Hej, jag skulle vilja veta vad folk har för synpunkter på det här med öppen planlösning, kök/vardagsrum. Är det inte drygt att ha det så öppet, vill man inte kunna stänga en dörr till köket? eller?
?/Jess.
 
Jag tycker att det kanske inte är så genomtänkt att ha helt öppet mellan kök och vardagsrum. Kalla mig gärna traditionallist.

Själv så står jag ofta och mycket i köket och stökar och emellanåt så osar det. I vår lägenhet är det öppet mellan kök och vardagsrum och har man stekt lammkotletter i grillpannan till middag så ligger en lüzens dimma i vardagsrummet hela kvällen. Då har jag inte talat om de effekter som det får på vårt vitrinskåp. Man får putsa glasdörrarna ofta.

Detta är som jag ser det.

/R
 
Vi har öppen planlösning mellan hall, kök och vardagrum (vinkel). Den totala ytan på dessa rum är ca 78 kvm och pulpettak med ca 4 meter längs ena kanten. Sen har vi en kanonbra köksfläkt där motorn sitter på taket och en supertyst diskmaskin. Det är skönt att ha kontakt med alla rum var man än befinner sig, tack vare vinkeln kan man t o m se ut genom köksfönstret och in i vardagsrummet genom de fönstrena! Vinkeln gör ju oxå att kök och vardagsrum ändå känns som enkilda rum. Vi älskar vår öppna planlösning och upplever inga negativa sidor.
 
På landet har vi öppen planlösning, men när vi nu skall bygga så vill jag ha en vägg i mellan.
Dels vill jag kräma lite på stereon ibland när jag lagar mat och vill ngn då titta på tv så funkar inte det.
Dels kan det vara skönt att slippa matoset i resten av huset.
Sen har vi nu tonårsbarn och om (läs när) de kommer hem sent på nätterna vill de gärna ta ngt att äta. Då är det skönt att de kan stänga om sig och inte störa för mkt.
 
Med mycket högt till taket är ju öppen planlösning ett nödvändighet annars ser ju köket eller andra rum i mindre format som en skokartong ställt på högkant ;).
Jag tycker att trots tysta fläktar så hörs det alltid när man jobbar i köket. En fantasibild som kan ju passa i vardagen: match på TV och i köket går vispen för fult + vatten rinner+man sorterar disken+.... och man får höja TV-ljudet och det klagas från övervåningen ... och det ekar runt i huset .... man kan bli irriterad för mindre ;).
Nog är det bra att kunna stänga dörren ibland. Det kanske passar med en stor skjutdörr med glasrutor i typ franska dörrar eller vad nu den modellen brukar kalas :-/
också traditionalist
gaia
 
Vi brukar av någon konstig anledning alltid hamna i köket, o då e det ju bra om det ´hänger ihop´med vardagsrummet så det slipper bli så trångt om man är många :)
Tittar nästan aldrig på tv så det blir inga konflikter där.
Är man många i familjen är det nog bättre med en vägg mellan kök o vrum.
 
Personligen måste jag nog ansluta mig till "traditionalisterna", vill hellst ha köket i ett separat rum (mest på grund av att jag vill minimera stekos i övriga rum samt att jag inte vill skylta med smutsdisk vid mer formella bjudningar).

Samtidigt har jag full förståelse för de argument som kommer från de som förespråkar öppen planlösning mellan kök/vardagsrum m.m.. Därför bygger vi med öppet mellan matsal/vardagsrum och matsal/allrum (ÖV).

Till "syvende og sidst" handlar det nog MYCKET om personliga preferenser och jag tycker att ni (jeston) ska sätta er ner och inventera era egna behov och önskemål...gör sedan vad ni själva tycker känns rätt...

Alter ego
 
För lägenheter och mindre hus tycker jag att den öppna planlösningen är toppen, speciellet om själva köksdelen kan gömmas bakom en vinkel eller eller en vägg men så att man ändå får "genomgång" mellan rummen. Jag är inget stort fan av små vardagsrum med en kökslinje mot ena väggen :-/

Men det är klart, frukostplats i köket och en matsal vore ju drömmen men som boende i lägenhet är det en dröm och man får slå ihop de funktionerna med en öppen planlösning.
 
jeston skrev:
Hej, jag skulle vilja veta vad folk har för synpunkter på det här med öppen planlösning, kök/vardagsrum. Är det inte drygt att ha det så öppet, vill man inte kunna stänga en dörr till köket? eller?
?/Jess.
Sällar mig också till "traditionalisterna", tycker iof. inte att man behöver kunna stänga dörren precis, men avskildhet från v-rummet tycker jag är jätteskönt efter att ha levt med väldigt öppen planlösning i vårt förra hus.
Däremot är det ju, precis som Dragonlady skrev, att man oftast hamnar i köket eller helt enkelt blir kvar där ;) så mitt önskemål skulle vara ett jättekök och ett mindre v-rum, oftast är det ju tyvärr precis tvärtom.

//Christina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.