M
hej
Har målat i tvättstugan på väv med färgen sparris från Alcro.
Det blev inte alls snyggt.
Jag skulle vilja ha den mycket ljusare och mycket gråare.
Har ni något förslag på någon snygg grågrön färg som passar till
ljusgrått klinkergolv.
Mvh Carina :-/ :-/
 
Åk till färghandlaren o beskriv hur du vill ha färgen.. Han kan nog bryta fram rätt... Om du har med dig en klinkerplatta blir dte nog ännu lättare...
 
Chai från alcro!!!!

Vi har den i vårt kök, som har ljust till grått kakel! Den är superfin o väldigt spännande, svårt att säga vad d e för kulör men ibland e den beige/grå/grön o ibland bara grön. Det är ju hur man ser den o hur ljuset faller.

Men den rekommenderar jag starkt.
 
Jag har läst nånstans om du målat med Alcro AD-färg (kanske också gäller för andra utvalda färger) och inte blir nöjd så kan man kontakta alcro och beskriva varför man inte blev nöjd så kan man få gratis ny färg.

 
Jag är kanske naiv...

Men 'specialblandningar' är ibland det ända sättet att få vissa kunder nöjda.
Jag vet inte om det är så mycket för att man blandar en bra kulör..
Eller om det är för den tid man lägger ner.. och därmed 'ompysslingen'.
Eg. så spelar det ingen roll vad det är som gör dom nöjda, så länge dom blir nöjda.

Jag har, mer än vad jag kan räkna till på mina fingrar och tår blandat, strykit upp och torkat prover.
Sen jämfört, frågat, undrat och gett förslag på ev. ändring.
Kanske så? Kanske lite mer sånt? Det blir ungefär så här då. Vad tror du? Ska jag prova det? Har du tid att vänta?

Att själv bläddra i en NCS fjäder gör en knappast smartare.
Än svårare blir det som säljare när man själv inte kan hitta nått på kartorna som riktigt passar.
Och det händer... NCS fjädern är bra. Men i många stycken inkomplett.
Det är ett bra verktyg. Men def. inte det 'ultimata'.
Visst finns det många andra kartor att tillgå.. men ibland hittar man inget.
DÅ SKA MAN DEF. INTE 'HÖFTA' TILL OCH SÄGA.. "-DEN BLIR 'BRA'! KÖR PÅ DEN!"
Speciellt inte, om man inte tror det själv..

Jag är bland dom sämsta lögnare som finns... därför är jag istället 'alltid' ärlig.
Om då någon frågat. "-Är du nöjd med den?".. Då svarade jag alltid, "-Nej".. OM jag inte va det.
Visst tog det tid.. men det kändes bra att verkligen få fram nått som man själv var nöjd med.
Och sen, i sin tur ge det till någon som blev nöjd med det man gjort.
Om det sen va för att det blev bra.. eller för något annat. Det vet jag inte.

Men många gånger fick jag höra.. "-Kommer du ihåg mig, sist jag va här? Du blandade en 'speciall' åt mig. Du höll på länge. Du gjorde ditt yttersta. Den blev iaf jättebra. Nu ska vi ha färg till annat."

Det jag vill komma till är att det går INTE att läsa människors tankar.
MEN man kan fråga och försöka iaf. Försöka sitt yttersta.. vad det är dom vill ha?
Visa, fråga, jämföra. Det kan vara 'obehagligt'.. det blir mycket frågor.
Och alla är inte bekväma med det. Därför bör man informera om att det KRÄVS frågor..

/Fredrik
 
Nillaaaaa skrev:
Fredrik: Och skillnaden på ett uppstruket spec.prov och i en Ncskarta är vilken? Kunden har ändå ingen jäkla aning om hur det kommer att se ut på väggen.

Nu gick det upp ett ljus om varför du var så aggressiv i förra inlägget - du har uppenbarligen blivit hjärntvättad på någon annan firma än Alcro-Beckers. Jag tycker att du ska lugna ned dig och se sakligt på saker och ting istället.

Att jämföra si med si är självklart lättare än si med så. Jag har arbetat på de flesta olika företag - och ska snart börja på Flügger - så jag är inte helt partisk. Jag försöker få fram mina kunskaper i ämnet och inte sponsra ett speciellt företag. Att det är frustrerande för dig spelar ingen roll för mig - men att du förkastar allt jag säger för att det inte går i god ton med vad du lärt dig har inget med saken att göra. Jag försöker hjälpa till - att du försöker boosta ditt självförtroende känns helt oväsentligt.
Rätt inställning! Kunderna är dumma! Dom ser ingen skillnad! Dom vet ingenting!

För mig.. känns det som att DU blivit.. 'förd bakom ljuset' på Alcro-Beckers...
Och om DU hittar inlägg på detta forum som hänför mig till något bestämt företag..
Ja... du får en ask choklad, jag lovar.

Det nämdes tidigare i tråden om någon kakelplatta..
Det va den jag utgick ifrån.. Att hitta något som passar till den...

Det är inte alltid som man hittar något som passar på NCS kartan.
Och det är väll det som är skillnaden.
Man kan manuellt blanda något som är.. ja, kanske inte mitt emellan 2 NCS.. men iaf nästan.
Något som passar..

Så för att svara dig fort..

Det är skillnad på spec. prov. och NCS.

Den information jag inhämtat är främst från andra håll än från företaget..
Då jag just, INTE vill vara partisk..

Det jag lärde mig vid brytmaskin har jag lärt mig själv.
Jag har spenderat HUNDRATALS timmar med att bryta om färg.
Prova, testa, försöka.. försöka förstå.

Jag tar sällan ton.
Men nu gör jag det.

Säg inte åt mig att hålla mig lugn, men visst är jag lugn.
Men att du har mage att komma med ett sådant inlägg..

/Fredrik
 
Nillaaaaa skrev:
Det tar väldigt lång tid att bryta fram en specialkulör - alla i färgaffärer har inte det intresset - trots att det vore en bra idé rent teoretiskt.
Däremot kan du ta med klinker till butken och be att få titta i deras NCS-solfjäder så kanske du själv kan bli klokare.
Nillaaaaa skrev:
Fredrik: Och skillnaden på ett uppstruket spec.prov och i en Ncskarta är vilken? Kunden har ändå ingen jäkla aning om hur det kommer att se ut på väggen.
Hmmm... Nu förstår jag inte riktigt hur Du menar 'nilaaaa', först uppmanar Du 'kunden' till att titta i NCS-fjädern.... och sedan avslöjar Du helt oblygt att Du anser densamme 'kund' som alldeles för okunnig och obegåvad för att själv kunna avgöra om det lilla provet från fjädern kommer att passa uppmålad på stor yta 'irl'...  :surprised:, det blir mao. 'fel' hursomhelst... ::), men det är ju uppenbarligen inget som Du ser som 'ditt problem'.... *lol*

Samtidigt anser Du att det tar för lång tid att göra en specialbrytning och dessutom så är de flesta butiker 'kort' om personal som har både intresse och färgmatchningsförmåga nog, för att det ska vara mödan värt att lägga ner det faktiska arbete som en manuell brytning till slutresultatet 'nöjd kund' skulle innebära...
Hmmm, vilken butik var det Du sa att Du skulle börja jobba i egentligen..??

Men Du, gör Dig åtminstone INTE lustig över De, enligt dig få exemplar, som uppenbarligen trots allt FINNS och som dessutom har både kunskap, färgmatchningsförmåga och ffa. INTRESSE nog att hjälpa kunderna till ett gott slutresultat.... läs och lär istället... det är iaf. mitt råd  ;)

MVH / Christina.

 
Tja, om jag hade möjlighet skulle jag nog hellre handla i Märsta än i Huddinge :cool:

Och i vår lilla by bryter både Byggvaruhuset och Färghandeln upp precis den kulör jag vill ha :D
 
morsan skrev:
Tja, om jag hade möjlighet skulle jag nog hellre handla i Märsta än i Huddinge :cool:

Och i vår lilla by bryter både Byggvaruhuset och Färghandeln upp precis den kulör jag vill ha  :D
Mmm... så även i min lilla by... men ska man till huvudstaden så får det bli Märsta... definitivt ;)

Hej på Dig förresten 'morsan', hoppas att Du har det bra, kul att råkas och att se att åsikterna verkar överenstämma, som tidigare... *ler varmt*

KRAM / Christina.
 
M
Ville bara säga att vi nu har bytt "sparris" till "Lagerblad" i vår tvättstuga och nu är vi nöjda.
Jag fick verkligen "Proffshjälp" i min spektrumbutik. Kul med personal som kan sitt jobb.
MVH Carina
 
Skönt att det blev bra moc! :)

Resten till Nillaaaa..

Jag misstänker att du missuppfattat mig totalt.

Och jag hoppas också att du förstår att jag inte ställt mig och brytit all färg på en gång.
Små volymer först...

Främst använder jag mig av 'färdig kulörer'. Däribland NCS.
Och i dom fall då det inte funkar med dom 'färdig' så kan man som du nämner.
Gå in och 'justera'. Lägga till eller ta bort något.

Men det är inte alltid som det funkar heller..
Kulören kan vara bra för det mesta men i vissa ljus blir den för mycket åt nått håll.
Kulören är alltså eg. rätt bra men den kan spela ett 'spratt' i vissa ljus.
Då kan det vara bra att vet hur man ska få fram 'exakt' samma kulör utan att använda sig av samma brytfärger.
Man kan ta bort och ersätta en el. flera brytfärger och få 'bort' det som gör att kulören blir 'fel' ibland.
Och här är det mer än en enklare justering.
Men för att ens börja fundera över en så 'speziiiaall' så måste man ha ett utgångsläge. En referens.

För att återgå till kakelplattan..
OM kunden vill ha något som stämmer med plattan men bryter av så är det väll inget trassel att bryta till en färg som gör det.
Snabbt fram med NCS fjädern. Lokalisera den på ett ungefär.
Du vet vad S2010-B har i sig. Du vet vad S3010-Y10R har i sig.
Du vet hur färgerna är uppbyggda.. vilka delar som ger vad och varför.
Därför kan man snabbt 'räkna' fram ett recept på en beskrivning av det kunden säger och med hjälp av plattan.

Men visst är jag fullt medveten om att många i branchen bara är där för att få mat på bordet.
Få pengar på kontot. Få tiden att gå?
För färg.. det finns det väll ingen som vill pyssla med hela livet?
Många börjar jobba i färghandel för att det är 'lätta' jobb att få. Låga krav på utbildning.
Därmed även låga löner och därför kan man heller inte ställa allt för höga krav..

Jag hörde någonstans ett uttryck. "Betalar man för bananer så får man bara apor".
Det stämmer generellt sätt ganska väll på lönerna och medarbetarna i färgbranschen.
Jag gillade att jobba med färg. Jag brann för det. Och jag hade gärna stannat.
Men det löjligt dåliga avtal och löner.

Jag har bytt heltids jobb. Men jag jobbar extra på mitt gammla ställe för jag tycker fortfarande att det är kul och givande. Därför är det för mig nu mer som en 'hobby'.

Hoppas du får det bra på Flügger!

/Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.