Behöver dra rör på vägg för varm/kallvatten i kök och badrum. Kan inte dra inne i vägg. Vattnet har lågt pH-värde, vilket inte ska vara någon hälsofara, men det begränsar valet av rörtyper.

PEX var första tanken, men det är svårt att få snyggt. Korvar sig på väggen p g a temperaturskillnader. Eller finns det något sätt att förhindra det?

Alu-PEX (också kallad LK PAL), skulle kunna fungera, har inte samma längdutvidgning, men har udda dimensioner (16 mm istället för 15) som gör att man inte kan använda vanliga rördelar. Finns två sätt att montera rördelar: Presskopplingar som kräver ett speciellt verktyg som är dyrt (finns alternativ?). Eller att man köper till halvkopplingar speciellt för PAL som man sedan monterar på en vanlig T-koppling osv. Har inte hittat någon allt-i-ett T-koppling för PAL, finns det? Eller måste man pussla ihop det med halvkopplingar?

Något annat jag kan använda? Jag antar att koppar går bort p g a lågt pH-värde. Eller finns det kopparrör med plastbelagd eller kromad insida?

Kanske det går att dra PEX inne i något annat snyggare rör som inte korvar sig längs väggen?

Tacksam för tips.
Björn
 
Vet du vilken syra det är som ger lågt pH? Jag skulle mest vara rädd för kopplingar av dåli mässing.
Har du kollat rostfria (A4) rör?
 
  • Gilla
BjörnBygger
  • Laddar…
B BjörnBygger skrev:
Eller finns det något sätt att förhindra det?
Väldigt tät klamring.
 
  • Gilla
BjörnBygger
  • Laddar…
Att det är udda dimension spelar ingen roll, du måste ändå använda rördelar som specas av resp. rörtillverkare när det gäller PEX. Aldrig blanda fabrikat/typer. Så vitt jag vet finns det olika varianter av klämkopplingar till alla PEX system. SOm alltså bara behöver klämmas mha. skiftnycklar.
 
  • Gilla
BjörnBygger
  • Laddar…
Tack för svar.

T Thomas_Blekinge skrev:
Vet du vilken syra det är som ger lågt pH? Jag skulle mest vara rädd för kopplingar av dåli mässing.
Har du kollat rostfria (A4) rör?
Brukar vara kolsyra när det är lågt pH, men jag är inte säker. pH 5,9, vilket inte är ovanligt i brunnar ute i landsbygden.

Kollade lite på rostfritt men hittade inte så mycket bra delar. Har du tips på sajt?

T Thomas_Blekinge skrev:
Väldigt tät klamring.
Har du lyckats bra med det själv? C-c mått? Har testat på diverse ställen och får inte till det.

H hempularen skrev:
Att det är udda dimension spelar ingen roll, du måste ändå använda rördelar som specas av resp. rörtillverkare när det gäller PEX. Aldrig blanda fabrikat/typer. Så vitt jag vet finns det olika varianter av klämkopplingar till alla PEX system. SOm alltså bara behöver klämmas mha. skiftnycklar.
Har Googlat ordentligt efter klämringskopplingar till 16 mm PAL (AluPEX) men gått bet. Typ T-kopplingar osv. Var kan jag hitta sådant? Finns ej på Rinkaby Rör, Sigro, och andra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.