Hej!

Ska installera automatisk bevattning under gräsmattan i höst och väljer mellan sprinklers som kommer gå på runt 13000-14000 eller droppslang (Tänker mig gardena men att lägga ut slangen på ca 10 cm djup såhär http://www.villabevattning.se/bildarkiv/62-bilder-grasmatta.html). Droppslang kostar ca hälften så mycket.

Droppslang är både billigare att köpa/installera och billigare i form av att inte lika mycket vatten behövs/dunstar.

Är det någon som vet varför alla förespråkar sprinklers? Har jag missat något? Tänker jag fel?
 
Sprinklers borde gå snabbare att installera och går att gräva ner i efterhand, dessutom går det att gräva i gräsmattan utan att ha av slangen varje gång ;)
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Som tillägg till ovan kan nänas att kostnaden över lite längre tid kommer intill visshet gränsande sannolikhet att bli högre för droppbevattningen än med ett sprinklersystem. Droppbevattningsslangen har jämfört med PEM-slang väldigt kort livslängd. När en sprinkler nått sin livslängd och går sönder är det en rätt smal sak att byta ut den -gräv upp ett litet hål runt den, skruva loss den från PEM-slangen och skruva på en ny och fyll igen. När en droppslang väl fallerar så är det ett stort projekt att byta ut den -i princip får du räkna med att lägga om gräsmattan när droppbevattningsslangen nått sin livslängd (som inte brukar vara jätteimponerande).

Att bevattna gräsmatta med droppslang är inget nytt, men det görs vad jag vet normalt utifrån ganska speciella skäl och förutsättningar, som t ex att klimatet är extremt varmt och man vill undvika avdunstningen från ett vanligt sprinklersystem, eller att man pga klimatet behöver vattna med täta intervaller, men man vill att ytan skall kunna beträdas under denna tid (typiskt fotbollsplaner och parker och exklusiva trädgårdar i varmare klimat).
 
Väldigt bra poänger. Tack för hjälpen och att ni delar med er!
 
Ett annat problem är att tex sorkar har en tendens att gilla slang .. kan bli dyrt. Annars är det en vacker lösning.
 
  • Gilla
hevi
  • Laddar…
Vart läser ni om livslängden på droppslang. Materialmässigt är det samma plast. Polyeten. Är det nått annat som förkortar livslängden?
 
Du kommer mycket billigare undan om du köper sprinklerprylar utomlands... Gardena köps med fördel från Tyskland!
 
  • Gilla
uuu
  • Laddar…
Prismässigt ja. Men ser fördelar att få ner vattnet och bl.a. aldrig ha en blöt gräsmatta. Förutsatt att droppslang inte är en tekniskt dålig lösning. Därav min fråga. Är det en dålig lösning vs sprinklers?
 
Kör man sprinkler sent på kvällen eller natten blir gräsmattan inte våtare. Dessutom krävs inte lika mycket vatten vid kombination nattfukt & extra vatten. Jag förstår inte varför just gräsmatta skulle må bättre med droppslang.
 
Man vattnar där vattnet bäst behövs, nere vid rötterna.
Olika sidor pratar om vattenbesparingar på upp till 70% jämfört med sprinklers. Så där har man en besparing i plånboken.
Spontant känns droppslangen som mindre underhåll , när den väl ligger i jorden. Förutsatt att den håller ett gäng år.
Någon som har erfarenhet?
 
Hur får du jämn bevattning med dropp slang? Om de skulle vara fördel med dropp i gräsmattan så är jag övertygad att jänkarna skulle använda sig av det istället som nu med sprinklers.
 
Droppslangen jobbar med ventiler som sitter vid varje hål. Detta gör att det droppar konstant mängd genom alla hål. Går att läsa på om tekniken på gardenas hemsida eller https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/static.wm3.se/sites/139/media/164189_UniRam.pdf?1506512689

Jag har ingen koll på varför jänkarna gör som dom gör eller inte. Hur gör kanadensarna eller tyskarna?

Om vi inte ska hamna för off-topic. Är det någon som har erfarenhet av droppslang? Hur länge håller dom i marken osv.
 
Jo men du behöver typ cc 0 på slangen för att få jämn bevattning.
 
Gardena har 30cm CC. Man får anta att dom testat att det är ett bra avstånd eller hur?
Jag önskar gärna lite svar som är on-topic.
 
V mutalisken skrev:
Är det någon som vet varför alla förespråkar sprinklers? Har jag missat något? Tänker jag fel?
Vi är väl On topic? Skitsamma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.