TS, har du renoverat mycket innan? Är du beredd på vad det innebär?
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Hej igen.
Det verkar som att man får värdera om huset efter varje renovering för att göra om lån till bolån, men man får endast värdera om huset vart 5:e år om man vill ändra boräntan. Så det var ju bra.
 
Nu blev det fel va? Det är väl amorteringskraven du syftar på.
 
D Daniel 109 skrev:
Nu blev det fel va? Det är väl amorteringskraven du syftar på.
Ja precis.
 
Hur går det med köpet då? Hittat nån bank som vill hjälpa dig?
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Carro_D Carro_D skrev:
Hur går det med köpet då? Hittat nån bank som vill hjälpa dig?
Nej jag har inte hittat någon bank än som vill låna ut, dock inte hört med alla än. Problemet verkar vara proportionerna huspris-renovering. Inte att jag har för dålig ekonomi generellt. Känns löjligt, för i princip verkar det som att jag skulle kunna låna till en bil för 300k men inte låna 300k till renovering för att huset kostar lika lite/mycket. De båda bankerna jag pratat med vill att jag ska be min pappa ta ut pantbrev på sina fastigheter och att jag betalar till honom sen då. Haha fiffig lösning för dem iaf...
 
S Seet skrev:
Nej jag har inte hittat någon bank än som vill låna ut, dock inte hört med alla än. Problemet verkar vara proportionerna huspris-renovering. Inte att jag har för dålig ekonomi generellt. Känns löjligt, för i princip verkar det som att jag skulle kunna låna till en bil för 300k men inte låna 300k till renovering för att huset kostar lika lite/mycket. De båda bankerna jag pratat med vill att jag ska be min pappa ta ut pantbrev på sina fastigheter och att jag betalar till honom sen då. Haha fiffig lösning för dem iaf...
Låter märkligt. Vi fick byggkredit över vad vi köpet huset för. Nu vet jag inget om området eller din ekonomi men vi köpte hus i ett område med ganska stillastående huspriser så det absolut inget superpopulärt område vi bor i och vi har båda normala löner. Kan dock säga att vi tittade på ett annat renoveringsobjekt innan, i ett bättre läge, men vår bankkvinna blev väldigt skeptiskt. Hon sa uttryckligen: "ska ni verkligen köpa det där skithuset?" :D Det var i ganska dåligt skick, kan vi säga. Och då kände vi att det kändes alltför osäkert att låna av banken när de inte tror på projektet.

Kan egentligen inte ge nåt annat råd än att höra med fler banken och komma förbered med kostnadsförslag, förhandsvärdering och uttalande från mäklaren om området för att övertyga bankerna att det är ett bra köp. Hoppas du ror det iland!
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
S Seet skrev:
Nej jag har inte hittat någon bank än som vill låna ut, dock inte hört med alla än. Problemet verkar vara proportionerna huspris-renovering. Inte att jag har för dålig ekonomi generellt. Känns löjligt, för i princip verkar det som att jag skulle kunna låna till en bil för 300k men inte låna 300k till renovering för att huset kostar lika lite/mycket. De båda bankerna jag pratat med vill att jag ska be min pappa ta ut pantbrev på sina fastigheter och att jag betalar till honom sen då. Haha fiffig lösning för dem iaf...
En skillnad mot bilfallet. Är att där får du räkna med kanske 20% amortering per år.
 
Hej hur gick det tillslut? Ser att du verkar köpt ett hus nu. Vilken bank blev det tillslut och har du några tips att delge? VI är i samma situation nu med ett hus som vi får köpa för 500.000kr och en budgeterad renovering på 150.000kr med 275.000kr i egna besparingar. Har lånelöfte på 1.000.000kr men får ändå inte köpa av just swedbank för att våra marginaler är för tighta.
Glad för att det löste sig för dig. Låter lovande! : )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.