Som ämnet säger; min Bosch diskmaskin tar bara in vatten om man öppnar luckan efter några sekunders gång. efter det fungerar det helt som den ska. Öppnar man inte luckan så maler den bara på i någon minut innan den signalerar "END". Inga felkoder, annorlunda summerljud eller annat som visas. Vid enstaka tillfällen tar den in vatten utan att behöva öppna luckan, kanske 1 gång av 20.

Ska överlåta huset till nya ägare om två veckor och skulle gärna vilja fixa detta asap. Någon som har några tips?
 
Vad heter din maskin
 
Det brukar vara värmepumpen som behöver bytas, ger felkod e:24 om du har en display på maskinen
 
torbeno torbeno skrev:
Vad heter din maskin
Glömde skriva in modellnumret såklart . Men den heter - SMV40E10SK
 
torbeno torbeno skrev:
Det brukar vara värmepumpen som behöver bytas, ger felkod e:24 om du har en display på maskinen
Den har ingen display utan bara knappar på toppen. Ger en defekt värmepump såna symtom? Den tvättar ju rent och inga andra bekymmer.
 
Å Åke80 skrev:
Den har ingen display utan bara knappar på toppen. Ger en defekt värmepump såna symtom? Den tvättar ju rent och inga andra bekymmer.
Jo, den gör en koll i början av programmet. Öppnar du luckan så tappar den bort sig i kollen och glad i hågen kör vidare.
Pumpen är ju egentligen inte sönder men den klarar inte in testet i början. För mycket svaj på motorn typ. Lösningen är att öppna luckan som du gjort eller byta värmepumpen.
 
torbeno torbeno skrev:
Jo, den gör en koll i början av programmet. Öppnar du luckan så tappar den bort sig i kollen och glad i hågen kör vidare.
Pumpen är ju egentligen inte sönder men den klarar inte in testet i början. För mycket svaj på motorn typ. Lösningen är att öppna luckan som du gjort eller byta värmepumpen.
Haha, glad i hågen. Tack för svar! Ja, vad ska man göra. Blir väl att fixa den antar jag. Vet du vad reparationen kostar?
 
Pumpen kostar 1399 kr
Arbetskostnad från noll (diy) och uppåt ...
 
torbeno torbeno skrev:
Pumpen kostar 1399 kr
Arbetskostnad från noll (diy) och uppåt ...
Ok. Svårt att veta kanske. Får leta lite DIY-videos och kolla om det är klurigt. Aldrig meckat med diskmaskin innan... Annars får man väl räkna med nån tusenlapp eller två i arbetskostnad antar jag. Tack för hjälpen dock!
 
A
lätt att byta om du inte har zeolit torkning
 
Vad har värmepumpen för funktion här? Är det en pump som pumpar runt varmt vatten förbi värmaren, sller är det verkligen en värmepump för energiåtervinnig?

Och vad blir det för fel på den, är den bara en utsliten elmotor som går dåligt, eller är det något mer "exotiskt" fel på den?
 
H hempularen skrev:
Vad har värmepumpen för funktion här? Är det en pump som pumpar runt varmt vatten förbi värmaren, sller är det verkligen en värmepump för energiåtervinnig?

Och vad blir det för fel på den, är den bara en utsliten elmotor som går dåligt, eller är det något mer "exotiskt" fel på den?
Pump med genomströmnings värmare.
Ett ganska tunt aluminiumskikt, drar ca 9 A.

Kan antingen bli avbrott (eller jordfel) om den kalkas igen.

Elmotorn är väl en rätt vanlig motor
 
Aha, tackar för förklaringen. Jag har en DM med genomströmmningsvärmare (Huskvarna drygt 10 år). Jag har aldrig funderat på annat än att den bara är en värmare, brukar det sitta en pump i dem, eller är det special för det här märket?
 
A
Den har bara en värmare inte kombination med pump
Men kombinationen finns i vissa nya hva
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.