Vänder mig hit och hoppas att någon har erfarenhet och kan hjälpa mig.
Bor i en hyresrätt där grannen under haft en vattenläcka. Hyresvärden behövde därför komma in i min lägenhet och knacka sönder väggen bakom min spis för att nå ett trasigt rör. De sa att de skulle knacka för hand och att det endast rörde sig om gipsvägg. När jag kommer hem igen har de bilat bort betong djupt i väggen och inte täckt över någonting. Bänkskivor, skåp och golv var täckta i stendamm. Kök och vardagsrum sitter ihop i min lilla lägenhet och även soffa och andra möbler har det kommit betongdamm på. Jag har en bebis som ska krypa på det här golvet och vi är i detta rum hela tiden då vi bor i en liten 2a. Jag har försökt få bort dammet genom att först torka bort med trasa, därefter dammsugit (dammsög inte först för att jag vet att dammsugaren kan gå sönder) sedan har jag våttorkat fler gånger än jag kan räkna och haft fönster öppna i timmar. Trots detta känns det som att det är som en hinna kvar på både golv och bänkskivor, och förmodligen är det damm kvar i sofftyget och i luften.
HUR får jag bort detta? Det kliar i halsen och i ögonen och jag kan inte låta min dotter leka på golvet när det är så här. Vill knappt ha henne i rummet men jag har ju inget annat rum att vara i. Mår så dåligt över det här och hyresvärden bryr sig inte. Hur får jag bort det här från luften och golvet? Går det att få bort från tyger genom att dammsuga?
Hoppas på svar
 
Först ska du ringa till din hyresvärd som ska nypa hantverkaren så hårt i örat att de städar upp i din lägenhet. Rimligtvis tar de in en städfirma.

Annars är metoden att dammsuga med en dammsugare som tål betongdamm och sedan våttorka i flera omgångar. Textiler som fått damm på sig måste också dammsugas och eventuellt tvättas.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
A Angelica583 skrev:
Vänder mig hit och hoppas att någon har erfarenhet och kan hjälpa mig.
Bor i en hyresrätt där grannen under haft en vattenläcka. Hyresvärden behövde därför komma in i min lägenhet och knacka sönder väggen bakom min spis för att nå ett trasigt rör. De sa att de skulle knacka för hand och att det endast rörde sig om gipsvägg. När jag kommer hem igen har de bilat bort betong djupt i väggen och inte täckt över någonting. Bänkskivor, skåp och golv var täckta i stendamm. Kök och vardagsrum sitter ihop i min lilla lägenhet och även soffa och andra möbler har det kommit betongdamm på. Jag har en bebis som ska krypa på det här golvet och vi är i detta rum hela tiden då vi bor i en liten 2a. Jag har försökt få bort dammet genom att först torka bort med trasa, därefter dammsugit (dammsög inte först för att jag vet att dammsugaren kan gå sönder) sedan har jag våttorkat fler gånger än jag kan räkna och haft fönster öppna i timmar. Trots detta känns det som att det är som en hinna kvar på både golv och bänkskivor, och förmodligen är det damm kvar i sofftyget och i luften.
HUR får jag bort detta? Det kliar i halsen och i ögonen och jag kan inte låta min dotter leka på golvet när det är så här. Vill knappt ha henne i rummet men jag har ju inget annat rum att vara i. Mår så dåligt över det här och hyresvärden bryr sig inte. Hur får jag bort det här från luften och golvet? Går det att få bort från tyger genom att dammsuga?
Hoppas på svar
som tidigare. du ska inte göra något.
fastighetsägarens/hyresvärdens ansvar.
 
BirgitS
Du verkar ha många problem med din hyresvärd. Har du gått med i Hyresgästföreningen?
 
Ring till hyresvärden som i ditt fall skall ordna annat boende samt sanering av möbler innan du flyttar tillbaka.
Ring ditt försäkringsbolag och be om hjälp, berätta vad som hänt och glöm inte att berätta om den lilla du har i lägenheten.
Du skall inte vistas i lägenheten!

Om möblerna inte går att sanera så får arbetsgivarens försäkring betala.
Har hantverkaren ingen arbetsgivare eller försäkring så faller ansvaret på hyresvärden.
Vill inte hyresvärden ersätta skadorna/ordna ersättningsboende samt sanera lägenheten så blir detta långdraget.

Du skall med andra ord inte göra något annat än att ringa och se till att de ordnar detta som de så oförsiktigt ställt till.

Om du har elektronisk utrustning skall denna skickas till rengöring, komponenterna i TV, datorer, spel, telefoner gillar inte betongdamm och har troligtvis redan skadat dem, även om det inte syns och utrustningen fungerar för tillfället så har den troligtvis tagit skada.

Men störst och viktigast är att inte vistas i denna miljö.

Ring!

Mvh P-A
 
P Pagno skrev:
Om du har elektronisk utrustning skall denna skickas till rengöring, komponenterna i TV, datorer, spel, telefoner gillar inte betongdamm och har troligtvis redan skadat dem, även om det inte syns och utrustningen fungerar för tillfället så har den troligtvis tagit skada.
Det är väl lite att överdriva?
Hur skulle en kapslad krets, kretskort eller annat ta sådan skada av lite stendamm?
 
tensiden tensiden skrev:
Det är väl lite att överdriva?
Hur skulle en kapslad krets, kretskort eller annat ta sådan skada av lite stendamm?
Om vi vänder lite på det hela så var det intressant att du valt att kommentera det minst viktiga i det jag anser skall göras.
I första hand är det riktigt ohälsosamt att vistas i denna miljö, luftvägarna far riktigt illa.

Och nu till din fråga, jag erbjuder dig att komma hit på ett test.
Jag vill att du tar med en TV, en mobil, ett Xbox eller Wii, en dataskärm och en dator med fläkt, jag skall inte röra dem, bara sätta dem i ett rum där jag sedan skall slipa en betongskiva, du får tillbaka allt efter två dagar.
Ta gärna kontakt med mig om vad som hänt med dina saker efter några veckor utan att du gjort rent dem.

Mvh P-A
 
Betongdamm är ju förfan farligt, vilka jävlar som lämnat det så. Jag skulle inte heller vistas i lägenheten. Huvuden bör rulla för detta.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Mikael_L
Ta direkt ett samtal med ditt försäkringsbolag, samt hyresgästföreningen.

Fortsätt bearbeta hyresvärden. Berätta också att ditt f-bolag och hyresgästföreningen är inkopplade i fallet.


Ifall det varit du som beställt hantverkaren ifråga var det denne du först och främst skulle gått på.
Nu är det inte du, ni är alltså ej avtalsparter, så därför ska du vända dig till värden som i sin tur ska ta det med den som han anlitat.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
P Pagno skrev:
Om vi vänder lite på det hela så var det intressant att du valt att kommentera det minst viktiga i det jag anser skall göras.
I första hand är det riktigt ohälsosamt att vistas i denna miljö, luftvägarna far riktigt illa.

Och nu till din fråga, jag erbjuder dig att komma hit på ett test.
Jag vill att du tar med en TV, en mobil, ett Xbox eller Wii, en dataskärm och en dator med fläkt, jag skall inte röra dem, bara sätta dem i ett rum där jag sedan skall slipa en betongskiva, du får tillbaka allt efter två dagar.
Ta gärna kontakt med mig om vad som hänt med dina saker efter några veckor utan att du gjort rent dem.

Mvh P-A
Jag väljer att kommentera det jag tycker är det minsta problemet för att TS inte skall framstå som en överdrivet orolig rättshaverist. Då blir sannolikheten för att få rätt hjälp från hyresvärden mindre än om man för en mer sansad diskussion. Man får alltså offra lite för att vinna det man kan.

Ja, det är inte bra med stendamm mm. Det är bevisat.
Att ha lite stendamm i elektronisk utrustning har jag faktiskt svårt att tro skulle leda till bekymmer för utrustningen. Jag behöver heller inte åka till dig med mina prylar. Jag har fullt med datorer och annan elektronik som både är dammig, dränkt i diverse material osv och fortfarande fungerar utmärkt. Faktum är att en dator stått i ett rum där jag också bilat och slipat betong. Den fungerar alldeles utmärkt. Av all utrustning du nämner så är den dessutom sådan att den idag inte har en livslängd som överstiger ett decennie eller två om man verkligen sträcker ut det, så det är i sig inte något bekymmer i min mening, för den slutar definitivt inte fungera efter ett par veckor med betongdamm. Jag menar inte att det inte är rätt att det blivit nedsmutsat och att man inte skall bry sig om det, men om det nu verkar finnas problem med hyresvärden så får man nog välja sina strider för att inte förlora allt.
 
Usch, betongdamm är riktigt tråkigt, som alla är inne på skulle du nog inte behövt göra någonting själv utan tagit kontakt med hyrservärd mm som redan nämnts i tråden. Betongdamm är ett jä##a h#####e.

En dum grej är nog tyvärr att du torkade först, du skulle ha dammsugit först, eller rättare sagt nån annan skulle ha dammsugit först. Har man väl blött upp det är det ett evigt torkande innan det känns rent.

Ang. betongdamm och elektronik vet jag inte riktigt om det är sååå farligt. Vi slipade en hel del betonggolv i vår verkstad medelst betonggolvslip, vinkelslip mm. P.g.a omständigheter vi inte riktigt rådde över hann inte allt flyttas eller täckas in ordentligt, vid hade 5mm betongdamm över 3 skärmar + 3 datorer, en laptop mängder av diagnosutrustning, multimetrar, skruvdragare, 4 telefoner och mängder med andra elektriska verktyg etc etc. Det är snart 2 år sedan, ingenting har dött än iaf :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.