Renoverar v-rummet och har nu kommit till antennkabeln.

Bor i BRF och kabeln till antenn kommer upp i golv (kortsida rum), sitter i ett uttag och sedan fortsätter kabeln från utgående upp till nästa lägenhet.

Vill dra kabel från denna plats vidare till ett uttag som hamnar närmare bakom tvn på långväggen. Från uttaget vid tvn ska en kabel fortsätta in i nästa rum till tv.

Nu till min fråga: går det koppla flera kablar på utgående i ett antennuttag? Enklast/snyggast funderar jag på att gömma en antennsplitter i en eldosa man skarvar elkabel i ?

Huset har analog signal, finns det analoga antennsplitters 3 väg?

Kluring
 
Redigerat:
Alla splitters är analoga, i det avseendet finns inte begreppet digitalt.
En passiv splitter (typ denna) innebär att signalstyrkan sjunker, om signalen redan idag skulle vara lite låg kan det bli strul, men det kostar ju nästan inget att testa.
Utifrån din beskrivning hade jag nog satt en antennförstärkare med två utgångar (typ denna från Jula) i närheten av första TVn om det finns något lämligt ställe att placera den där.
Eftersom vi talar om en analog signal är det mer eller mindre ofrånkomligt att bilden påverkas men det borde inte bli någon större påverkan.
 
Hade ett sånt där T-kors tidigare då vi flyttade in men det är inge vidare snyggt så hade en tanke om att det skulle gå att få in en splitter lite snyggt i en dosa istället nu när jag endå håller på renovera lägenheten.

Ett uttag för vidarekoppling då, funkar det sätta 3 kablar på utgående eller blir det nå vajsing med signalen då? Det skulle också kunna funka isåfall att kunna dela antenn lite snyggare på väggen
 
Tre kablar på utgående? Trodde det var två TV du skulle mata.
Tanken var att T-korset borde kunna döljas bakom första TVn där det rimligen redan finns en del kablar och kopplingar.
 
Aldrig mer än en kabel per anslutning, finns risk för störningar, dålig bild etc.

Om du sätter ett serieuttag efter att du tagit ut signal från lägenhetens fasta uttag så är risken stor för dålig signal.
 
Aha, nej från 1a uttaget tänkte jag dela till:
1=kabel vidare till tvn där jag sätter ett nytt uttag och samtidigt går vidare på utgående till blivande gäst rum.

2=kabel till blivande sovrum.

Detta går ju göra med ett sånt där kors, men då måste jag dras med att ha korset utstickande i antenuttaget och det är de jag vill få bort om det går
 
A alfista skrev:
Tre kablar på utgående? Trodde det var två TV du skulle mata.
Tanken var att T-korset borde kunna döljas bakom första TVn där det rimligen redan finns en del kablar och kopplingar.
Det blir 3 på utgående iom att den 3e går vidare upp till nästa lägenhet
 
T teecer skrev:
Det blir 3 på utgående iom att den 3e går vidare upp till nästa lägenhet
Nej, det gör det inte för du skall absolut inte in och pilla i det uttaget och koppla om något. Du har ett uttag i väggen, vilka ledningsdragningar och förgreningar du sedan vill ha i din lägenhet får lösas utifrån den förutsättningen, åtminstone om du tänker dig göra det själv.
Det finns garanterat elegantare lösningar än de jag föreslagit ovan, och om du får tillstånd kanske du kan anlita en firma som kan koppla om husets anläggning på det sätt du vill, men börjar du själv röja inne i det uttag du har är det som tidigare påpekats stor risk att du sabbar för dina grannar.
 
  • Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
A alfista skrev:
Nej, det gör det inte för du skall absolut inte in och pilla i det uttaget och koppla om något. Du har ett uttag i väggen, vilka ledningsdragningar och förgreningar du sedan vill ha i din lägenhet får lösas utifrån den förutsättningen, åtminstone om du tänker dig göra det själv.
Det finns garanterat elegantare lösningar än de jag föreslagit ovan, och om du får tillstånd kanske du kan anlita en firma som kan koppla om husets anläggning på det sätt du vill, men börjar du själv röja inne i det uttag du har är det som tidigare påpekats stor risk att du sabbar för dina grannar.

Okej, får försöka lösa med kors på nåt bra sätt då
 
T-splittern går att montera ”var som helst”, tex såhär,

Handritad skiss som visar installation av T-splitter med kabel ansluten till antingen och två utgångar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då går det att ”gömma” splittern där man vill.
 
Demmpa Demmpa skrev:
T-splittern går att montera ”var som helst”, tex såhär,

[bild]

Då går det att ”gömma” splittern där man vill.
Kan man göra fler förgreningar enligt bilden om man upprepar proceduren?
 
Ja så länge signalen räcker till. Om det fungerar är lika enkelt som att säga hur långt ett snöre är.
För varje delning är det lite mindre än hälften kvar i varje utgång. Använd grov kabel, mindre förluster.
Prova, funkar det inte finns det förstärkare.
Men börja inte med förstärkare, kan bli FÖR kraftigt.

Protte
 
Ja det går men för varje förgrening så dämpas signalen, det är då bättre att i så fall sätta en flervägssplitt (finns tex 2-, 3-, 4-, 6-, 8-vägs), ju fler utgångar ju större dämpning

Ifall det blir för låg signal så monteras en antennförstärkare så nära signalkällan som möjligt, i ditt fall direkt efter det fasta antennuttaget. Antennförstärkaren förstärker alla signaler även dom dåliga, därav den ska sitta nära källan. Antennförstärkaren ska förstärka signalen så mycket att efterföljande dämpningar i kablar och splittar övervinns.
 
Tack för alla svar.. får pröva mig fram vad som funkar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.