Oavsett juridiken så är det beklämmande att en säljare tar ut så mycket av förtroendekapitalet som troligen byggts upp under resans gång. Det han/hon gjort är integritetskränkande och signalerar på dåligt omdöme. Som köpare skulle jag börja fundera på vad mer säljaren gjort utan att jag fått information om.

Förtoende tar tid att bygga upp men kan raserar på några ögonblick.

Vem var det? Informera så att andra kan dra slutsatser.

Kaj
 
Det där med vem som äger tomten spelar ingen roll. Vid en totalentrepenad så bestäms det vilket område som är "entrepenadområde", det behöver inte vara hela tomten fast det är vanligt.

Inom entrepenadsområdet bestämmer entrepenören egenmäktigt vilka som har tillträde, fram till slutbesiktning.
 
Vilken form det än är på entreprenad så är det förbjudet att tillträda en byggarbetsplats om man inte är behörig.

Byggledare (EJ SÄLJARE) bestämmer med byggherre (kund) när byggherre får tillträda/besöka arbetsplatsen.

Detta betyder att endast byggarbetare får vara på arbetsplatsen ifall man hårddrar allt.

Lek med tanken ifall nu en takstol hade fallit ner på besökaren/säljaren vems fel kan det ha varit???
.....JO. Byggherren (kunden)

Så hur man än vrider och vänder på ABS05 så är det ALLTID kunden (byggherren) som åker på smällen ifall något händer på byggarbetsplatsen....

Därför ska du ta ett snack med säljaren igen.
Ni skrev:Vi fortsatte att diskutera en stund, och kom överens om att inte göra någon stor sak av det hela.
I detta läge så har han skickligt vänt er till hans fördel.(det är hans jobb) "han kanske fick en beställning på ett hus till tackvare besöket"

En ersättning runt 10.000 för visningen + 5.000 för risktillägget sitter väl på plats ;)

Lycka till...
Jari

Ps. blev det några repor på parketten???? från besök skona.Ds
 
>:(Det måste kännas olustigt att inte veta när det är visning i sitt nya hus, det får man nog skriva ngn om i avtalet.
 
Hej!
Jag vill bara tillägga att smålandsvillan inte är en totalentreprenad, även om det säljs med beskrivningen "vi hjälper er" ... med grund, bygglov, mm mm.
Vilket jag också tycker att de gjort (hittintills). Men när Smålandsvillans hussäljare/byggledare tar över den byggherreroll man själv borde axla är man otroligt sårbar gentemot dem ...
fiddeli
 
Hejsan

Vi har varit på sådana visningar. Jättebra tyckte vi. Det var med två olika husföretag.
Man vill verkligen se ett hus innan man skriver kontrakt!

Jag skulle inte heller ha något emot att Myresjöhus visade vårt hus informellt för en potentiell kund. Jag skulle dock vilja veta det, bara för att jag är nyfiken. Enligt kontraktet blir det ju inte vårt hus föränn vi har nyckeln i handen. Vi bygger med Totalentreprenad.

Däremot om vi ska visa huset på en formell visning tycker jag ersättning ska utgå. Fast vi har inte så poppigt hus så det blir nog ingen visning =)

Nora
 
Hjälp! Ny på tråden.
Jag har generalentreprenad. Men inte flyttat in än. Kan säljaren visa mitt hus nu oxå fast det inte är klart? Fattar inte. Det måste väl man komma överens om. Det är väl vår lagfart, eller, vi får tom med post till vår nya adress. ??????
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.