fia_mstd fia_mstd skrev:
Min far bor i Nacka och började för över ett år sedan fundera på att sälja. Han har inte kommit till skott ännu. Han tog en "gratis värdering" på sitt radhus på 70kvm och det hamnade på ca. 3,8 miljoner. Sen har han fått ett nu värdering en gång i månaden och för två månader sedan var det nere på 2,98 för att nu ha stigit något till 3,0.

Inte samma situation som er. Men säger en del om hur det svängt på bostadsmarknadenden särskilt i Stockholmsområdet sista året. En skillnad på 1miljon, en (uppskattad) värdeminskning på ca. 30%!!!

Folk tycker jag är vresig och cynisk när jag säger "tänk om ni måste sälja om ett år har ni råd att sälja med förlust" och "man köper ju för att bo, inte för att sälja". De där låter är inte monopolpengar.

Var inte menat som ett påhopp mot er, mer ett filosoferande över bostadsmarknadendens svängningar. Låter som en oerhört tråkigt sits och jag hoppas verkligen det löser sig och du får genomföra din utbildning med familjen på plats!!!
Nä du är inte alls vresig utan sådär är ett bra tankesätt. Alla förhållanden håller inte livet ut till exempel. Vi har råd att sälja med mer i förlust men det är så att vi behöver ha pengar från försäljningen till ny, dock billigare, bostad och till utbildningen.

Som sagt det är mest väldigt tråkigt att det inte riktigt känns nu som att det kommer bli av men vi får se. Jag har visserligen 3 år på mig att påbörja utbildningen men jag vantrivs så väldigt i byggbranschen plus att risken är överhängande att våra arbeten kan hamna i kläm nu när företagen inte får sina projekt sålda.
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Handlar inte Lyxfällan om folk som köper för mer än dom har råd med. Räknar man med att hjulen bara ska snurra fortare och fortare så är man inne på en riskfylld bana.
Jag är så gammal att jag mins hur det var när George Soros härjade som mest.
 
Lite off-topic men hur arbetar mäklarstatistik, valueguard etc när de månadsvis rapporterar in läget på bostadsmarknaden ? Om de bara rapporterar in faktiska försäljningar oavsett antal objekt ute till salu blir det ju missvisande om man säger att priserna minskade med -1%. Vilket data jämför man då med ?

Skillnaden nu är ju att det finns en stor mängd objekt med mycket långa försäljningstider och de syns väl inte i statistiken. Jag befarar således att läget på bostadsmarknaden är mycket värre än vad dessa rapporter säger för de tar bara med dem som lyckats sälja överhuvudtaget och hur vet man hur långt under utgångspris dessa fått sälja för ?
 
E elmont skrev:
Jag är så gammal att jag mins hur det var när George Soros härjade som mest.
Jag kan tillägga att George Soros härjar ganska ohejdat fortfarande runt om i världen...
 
T
S Wanhainen skrev:
Hej allihopa!

Jag och min fru har försökt sälja vårt hus i snart 6 månader utan ETT enda bud?

Vi la ut pengar på hemstylist och fotografen tog riktigt bra bilder, huset är alltid kliniskt rent inför visningarna osv. Vi säljer i dagsläget med ca en halv miljon i förlust men ändå köper ingen huset?

Är det någon som har en vettig förklaring varför det är extremt få hus som säljs? Vi bor liksom i en förort till Stockholm men blir inte av med skräpet? Eldar snart upp kåken och tar f-pengar :crysmile:
För högt pris, nya takter på bostadsmarknaden, köparens marknad nu!

Nya amorteringskrav, krav på att kunna klara ~8% ränta etc etc...
 
S Saintus skrev:
Jag kan tillägga att George Soros härjar ganska ohejdat fortfarande runt om i världen...
Nu så kanske Soros inte är skurken utan de som planerar rånet (dvs rb och myndigheter, regering). Var ju århundradets klaraste investering att blanka tex Oscar Properties, när amorteringskravet kom så hade ingen uppsida utan bara en nersida, eller vad vi kallar en asymmetrisk avkastning, precis sådana som hedgefonder är väldigt duktiga på att uttnyttja. Det hade inte vart möjligt om inte nån hade händerna i kakburken
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Stockholmsregionen har det sannolikt tuffast. Dels två amorteringskrav beroende på belåningsgrad (50 och 70%) men framförallt ett lånetak (skuldkvotstak) på ca 5.5 gånger årsinkomsten. Ett par som tjänar hyffsat säg 30.000 kr i månaden vardera får inte låna mer än knappt 4 miljoner. Med tanke på att en genomsnittsvilla i Storstockholm kostar minst 5,5 miljoner gör det att du redan innan måste gjort bostadskarriär för att ha råd. Om du tar närförorter kanske genomsnittsvillan kostar 6.5 miljoner minst. Inte konstigt att objekt över medelinkomstens skuldkvotstak kommer drabbas hårdast. Tyvärr är det samma regler både i Stockholm som i minsta ort på landet trots de stora prisskillnaderna på bostäder. Personligen tror jag trycket ökar på de mindre/billigare bostäderna och de större/dyrare i övre halvan av medelskiktet tar smällen.
 
  • Gilla
Chris11
  • Laddar…
S Saintus skrev:
Stockholmsregionen har det sannolikt tuffast. Dels två amorteringskrav beroende på belåningsgrad (50 och 70%) men framförallt ett lånetak (skuldkvotstak) på ca 5.5 gånger årsinkomsten. Ett par som tjänar hyffsat säg 30.000 kr i månaden vardera får inte låna mer än knappt 4 miljoner. Med tanke på att en genomsnittsvilla i Storstockholm kostar minst 5,5 miljoner gör det att du redan innan måste gjort bostadskarriär för att ha råd. Om du tar närförorter kanske genomsnittsvillan kostar 6.5 miljoner minst. Inte konstigt att objekt över medelinkomstens skuldkvotstak kommer drabbas hårdast. Tyvärr är det samma regler både i Stockholm som i minsta ort på landet trots de stora prisskillnaderna på bostäder. Personligen tror jag trycket ökar på de mindre/billigare bostäderna och de större/dyrare i övre halvan av medelskiktet tar smällen.
Precis som jag resonerade i inlägg #24 även om jag kanske tog det lite långt
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Om vi återgår till den specifika situationen som TS har.

Du pratar om en viss förlust över en period på 4 år. I princip tror jag att man i stort sett kan sälja idag för samma pris som för 4 år sedan. Har man köpt senaste två åren får man räkna med en viss förlust.

Hur har visningarna gått? Inga där, eller har många tittat, men inte varit intresserade?

Försök jämföra materialet, annonser på hemnet, text/bilder hos mäklaren. Med ,material från andra försäljningar i området. Är dte något mäklaren missar här.

hur har mäklaren marknadsfört huset, jämfört med andra. Hur har mäklaren identifierat hur en trolig köpare ser ut? Är det en barnfamilj, är den en finansnisse, ett pensionärspar?

Vad vill den identifierade kunden ha i sitt hus. Är det en småbarnsfamilj, så vill man ex. se badkar i badrummet. Uppgifter om bra skolor i området osv. Är det pensionärsparet, så ligger närhet till matbutik och kommunal service högt i kurs osv.

Har mäklaren inte gjort den här typen av analyser, inte gjort en marknadsplan, så byt mäklare. Hitta någon som vill sälja hus.

Mäklare är säljare, men ofta är de totalt ointresserade av att sälja din bostad, de arbetar med att sälja tjänsten "sälja bostad". Själva försäljningen av din bostad är produktion för mäklaren, något som skall vara så effektivt som möjligt och som är en ointressant aktivitet,

Hitta mäklaren som gillar jobbet att sälja bostäder. Som kan resonera vettigt runt hur just din bostad skall säljas.
 
  • Gilla
olomar och 2 till
  • Laddar…
T
Jag har länge funderat på varför ingen tråd som denna skapats tidigare? Har folk blundat för vad som händer på marknaden? Vill man inte höra, för att man äger sin villa med miljoner i lån? Folk skriver att media sprider dynga, dom överdriver situationen på marknaden. Är det verkligen så?

Bolånen lyfts inte nämnvärt i detta forum, ”inga problem”. ALLA på detta forum får sina lån beviljade utan problem?

Sedan finner jag det mycket märkligt när dessa nya amorteringskrav kom, då påstods det att dessa skulle inte påverka marknaden så mycket, ”endast 15%” var kommer den siffran ifrån? Är den tagen ur luften? 15% känns knappast realistiskt. Detta har inte heller nämts i denna tråd... Alla har inte heller råd att sälja och köpa nytt pga nya amorteringskravet, detta påverkar säkerligen dig också TS. Eller vad anser ni?

Jag har länge påpekat detta, att räknar man på att köpa en villa för 5,5 milj och du tjänar låt säga 70.000 brutto i hushållet, då behöver du 825.000kr i insats, månadskostnaden blir då ~16700kr/mån! OM räntan ligger på 1.3%, men bankerna räknar på ~8%, vad som händer när räntan går upp är ganska uppenbart.

Jag är själv spekulant på tomt, och bygga nytt. Ingen konkurrens, bara att köpa tomten, priset är inte helt fel heller. Finns INGA spekulanter på tomterna. Och då pratar vi många fina tomter. MEN det är helt dött!

Men jag känner mig verkligen osäker på vad göra, vad kommer hända. Är det verkligen läge att köpa nu? 2015 kastade sig folk över dessa tomter... nu händer absolut ingenting!

Jag klarar att tomten och huset är en minusaffär, men det känns ändå inte rätt att köpa om marknaden är som den är, dock är det desto värre för dessa som maxbelånar sig till 85%.
 
Thomas: Den som kunde sia in i framtiden...

Jag vet vad jag hade gjort om jag satt på en stor pengapåse, inget boende att sälja och det helt plötsligt inte fanns någon konkurrens om den drömtomten jag ville bygga på... :)

Fast i och för sig, jag har spenderat ett halvår på att försöka få till ett bygglov för ett garage, jag hade nog inte klarat av att bygga ett helt hus ;)
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
T
J JockeHX skrev:
Thomas: Den som kunde sia in i framtiden...

Jag vet vad jag hade gjort om jag satt på en stor pengapåse, inget boende att sälja och det helt plötsligt inte fanns någon konkurrens om den drömtomten jag ville bygga på... :)

Fast i och för sig, jag har spenderat ett halvår på att försöka få till ett bygglov för ett garage, jag hade nog inte klarat av att bygga ett helt hus ;)

I dessa tider handlar det för mig inte om att tomten skall glida mig ur händerna, som det mycket väl hade kunnat göra 2015, då folk budade som dårar! Utan nu handlar det om att bostadsbubblan kan spricka och man betalar överpriser... lustigt hur det kan svänga, tiden är här, som ingen trodde skulle komma.

Men visst, det är tydligen fortfarande ”säljarens marknad”, påstår man något annat för mäklarna så slår dom dövörat till, även säljare har jag märkt. Frågan är om folk på detta forum ens kan erkänna det nu.
 
När säljs ett ordinärt hus där det i området finns tjugo andra likadana till salu?
När det är billigast.

Du beskriver att marknadsföringen är inriktad på husets utförda renoveringar, försök istället hitta mjuka värden som trivsel, pool, kvällssol, charm, trädgård, familjevilla eller vad det nu kan vara som stämmer in för det lockar fler spekulanter. Renoveringar och annat kan komma längre bak, när intresset är fångat.

Till salu sex månader, jag antar att ni bytt bilder när sommaren kom?

Har ni en mäklare som inte är så bra författare så titta på liknande hus i helt andra områden och sno bra textidéer från dom annonserna.

Hoppas det löser sig på ett bra sätt!
 
Nu kom det lite olika frågor från er här. Ska försöka svara er alla nu.

Våran privat ekonomi är absolut inga bekymmer. Vi köpte en villa som vi hade kontantinsats till och har råd att betala på och då även pengar över till att renovera det sista badrummet. Det vi vill ha tillbaka i handen är pengar som ska täcka upp för en billigare lägenhet plus pengar till utbildningen, får vi huset sålt för den pengen den ligger ute för nu kommer vi att gå i förlust men det har vi råd med.

Bilder byttes när sommaren kom, jag upptäckte nu också att jag ljög. 6 månader var en överdrift, det är snarare 3,5-4 månader i dagsläget. Ber om ursäkt för det.

Vi tycker att mäklaren har gjort ett bra jobb med beskrivningen i annonsen med närhet till typ allt som både Bosse och Anki ~68 och Christoffer och Lena ~35 behöver. Vi har en son och vi klarar oss magnifikt här. Alltså mäklaren själv säger att läget är fantastiskt bra. Tyvärr ligger det dock ganska nära ett pendeltågsspår men med de nya fönstrens hör man inte tåget ett dugg och mäklaren har sagt är spekulanterna att ”vi kan stå här i en timme om ni vill bekräfta att inget hörs med flera tåg”.

De ordinarie visningarna gick sådär men det har varit minst en privat visning i veckan sedan dess. Så intresset finns men ingen har verkat fastna för just vårt hus tyvärr. Det enda jag kan förstå kan få människor att dra sig tillbaka är ifall att vi har tre sovrum, ett på nedervåningen och två på övervåningen. Vilket kanske inte lockar familjen med barn som inte börjat sexårsverksamhet/ pedagogisk förskola eller vad det nu heter i modern tid.

Thomas jag antar att du menar köparnas tid nu. Så är det men även som säljare blir man köpare på sitt nya boende right? Så för det som hade varit vinst spelar det ingen roll för oss för vi köper ju ändå av någon annan som gör eventuell förlust eller vinst om de kanske köpte bohaget för en bra peng.
 
T
S Wanhainen skrev:
Nu kom det lite olika frågor från er här. Ska försöka svara er alla nu.

Våran privat ekonomi är absolut inga bekymmer. Vi köpte en villa som vi hade kontantinsats till och har råd att betala på och då även pengar över till att renovera det sista badrummet. Det vi vill ha tillbaka i handen är pengar som ska täcka upp för en billigare lägenhet plus pengar till utbildningen, får vi huset sålt för den pengen den ligger ute för nu kommer vi att gå i förlust men det har vi råd med.

Bilder byttes när sommaren kom, jag upptäckte nu också att jag ljög. 6 månader var en överdrift, det är snarare 3,5-4 månader i dagsläget. Ber om ursäkt för det.

Vi tycker att mäklaren har gjort ett bra jobb med beskrivningen i annonsen med närhet till typ allt som både Bosse och Anki ~68 och Christoffer och Lena ~35 behöver. Vi har en son och vi klarar oss magnifikt här. Alltså mäklaren själv säger att läget är fantastiskt bra. Tyvärr ligger det dock ganska nära ett pendeltågsspår men med de nya fönstrens hör man inte tåget ett dugg och mäklaren har sagt är spekulanterna att ”vi kan stå här i en timme om ni vill bekräfta att inget hörs med flera tåg”.

De ordinarie visningarna gick sådär men det har varit minst en privat visning i veckan sedan dess. Så intresset finns men ingen har verkat fastna för just vårt hus tyvärr. Det enda jag kan förstå kan få människor att dra sig tillbaka är ifall att vi har tre sovrum, ett på nedervåningen och två på övervåningen. Vilket kanske inte lockar familjen med barn som inte börjat sexårsverksamhet/ pedagogisk förskola eller vad det nu heter i modern tid.

Thomas jag antar att du menar köparnas tid nu. Så är det men även som säljare blir man köpare på sitt nya boende right? Så för det som hade varit vinst spelar det ingen roll för oss för vi köper ju ändå av någon annan som gör eventuell förlust eller vinst om de kanske köpte bohaget för en bra peng.

Så är det naturligtvis, men vi måste ta ner taket på bomarknaden, det har dragit iväg alldeles åt skogen, och det börjas märkas på marknaden. Tidigare var det dock självklart att man skulle göra "vinst" på sitt boende (vilket många fortfarande förutsätter), nu vill folk ha tillbaka sina pengar för det dom lagt ut, som du själv skriver. Men det är kanske så att man får räkna med att inte "få tillbaka" pengarna längre, jag tror att det kommer fortsätta sjunka på marknaden, och då blir det ännu mindre chans att ens få tillbaka pengarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.