I en fritidsfastighet där jag är delägare finns bygglov för ett uthus (ca 60 m2). Nu har de andra delägarna inrett uthuset med sovplatser, köksdel m m. Jag har sagt att detta förmodligen inte är OK men de menar att kommunens byggnadsinspektör inte behöver få kännedom. Medför inte detta en risk för sanktioner från kommunens sida om det upptäcks?
 
Mikael_L
Japp.

Men det finns grader i gråskalan.
Används det som gästhus, endast för tillfälligt boende några enstaka gånger per år, så tror jag det är OK.

Så hyr ni ut detta uthus såsom bostad lär ni vara rätt rökta om ni blir påkomna.
Annars är det bra att ni låter det hela se ut som att det används väldigt sällan för boende.

Sanktionerna är:
De första 10 åren, vite, föreläggande om återställning/rivning etc.
Efter 10 år, kan hindra eller försvåra nya bygglov, dvs kommunen kan sätta sig på tvären och inte ge lov till annat förrän detta är åtgärdat.
 
Tack för svar! Då är det som jag trodde, dock har uthyrning inte varit aktuellt men det används frekvent för boende under sommarperioden.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Japp.

Men det finns grader i gråskalan.
Används det som gästhus, endast för tillfälligt boende några enstaka gånger per år, så tror jag det är OK.

Så hyr ni ut detta uthus såsom bostad lär ni vara rätt rökta om ni blir påkomna.
Annars är det bra att ni låter det hela se ut som att det används väldigt sällan för boende.

Sanktionerna är:
De första 10 åren, vite, föreläggande om återställning/rivning etc.
Efter 10 år, kan hindra eller försvåra nya bygglov, dvs kommunen kan sätta sig på tvären och inte ge lov till annat förrän detta är åtgärdat.
------------------------------------------------------

För att förtydliga (lär inte göra saken bättre) så har bygglov beviljats för uthus men byggnaden var nog redan från början tänkt som boningshus (benämnd "ateljé") med tre sovrum + halvloftt, tvättrum och en köksdel inkl diskbänk/vatten/avlopp. Frekvent bebodd från maj till september. Huvudbyggnaden som är från 40-talet + detta uthus ligger i Sthlms skärgård innanför strandskyddet. Antar att det skulle bli svårt att få ett relevant bygglov om detta skulle sökas? Är risken större utifrån denna bakgrund att ev sanktioner skulle bli "strängare"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.