg att det nog var en bra ide, det hade blivit mycket tid medatt krypa in och ut hela tiden och lärlingen var nog bättre anpassat i formen för den låga krypgrunden.
 
  • Gilla
Lassiter och 3 till
  • Laddar…
Att man debiterar för en lärling är vanligt, men där jag arbetar gör vi det bara om lärlingen har kunnat utföra arbete som faktiskt har gjort nytta tidsmässigt. I detta fallet är det tveksamt.

Det är lite därför det ibland är svårt för lärlingar att få en plats för att många mindre firmor anser att de inte har råd med att betala lön som de inte kan debitera kunden. Tyvärr är det så idag.
Större företag har lättare att lösa det eftersom de har fler anställda och lärlingen kan följa med den som för dagen har tvåmansjobb. Alternativt kan de vara på större byggen där det alltid finns jobb att utföra.
 
tommib
H Hammarfall skrev:
Klart du betalar för att träffa en AT-läkare, som ofta bemannar tex akuten och vårdcentral. Du debiteras inte för en för en AT-läkare som går bredvid.
Ja? Det var ju det jag skrev. Läs det jag citerade från Mikael_L.

För att förtydliga så är det inte konstigt att betala för lärlingen (eller AT-läkaren) om vederbörande tillför värde. Om den bara står och tittar, not so much...
 
tommib tommib skrev:
Läs det jag citerade från Mikael_L
Sorry
:oops::oops::oops::oops::oops:
 
Jag anlitade en rörkille (egen firma) som installerade ett litet duschrum, det ingick flytt av vv-beredare,(satt tidigare under diskbänk) komplett rördragning för tvättställ, duschblandare, tvättmaskinsanslutning och vv-beredare, alla rör och rördelar samt duschblandaren (FMM). Han debiterade ungefär 55% av dina materialpriser. Dessuto gjorde han allt det på 5 timmar med en timpenning som var 10% lägre än din. Det finns justa hantverkare och andra!
 
  • Gilla
MagicFingers och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.