Hej,

Jag skulle vilja olja mitt soffbord för att gå ifrån den bruna färger bordsskivan har idag till en mer mörkare kulör för att få en lite modernare stil på det. Idag är bordet vaxat och det blir väldigt mycket vita fläckar på det efter muggar och glas.

Skulle behöva råd hur jag bäst går till väga här.
 
  • Brunt soffbord med vita fläckar på skivan på en blå matta, redo för mörkare bordsoljning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brun soffbordsskiva av trä med ben på en blå och grå mönstrad matta, redo för ombehandling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Tror det är mahogny
Det är lacken som reagerar på fukt och blir vit
Synd på så fint bord att ändra färg på det
 
  • Gilla
snuttekudden och 1 till
  • Laddar…
Glasunderlägg är faktiskt väldigt användbara. Teakbord får också lätt ringar efter glas, men man kan undvika problemet genom att nyttja glasunderlägg.
 
Glasskiva ovanpå den fina ytan? Inget man skär till själv kanske..
 
Byt bord är mitt förslag. Med tanke på bordets formgivning lär det inte få ett modernare uttryck bara för att skivan blir mörkare — snarare förstör du ett fint bord vilket är synd.

//Ronnie
 
  • Gilla
Ola C och 1 till
  • Laddar…
Det är ett fint bord, men om du inte är nöjd och ändå vill få en mörkare ton så kan du:
Först utröna huruvida det är schellack eller cellulosalack. Därefter lösa upp den gamla lacken och "tvätta av den" etanol 95% eller cellulosalösning. Efter det så gör du en franskpolering med en mörkare schellack. Om du gör på detta vis så kan bordet återställas den dag man vill ha fram hur det var meningen att formgivaren ville visa bordet.
Dock ska tilläggas att detta är ett avancerat jobb.
Åke
 
  • Gilla
snuttekudden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.