elpaco elpaco skrev:
Varför kan vissa byggfuskare ibland fortsätta med nytt fuskande? Varför får de fler uppdrag?
Troligen för att den "blåsta" kunden skäms och inte vill berätta för grannar/vänner om hur blåsta de blev.
 
J
J Jocke Best skrev:
Ingår ens garage i besiktningen?
Jag har inget garage men en carport. Då jag köpte huset och besiktningsmannen besiktigade så ingick då carporten. Dock anmärkte han på oväsentliga saker på den.
 
J
U ullak40 skrev:
J

Jag har inget garage men en carport. Då jag köpte huset och besiktningsmannen besiktigade så ingick då carporten. Dock anmärkte han på oväsentliga saker på den.
Att den var dragig?
 
  • Gilla
  • Haha
lopec och 1 till
  • Laddar…
Jag har pratat med försäkringsbolaget och anticimex. Anticimex skickar ut en besiktningsman nästa vecka som ska kika på allting. Får se vad som händer efter det.

Jag justerade skarvmuffen för att få tätt i tvättstugen men jag har inte rört röret som går upp till övervåningen, så inga nya läckor borde ska där.
Läckaget verkar inte så farligt. Jag plockade bort skåpet så man såg bättre men har inte rört mattan mm. Väntar på besiktningsmannen.
 
  • Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
Anticimex besiktningasman har varit här, kommer med slutbesked imorrn.

Angeånde läckaget på avloppsröret tyckte han att jag bara skulle rengöra lite och låta det vara som det är. Lite fukt under plastmattan inte är något problem om inte plastmattan släppt någonstans, och det har den inte.
 
  • Gilla
johanfagrell
  • Laddar…
Näe lite fukt under tätskiktet kan väl aldrig vara ett problem .. :(
 
Stickan56
elpaco elpaco skrev:
Näe lite fukt under tätskiktet kan väl aldrig vara ett problem .. :(
Att lägga en plastmatta på betonggolvet i en källare från 70-talet är nog ett större problem med den fuktvandring du har i betongen.

Stickan
 
Ang. läckaget:
Det beror väl på vad fukten kan ställa till med och hur länge det pågått?
Det var ju dessutom betonggolv här.
 
Stickan56
blackarrow blackarrow skrev:
Ang. läckaget:
Det beror väl på vad fukten kan ställa till med och hur länge det pågått?
Det var ju dessutom betonggolv här.
Precis, om man tittar på bilden så ser man den rostiga rörmuffen.
Den rosten uppstod inte igår och fanns förmodligen där innan renoveringen.

Stickan
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Att lägga en plastmatta på betonggolvet i en källare från 70-talet är nog ett större problem med den fuktvandring du har i betongen.

Stickan
Min ironi kanske inte framgick? Och ändå hade jag en smiley ..
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Hur gick det med sprickan i garagegrunden?
Kan ju vara en gammal stättningsspricka så det behöver inte vara något allvarligt.
 
Liten uppdatering.

Ang avloppsröret, besiktningsmannen mätte upp mindre fukt under plastmattan. Fick lite högre värden närmare läckan men ingen jätteskillnad. Ingen matta som släppt någonstans.
En plastmatta direkt på betonggolvet är givetvis en kass konstruktion. Men den har fungerat i 20 år utan lukt eller andra problem. Så länge mattan inte börjar släppa, eller att det börjar lukta, så tycker besiktningsmannen att jag inte ska göra något åt det. Så jag säkerställer att det är tätt, rengör och avvaktar.
Anticimex anser att det inte var en brist från deras sida då avloppet var dolt och VVS ingår ändå inte i deras kontroll. Inget konstigt med det.

Ang muren i garaget tar anticimex på sig ansvaret. Muren har troligen tryckts in av marktrycket utanför. Lecablocken står på plattan med endast lite murbruk som hållt dem på plats.
Men att åtgärda det själv blir mycket billigare än att betala självrisken, så jag kommer att fixa det själv. Behövs bara gräva ut rabatten utanför och sedan trycka tillbaka leca-blocken och fixera. Ser ganska simpelt ut.
 
  • Gilla
BiFuel och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.