Ja har köpt ett gammalt hus från tidigt 30 tal ganska litet 90 kvm med 210 i takhöjd på botten våningen. Ja ska renovera kök och hall nu. Det är timmer väggar utan isolering funderar på att isolera väggarna vad för material bör ja använda till detta?
 
Där kommer du att få olika svar från falangerna på forumet... :crysmile:
Jag är ju en vän av att bygga enligt husets grundtanke. Dvs om man har ett gammalt hus, som är byggt för att huset ska andas, så ska man fortsätta att låta huset göra det.
Det innebär att du ska isolera med naturmaterial, som ventilerar ut fukten, och undvika att plasta. Enligt mig. Linisolering eller cellulosa fungerar på det sättet.
Börjar man plasta på ett ställe i ett oplastat gammalt hus, finns det stor risk att fukten koncentreras till de platser där man inte kommer åt att få helt tätt - det finns alltid sådana när man ska plasta i efterhand. Då ökar risken för fuktskador och röta just där. Är detta då t ex infästningen till en takstol blir det lätt att hålla sig för skratt.
Detta är som sagt min hyfsat välgrundade åsikt. Nu kommer förmodligen någon att säga emot.
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Tack för tipset ska tänka på de när ja börjar
 
Jag tror att problemet med att sätta plast i äldre byggnader är överdrivet. Men OM man börjar isolera med glasull, mineralull och liknande material, så är det viktigt att man sätter plast.

Om du har en gullfiberisolering utan plast, så kommer varm luft med viss luftfuktighet att tränga ut i isoleringen. Antag att det är -10 utomhus. Då kommer den fuktiga luften att nå en kall zon i isoleringen där vatten i luften kondenserar. Har du 20 grader inomhus och -10 ute, så har du noll grader ungefär vid en 3e del av isoleringens tjocklek. Beroende på hur mycket fukt det är i luften så kommer fukten att kondensera där eller närmare insidan.

Vatten i gullfiber är inte bra, dels försämras isoeringen, så att daggpunkten nås närmare insidan av väggen, dels kommer organisktr bindmedel som finns i isoleringen att mögla.

Detta hindrar man med plast i väggen, den fuktiga luften håll inne i den varma delen.

Använder man istället cellulosa eller andra lämpliga organiska isoleringsmaterial, så kommer de att suga upp fukten. Vattnet hamnar inne i fibrerna (organiska fiber är ihåliga) Där kan det inte mögla (jag förstår inte varför). Så länge inte fibrerna blir mättade så kommer det inget vatten på utsidan av fibrerna och man klarar sig.

När sedan väggen värms upp så avgår vattnet igen som vattenånga. Faran med detta är att OM fibrerna blir mättade, så ligger man betydligt värre till än i gullfiberfallet. Här finns massor med näring för mögelsvamparna.

Cellulosa kräver en helt annan teknik för applicering, det är ju lösisolering, som kan packa ihop sig med åren. Och man riskerar en oisolerad glipa i överkant. Detta var klassiskt i äldre byggnader innan "moderna" isoleringsmaterial kom. Dagens cellulosaisolering skall vara behandlad på något sätt så att den dels är mer formstabil, dels mindre brandfarlig. Görs det rätt, så fungerar det troligen.
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Cellulosa kräver en helt annan teknik för applicering, det är ju lösisolering, som kan packa ihop sig med åren. Och man riskerar en oisolerad glipa i överkant. Detta var klassiskt i äldre byggnader innan "moderna" isoleringsmaterial kom. Dagens cellulosaisolering skall vara behandlad på något sätt så att den dels är mer formstabil, dels mindre brandfarlig. Görs det rätt, så fungerar det troligen.
Det finns ju cellulosaisolering (och andra organiska isoleringsmaterial) i form av skivor med samma format och handhavande som mineralullsskivor.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Har själv isolerat med bla cellulosaull, träfiberskiva, mineralull och även linskivor. Oavsett cellulosa, trä, lin eller mineralull finns dessa i allt från ull till skivor.
Mitt lilla råd är, följ systemanvisningar, dvs kör du tex pavaflex träfiberskiva, använd de metoder som rekommenderas av tillverkaren.

I övrigt tycker jag nog träfiber är överlägset vid öppen konstruktion. Den bör kapas med bordsåg eller liknande men är underbar att jobba med och har fungerat mycket bra isoleringsmässigt. Nackdelen är att det är dyrt, men kvalité kostar.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Träfiber minsann! Tips på skivor?
 
Hunton Nativo
Pavaflex
Woodycell flex
FeelingWood
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.