H
A arasmus skrev:
Tack för tipsen! Är det någon som är bekant med Göteborg och som har en känsla för om priset verkar ok?
Hagen är ett trevligt område, vi har kollat en del på områdena Näset, Fiskebäck & Långedrag.
Några saker som vi tänkte på var:
• mkt trafik så de husen som låg nära lite större vägar var inte så rofyllda.
• de hus ( renoveringsobjekt i detta området om priset är runt 5 för en friliggande villa) som låg runt 5 miljoner kr gick upp % helt sanslöst i pris. Vi kände som så att det är detta (under 7 miljoner) som folk har råd med och så räknar de att renovera lite åt gången.
•längre in, alltså närmare havet kändes betydligt lugnare men krävs nästan 2 bilar då kommunikationerna inte var de bästa.

Mvh
 
Extremt mycket trafik på den vägen sommartid, har kollegor som bor längre ut på Saltholmen och det är inte alltid de kommer hem eller hemifrån sommartid då det kan vara ett par hundra meter kö till parkeringsplatserna längst ut vid Saltholmen.

Sen att huset ligger några meter från spårvagnen är ju inget vidare om man inte gillar oljud.

Området är även ökänt för dess dåliga luftkvalitet vid gnistängstunneln.

Finns en bra karta här: https://karta.miljoforvaltningen.goteborg.se/
 
Stickan56
Nu har jag kollat lite på gatuvyn och här är ju fint att bo. Skall man däremot köra bil och parkera och ha besökare med bil är det inte lika kul längre.

Stickan
 
Gammelnörden
A arasmus skrev:
Skall tilläggas att vi inte vill dränera, iaf inte de närmsta åren. Om det krävs så är det inte rätt hus för oss. Källaren skulle isf användas som källare och inte som boyta.
En första åtgärd måste nog i alla fall vara att slipa bort den täta färgen på golvet och frilägga väggarna från täta material.
 
H
Stickan56 Stickan56 skrev:
Nu har jag kollat lite på gatuvyn och här är ju fint att bo. Skall man däremot köra bil och parkera och ha besökare med bil är det inte lika kul längre.

Stickan
Att parkera brukar faktiskt inte vara ett problem. Iallafall inte när vi har hälsat på våra vänner i området, så visst smala vägar men alla är väldigt samspelta, man ställer sig på en sida av vägen eller alternativt sicksack så alla kommer fram.
Betydligt värre är det om man bor mot Saltholmen ”ryser”
 
Stickan56
H husdrommaren skrev:
Att parkera brukar faktiskt inte vara ett problem. Iallafall inte när vi har hälsat på våra vänner i området, så visst smala vägar men alla är väldigt samspelta, man ställer sig på en sida av vägen eller alternativt sicksack så alla kommer fram.
Betydligt värre är det om man bor mot Saltholmen ”ryser”
Vid just det här huset så finns det en kort garagenedfart som inte ser ut att räcka till för en bil. Så även för de dom bor där är man antingen hänvisad till gatan eller att köra in i garaget.
https://www.hitta.se/kartan!~57.676...67678200:11.88889700!a=104.07516!pi=-10.00000

Stickan
 
H
Stickan56 Stickan56 skrev:
Vid just det här huset så finns det en kort garagenedfart som inte ser ut att räcka till för en bil. Så även för de dom bor där är man antingen hänvisad till gatan eller att köra in i garaget.
[länk]

Stickan
En bil i garaget och resten på gatan, välkommen till en av Göteborgs mest attraktiva villakvarter :rofl:
 
  • Gilla
BerraBo
  • Laddar…
Tack för alla synpunkter! En av de främsta anledningarna till att vi är intresserade av området är just att vi inte vill vara så beroende av bil, så nära till spårvagnen är något positivt för oss. Vi planerar isf att cykla och åka spårvagn till våra arbeten. Parkering är inte något jag oroar mig nämnvärt för faktiskt.
 
H
A arasmus skrev:
Tack för alla synpunkter! En av de främsta anledningarna till att vi är intresserade av området är just att vi inte vill vara så beroende av bil, så nära till spårvagnen är något positivt för oss. Vi planerar isf att cykla och åka spårvagn till våra arbeten. Parkering är inte något jag oroar mig nämnvärt för faktiskt.
Hej!
Som sagt, ett fantastiskt fint område, 11:ans spårvagn tar er in till stan och ni har promenadavstånd till stans bästa thai ” thai samila”. Dock kolla in bullermiljön innan ni köper är mitt råd, mkt bilar i området!
Mvh
 
D
A arasmus skrev:
Tack för alla synpunkter! En av de främsta anledningarna till att vi är intresserade av området är just att vi inte vill vara så beroende av bil, så nära till spårvagnen är något positivt för oss. Vi planerar isf att cykla och åka spårvagn till våra arbeten. Parkering är inte något jag oroar mig nämnvärt för faktiskt.
En kollega bor en bit längre ner och cyklar till Chalmers varje dag. Han är nöjd med cykelvägen och det snabbare än att ta vagnen.

Bästa är att gå runt och uppleva buller på plats, men här finns en karta med buller och luftkvalitet: https://karta.miljoforvaltningen.goteborg.se/
 
Protokollet tyckte jag inte kom med några direkta suprises utan det var la mer eller mindre vad man kunde förvänta sig.

Det är ett hus i ett väldigt trevligt område med ett kanske inte lika trevligt gatunamn :crysmile: Sen att huset mer eller mindre är original gör att det behöver en fair share av renovering. Våtrum och liknande skulle behövas göras vid, stammarna bytas osv. Med tanke på hur gammalt huset är så är nog elen också bristfällig, åtminstone i den bemärkelsen att det inte är gott om uttag. Såg på någon bild att de dragit extra uttag med utanpåliggande kablage. Så elen skulle jag nog se över och komplettera i hela huset.

Angående fuktgenomslag i källaren så är det i mina ögon fullt normalt när man har en sådan grundmur. Det bästa är nog att slipa av väggarna där nere där det är målat och måla med silikat istället så det kan andas. Samma för golvet.

Några väggar var även uppreglade, dessa hade jag rivit och byggt upp på nytt antingen genom att mura eller med stålreglar. För de bör att sugit upp fukt vid detta laget.

Priset är la tyvärr normalt för området, även om en själv kan tycka att det är ett hutlöst pris för något som man bör stoppa in iaf en mille i för att föra in det i detta millenniet.
 
Tack, det är ungefär så jag tänker också. Jag vet inte riktigt hur man skall tolka planlösningen på övervåningen. Vad är "vind", är det bara oinrett område tror ni? Sen undrar jag om toaletten på övervåningen är placerad i murstocken. Vi behöver på något sätt få till ett större badrum på övervåningen så det vore isf inte så bra. Jag antar att det är dyrt och jobbigt att riva? Det börjar bli en lite väl lång att-göra-lista för en kontorsnisse med småbarn, säger inget annat :)
 
Gammelnörden
A arasmus skrev:
Tack, det är ungefär så jag tänker också. Jag vet inte riktigt hur man skall tolka planlösningen på övervåningen. Vad är "vind", är det bara oinrett område tror ni? Sen undrar jag om toaletten på övervåningen är placerad i murstocken. Vi behöver på något sätt få till ett större badrum på övervåningen så det vore isf inte så bra. Jag antar att det är dyrt och jobbigt att riva? Det börjar bli en lite väl lång att-göra-lista för en kontorsnisse med småbarn, säger inget annat :)
Jag gissar att "vind" är kattvind, på ritningen finns det garderober. Kollade ni inte det på husvisningen?
Jag tror inte att toaletten är i murstocken men att den är emellan murstock och ventilationskanal. Om ni vill utöka med badrum på övervåningen skulle jag nog behålla toaletten som den är och göra bad/duschrum i en del av "vinden". Men då behövs det nog byggas ut med typ en lång vindskupa, för det är nog hyfsat lågt i tak. Om det är en lösning ni är sugna på är det nog bäst att kolla om det är tillåtet enligt detaljplanen innan ett eventuellt köp. samt räkna på om budgeten tillåter det...
Tegeltak på en övervåning med fönster, takfönster och skorstenar, potentiell vindskupa-renovering.
 
Tack, det låter vettigt! Det har inte varit någon visning än. Tyvärr går ju husen så extremt snabbt efter visning, så man måste nästan har gjort sin läxa innan tänker jag.
 
Stickan56
J Jarlsgård skrev:
Det är ett hus i ett väldigt trevligt område med ett kanske inte lika trevligt gatunamn
Man kan undra hur många mord som skett på den gatan.:rofl: Mäklaren verkar inte ha koll heller som skriver Illergatan 3.

Stickan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.