BirgitS BirgitS skrev:
Man ska nog inte glömma bort 19§: Om det när avtalet skrevs fanns en fungerande tvättmaskin så tolkar jag den paragrafen som att det vid tillträdet ska finnas en fungerande tvättmaskin eller att köparen har rätt göra ett avdrag.
Det beror på. Om det är en gammal och sliten maskin som är nära att vara uttjänt så behöver säljaren inte ersätta. När det gäller så små saker är det nog ändå vanligt att man kommer överens om ett delat ansvar. Problemet är större om det gäller mer kostsamma byggnadsdelar
 
BirgitS BirgitS skrev:
Man ska nog inte glömma bort 19§: Om det när avtalet skrevs fanns en fungerande tvättmaskin så tolkar jag den paragrafen som att det vid tillträdet ska finnas en fungerande tvättmaskin eller att köparen har rätt göra ett avdrag.
Om tvättmaskinens ålder innebär att den är avskriven, så är värdet noll kronor och ett skadestånd blir då noll kronor.

Jämför med en bil som är tjugofem år gammal och sliten. Om du krockar med den får du ju inte en ny bil, utan du får vad det aktuella värdet på bilen är, dvs i det närmaste noll kronor.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
En tvättmaskin som fungerar har ett värde, precis som en fungerande bil. Du får inte en ny bil, men du får en motsvarande bil.
 
  • Gilla
Tosse och 3 till
  • Laddar…
Om du köper en fastighet med en tvättmaskin som har värdet noll, därför att den är helt avskriven kan du inte förvänta dig ersättning om den slutar fungera, det är något du kan förvänta att det händer
 
Vem värderar en fungerande tvättmaskin till noll kronor? Även om den är tio år gammal kan den gå sönder i morgon eller hålla i tio år till. Jag skulle hävda att om den fungerade vid kontraktsskrivningen skall den ersättas/repareras med en likvärdig så att det finns en fungerande tvättmaskin vid tillträde.

Ett sätt att komma runt problemet vid "onormalt" lång tid mellan kontrakt och tillträde skulle kunna vara att tillämpa någon form av avskrivning som gör att köparen betalar något mindre vid tillträdet eftersom säljaren "sliter" på huset.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Du köper fastigheten i befintligt skick. Du har haft möjlighet att notera att en viss fastighetsdel kan gå sönder när som helst. Detta får du ta in i dina beräkningar när du bestämmer dig för att köpa fastigheten. Du kan få en ersättning med det återstående värdet, alltså noll
 
Har du någon källa till din information?
 
Läs inlägg 12 hänvisningen till Jordabalken inklusive kommentarer
 
Normalt slitage som uppstår på grund av säljarens användning av fastigheten under tiden från avtalet till tillträdet omfattas inte av paragrafen och sådant måste alltså köparen räkna med.

(Kommentar till JB para 12)
 
Men även normalt löpande underhåll. Trasiga vitvaror byter man normalt sett ut så fort de går sönder. Om säljaren köper en ny, som inte ingår i köpet tycker jag det känns väldigt snett.

I den referensen nämns inget som liknar detta. Jag tolkar det som att säljaren har ansvar för allt utöver nirmalt slitage. Tvättmaskinen är naturligtvis lite mer sliten vid tillträdet, men ska fortfarande funka. Det är möjligt att jag tolkar det fel. Men finns nfirmationen tydlig i någon dom eller liknande?
 
Redigerat:
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Men även normalt löpande underhåll. Trasiga vitvaror byter man normalt sett ut så fort de går sönder. Om säljaren köper en ny, som inte ingår i köpet tycker jag det känns väldigt snett.

I den referensen nämns inget som liknar detta. Jag tolkar det som att säljaren har ansvar för allt utöver nirmalt slitage. Tvättmaskinen är naturligtvis lite mer sliten vid tillträdet, men ska fortfarande funka. Det är möjligt att jag tolkar det fel. Men finns nfirmationen tydlig i någon dom eller liknande?
I grunden handlar det om vilket skadestånd köparen kan förvänta sig om fastigheten är i sämre skick vid tillträdet än vid kontraktsskrivningen. Således så är en avskriven tvättmaskin värd noll kronor medan en ny tvättmaskin är värd 100% av inköpspriset. Om säljaren agerat oaktsamt eller vårdslöst är det en annan sak, tex om säljaren eldar upp den 15 år gamla tvättmaskinen så blir vederbörande skadeståndsskyldig, men inte om den går sönder av normalt bruk.
 
  • Gilla
Huruvida och 1 till
  • Laddar…
Då är det där skillnaden är. Du ser värdet på en gammal maskin som noll. Det gör inte jag och de flesta andra.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
F
Jag hade en gång en gammal och pedantskött Volvo som jag tyckte var mycket fräschare och finare än motsvarande Volvo av samma modell. Men det brydde sig inte försäkringsbolaget om.
 
Nu var det inte försäkringsbolaget det handlade om. Men det går att ta en diskusion även med dem. Man måste inte gå enligt listorna.
 
D Daniel 109 skrev:
Då är det där skillnaden är. Du ser värdet på en gammal maskin som noll. Det gör inte jag och de flesta andra.
Nej, det stämmer inte. Jag ser ett stort värde i en fungerande maskin oavsett ålder, men det innebär inte att jag förväntar mig att den ska fungera i all oändlighet.

Däremot är försäljningsvärdet av denna maskin i stort sett obefintligt. Därigenom finns det inget ekonomiskt värde kvar att processa om. Följaktligen kan ett eventuellt skadestånd bli i stort sett obefintligt.
 
  • Gilla
Freddedan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.