Hej! Jag har stuprör med diametern 100mm och tänkte göra ny anslutning till nytt markavlopp vilket är 110mm i diameter. Jag vill placera en renstratt, helst lövis, som sitter lite ovanför markytan. Vad jag kan se är alla självrensande renstrattar ala lövis 90mm i diameter, hur fixar jag detta smidigast? Nedanför renstratten tänkte jag ha en brunnsutkastare som ansluter till markavloppet för att få upp renstratten något i nivå så den inte sitter direkt ned mot mark, tänkte även ordna så anslutningen mellan brunnsutkastaren och markavloppet hamnar under markytan för snyggare övergång. Är detta genomfört eller huvudtaget en bra idé?
 
Är inte helt hemma med vad”lövis” är gör något men det finns 2 st standard lövrensare innan inkoppling på dagvatten. Den ena är självrensande vilken jag starkt rekommenderar. Den har anslutning nedåt på 110.
Uppåt finns en liten stos/mellandel som man kan använda för att få det att lira bra..

Oftast brukar man sätta lövrensen 30-40 cm ovan mark. Enda anledningen att man inte gör det ibland är om man inte orkar köpa svart 110 som tål solljus. Vilket ju inte röd pp eller pvc gör..
 
  • Gilla
jimmie.p
  • Laddar…
Den självrensande lövrensaren brukar kallas eller heta lövis på vissa ställen. Vad jag ser verkar det finnas brunnsutkastare som är 110 som man borde kunna ha mellan lövrensaren och markavloppet om man vill få upp lövrensaren lite, typ denna t ex:
http://www.heri.se/sv/articles/2.127.3650/armat-brunnsutkastare-110-mm-svart

Då slipper man leta markavlopp romska klara av att vara över marknivå och klara sol osv. Då är bara frågan vad det är jag ska ha exakt mellan 100mm stuprör och den självrensande lövrensaren?
 
  • Gilla
jimmie.p
  • Laddar…
Fast den där ska ju sitta som skjutbar ovanför lövsilen och säkerställer att inget läckage kan ske mellan sil och stuprör. Nedåt/ under silen ska sitta plast alternativt gjutjärnsdel. Det funkar faktiskt att svartmåla ett vanligt orange pp-rör om du har någon svart färg liggandes. Bra isf att lättslipa innan målning.
 
Eller så köper man inklädnadsrör (hos Lindab heter de IMR) så får man samma kulör under som över rensaren.
Varför föredrar man självrensande?
 
För att dom andra kräver att man rensar själv vilket är lätt att glömma
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.