Y
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Aha. Ja det låter som att vi har samma slags konstruktion.

Men angående bärande väggar. Mot ena kortsidan vid vardagsrummet så är listerna borta och jag kan tydligt se att väggen som går längs med långsidorna inte fäster i taket på över 2 meter från kortväggen och inåt. Kan den fortfarande bära? Är det nått fel i mitt hus eller tänker jag bara snett?

Kan jag öppna en bärande vägg? Alltså ta bort spånskivan på ena sidan och lägga isolering? Eller är det nån slags elementkonstruktion där med?
Jadå du kan öppna dom. Det är bara grövre reglar inuti som är det som bär.
Jag har öppnat alla mina innerväggar på ena sidan och pillat i isolering för stänga igen sen.
Tänk på att limma överallt för det är springor som får ljud att läcka.

Alla längstgående kanske inte är bärande per automatik.
- Har du ingen gammal pärm med ritningar?

Man tror dom använde hela ramar till dessa färdiga väggar som bara stoppades in, men i många fall så är det inga hela ramar utan dessa har öppningar mot taket. Kanske är någon andningsfunktion, jag vet inte, men möss tar sig från vinden, gräver sig neråt, och hittar dessa öppningar, trillar ner i innerväggarna och dör...
- inte kul, så ser du öppningar så stäng dessa.
 
Aha. Bra att veta! Det underlättar som fan! :) tack!

Jo gamla elscheman och vvs hittade jag nu i en pärm i tvättstugan. Och där är längsgående väggen i mitten tjockare, men bara precis i mitten över köket typ 7-9 meter nånting. Resterande längsgående väggar vid badrum och de små sovrummen och vardagsrummet är inte tjockmarkerade. Jag tänkte att det var en sån där hjärtvägg jag läst om, och då borde det vara den som är bärande va? Eller är alltihop ändå?
 
Y
Och mina skivor var skjutna med stift, att lossa dessa skivor vill jag minnas att jag såga upp skivan i mitten eller en bit in i väggen iaf, för att bryta loss dom i bitar istället.
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Aha. Bra att veta! Det underlättar som fan! :) tack!

Jo gamla elscheman och vvs hittade jag nu i en pärm i tvättstugan. Och där är längsgående väggen i mitten tjockare, men bara precis i mitten över köket typ 7-9 meter nånting. Resterande längsgående väggar vid badrum och de små sovrummen och vardagsrummet är inte tjockmarkerade. Jag tänkte att det var en sån där hjärtvägg jag läst om, och då borde det vara den som är bärande va? Eller är alltihop ändå?
Ja, tjockmarkerade är troligen bärande. Men som sagt, det är inte väggskivorna som bär utan reglarna inuti. Jag har även öppnat en, bärande vägg för att få öppen planlösning och använde då stålbalk samt extra trästolpar till denna för kompensera. samt bytte en träbalk vid en annan öppning och satte likadan stålbalk där för stålbalken är lägre än träbalken, dvs öppningen blir större då träbalkarna gick ner mer.

Fast.. Börja nu inte byggaom allt och fastna i projektet i 6 år som jag. ;)
 
Tack för tipsen!! Så ser det ut att va uppsatt här med.

Nä då, ingen fara. Vuxit upp i ett sånt hus, så jag vet att ta det lugnt. 20 år efter husköpet och dom renoverar fortfarande. Pappa säger att hade han kollat igenom huset innan han började med en del efter annan så hade han rivit skiten och byggt nytt. Haha.
Här är det prio på isoleringen till våra två musikstudios, och sen blir det ny el och nya våtutrymmen när vi får pengar.
 
Lånar tråden lite. Vet att det finns en tråd där någon har lagt in massa info, ritningar mm men nu lyckas jag inte hitta igen den. (Tipsa gärna om var jag återfinner den)

Jag har ett elementhus från 1968. Har plockat ner en "vägg" mellan sovrummet och klädkammaren som bara bestod av garderober.
Längst ut mot respektive vägg sitter det stående ihåliga balkar, plyfa-remsor mellan två träribbor.
De sitter skruvade utan på vägg precis där garderobsväggen började och slutade. Tror ni att dessa har någon annan funktion (bärande) eller är de bara distanser/utfyllnad så för att få ut garderoben en bit från respektive vägg?
Kändes spontant som en onödigt komplex konstruktion när man istället hade kunnat skruva dit en enkel regel.
Eller var det verkligen sån hets på att verkligen inte använda reglar någonstans i dessa hus?

Hörn av ett rum med borttagen garderobsvägg som avslöjar stående ihåliga balkar och plyfainsatser mellan sovrum och klädkammare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Niclas Gustafsson
  • Laddar…
T Thullen skrev:
Kan nog va min badrumstråd du tänker på :)
[länk]

Garderoberna kan jag inte svara på dock då jag inte rivt mina än :)
Ja den tråden är det nog, får grotta lite där och se om jag får nån hint :)

Själv är jag mest inställd på att det bara är passbitar för garderoberna. Väggarna är ju för övrigt orörda och har de stående elementen där bakom som bär upp taket och jag ser ingen särskild anledning till att staga upp extra där.
Detta är mitt på en av husets många långa ytterväggar. Platt tak. Källare med murad väg rakt under väggelementen.
 
Kan inte se att plankorna skulle vara bärande.
 
Vad roligt att hitta denna tråd och känna igen olika konstruktioner och hur ni andra har renoverat.

Även jag har en pärm om huset med diverse ritningar etc.
När jag hittade en ihoprullad ritning över eldragningen vid proppskåpet, så vart jag fundersam över om det fanns fler ritningar som jag inte sett tidigare.
Så jag tog kontakt med stadsbyggnadskontoret och fick ett fåtal ritningar, som jag tyvärr redan hade.

Men sen började jag forska lite i det och tog kontakt med "Mockfjärdshus" som tyvärr inte har någon anknytning till våra hus.
Dock så nämnde han att det finns ett byggföretag norr om Gävle, som hade kvar alla ritningar på alla husen genom tiderna.

Någon här som kan tänkas veta vilket företag det är?

/C
 
Sannolikt denna firma du tänker på, dock verkar han ta åt sig mindre och mindre uppdrag
 
  • Gilla
Somewhere_in_Sweden
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Sammy verkar ha missat länken. Antar att det var denna konsult han menade:
[länk]

Annars kan jag också tipsa om en grupp på facebook som heter Elementhus på Skansen.
Där läggs det upp mycket kuriosa om dessa hus
Tack ja jag glömde men det var samma länk :)
 
Ombyggnad av altandörr samt fönster. Avväxlat allting och satt nya stolpar. :)


Person på stege arbetar med ombyggnad av en avväxlad altandörröppning inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ludwig Fontanac Rytter och 2 till
  • Laddar…
Samtliga fönster i huset är mellan 5-10 år gamla. Ganska dåliga plastfönster från okänd tillverkare. Nu åker allt ut som tidigare ägare slängt in.

Samtidigt rättar vi till alla fel som blivit när dom fuskat in fönsterna.

-mycket isolering saknas
-bjälkar saknas
-reglar avsågade och inte ersatta
-inner och ytterväggar sitter inte ihop när kassetterna delats


Bild av ett dåligt isolerat och felmonterat fönster med avsågade reglar och synlig isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Felaktigt installerat fönster med synliga skador och bristfällig isolering i väggkarmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppet fönsterområde som visar bristande isolering och avsågade reglar, vilket illustrerar felaktig installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut som den förre ägaren kapat de bärande fönsterkarmarna. Jag kunde hävda dolt fel för dylikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.