Hej!

Nu har jag börjat planera en takomläggning. Vårt hus är ganska sluttande, och jag undrar om någon kan tips om taksäkerhet, och hur det funkar? Antar att det är någon slags sele jag ska använda. Finns nog en uppsjö av dem... någon som kan hjälpa till? Och hur fäster man noderna?

/Gustav :cool:
 
Tack!

Jättebra...


Detta forum äger. :D :cool: :surprised: ::)
 
HusRules skrev:
Antar att det är någon slags sele jag ska använda. Finns nog en uppsjö av dem...


Jag funderar också på att skaffa mig en sele. Såg att Biltema säljer en nu.
Någon som har provat den?
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=78
 
  • 18-104_l.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bob_the_builder
Biltemaselen uppfyller faktiskt rätt EN-norm (361) för att få användas i ett fallskyddssystem. Det är ju en början i alla fall. Lite oklart dock hur inkoppling är tänkt att ske (med ledning av bilden åtminstone).
 
Snörrasskydd, hur pass starka är de? Klarar de att stoppa mig om jag glider ner från nock till fot, 5-6 meter i "normal" lutning?
 
Snåla inte på säkerheten! Sätt upp en riktig ställning när du har sprungit runt på taket ett tag kommer du tycka att den där linan bara är ivägen och så ska du bara ta av den en liten stund "DET ÄR DÅ DET HÄNDER" desutom är det smidigt att kunna ha material på ställningen, Dom tusenlapparna är väl ingenting mot att bli invalid.
Det brukar inte va så kul att ligga vid takfoten o jobba även om man har lina på sig när taket är brant.

Takläggarn.
 
Då jag fixade på taket, ett 45-graders plåttak på 2,5-planshus, så körde jag med klätterutrustning, dvs klätterskor, klättersele samt klätterrep. På motstående sidan av huset placerades en kompis som säkrade.

Fast då höll vi bara på i ett par timmar. Om jag skulle lägga om ett helt tak skulle jag nog välja ett annat sätt att säkra.
 
T
Tänk på att anordningar typ snörasskydd, stegar för sotare m.m inte pallar för en normalstor person om man kommer farandes nedför i full fart. Säkra linan genom luckan till en av takbalkarna, absolut inte runt rör till Tv-antenner, avloppsluftningar m.m, rycket av en fallande person är runt ett halvt ton och då måste fästena hålla.

Om man sen ska lägga om ett helt tak skulle jag nog hyra en ställning och resa mot huset, med tanke på allt snickrande som behövs, och takpappen brukar inte klara av en massa spring och nötningar under omläggningen.
 
S
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.