Jaja, same shit different name :)
Jag använde Lord Nelson Royal. Det tog ett år innan vi hade riktigt bra matta. Men den blev extremt mjuk och fin.

Nu skulle jag nog använda någon av de lite billigare Villa-sorterna för att få en tät matta snabbare.
 
Bart Bart skrev:
Jaja, same shit different name :)
Jag använde Lord Nelson Royal. Det tog ett år innan vi hade riktigt bra matta. Men den blev extremt mjuk och fin.

Nu skulle jag nog använda någon av de lite billigare Villa-sorterna för att få en tät matta snabbare.
Jag tycker man skall skita i etableringstid och istället fundera på hur mattan skall användas. Barn och lek -> slitagestarkt -> vila/rajgräs.
 
Vi köpte något från plantagen, premium nånting tror jag det var. Säkert kommer barnen att springa där, vi vill ha bärbuskar och fruktträd och bara att det ska se lite städat ut.
 
Det kommer bli bra. Lite tålamod och håll barnen borta under etableringstiden så har du en fin gräsmatta till slut.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Vi köpte något från plantagen, premium nånting tror jag det var. Säkert kommer barnen att springa där, vi vill ha bärbuskar och fruktträd och bara att det ska se lite städat ut.
Då är det inte så mycket att orda om. Gräs är väldigt växtvänligt. Bara att köra på.
 
Jag har reparerat min gräsmatta nu under många år, så nu skall jag dela med mig om vad som fungerat bäst för mig:

Jag har förgrott gräs i en skottkärra med gladpack över, detta har fungerat helt fantastiskt måste jag säga till att reparera hålor och gropar med. Ide´n är inte min, jag läste om det i en tråd här på Bygga Hus. Dock så anser jag denna metod vara ganska usel när marken är jämn och behov finns att bara stödså.

I flera år har jag myllat ned frön med en kratta, men så helt plötsligt så ändrade jag taktik, och jag upplever denna metod som betydligt bättre än alla andra jag provat på:

Jag vattnar de ställen där det behöver stödsås, och inte lite heller, jag vattnar något enormt...
...sen skakar jag ut frön, räfsar ut dom vid behov med en kratta, sedan har jag en hink fylld med påsjord som jag med handen bara silar ut över fröna så de inte längre syns. Jag har inte ens avgränsat för robotklipparen, gräset får etablera sig trots nötning.

Allt vatten jag öst på innan gör att det under varma dagar riktigt "Ångar" (överdrivet) och håller sig fuktigt, endast enklare kortare slangsprayning sker bara för att upprätthålla markens fuktkvot, det tar ju trots allt ett gäng dagar att få gräs :)

Testa detta vettja...
 
  • Gilla
mg765 och 2 till
  • Laddar…
Måste testas, jag reparerade ett par ställen i år men börjar misströsta att gräset tar sig :(. Det är förvisso antagligen ganska kallt i jorden ännu men det ser mörkt ut. Dessutom ser ju trädgården ut som en hinderbana för kaninhoppning för att roboten inte ska dansa runt på de nysådda ställena.... :)
 
Precis, alla dyra frön som jag genom åren skakat ut, och sedan knappt sett effekt av. Det är helt frustrerande.
Och påsjorden jag strör som täckning över fröna är ingen kostnad alls i sammanhanget, dels så går det inte åt särskilt mycket, och dels upplever jag att de frön som faktiskt bildar gräs är mångdubbelt fler än vid "traditionell" stödsådd.
 
Vad menar du med påsjord?
 
Vanlig typ planteringsjord i påse, från Granngården, ÖoB, Plantagen etc etc. Ger sällan något ogräs och kostar en spottstyver..
 
S Snål-Jocke skrev:
Vanlig typ planteringsjord i påse, från Granngården, ÖoB, Plantagen etc etc. Ger sällan något ogräs och kostar en spottstyver..
Ah okej, då gör jag som dig. Dock är jag kass på att vattna. Får göra det i morgon, har varit varmt idag.
 
Toppdress är ju skapt för ändamålet. Ganescha du får installera ett bevattningssystem .. :D
 
  • Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
Nu har vi fört ut all jord, som ni ser lägger vi inget i mitten eftersom vi försöker minska höjdskillnaderna, tänker bara klippa skiten och se hur det blir. Det bör vara sått gräs där som vuxit sig över några år så jag tycker ju det bör att gå att få en gräsmatta av det, och eventuellt topp bättra, stödså och sådant så blir det väl till någonting, jag kan inte tänka mig börja gräva bort dyrbar jord och föra till återvinningen som jag läser vissa gör. Hellre får det se lite taskigare ut.

27171220117_327ca480c1_b.jpg

Kvar är så gräsfrö, köra över med gräsvälten, vatna och gödsla. Men i vilken ordning?

Imorgon hämtar vi välten från hyrstället.
 
BirgitS
Du behöver välta innan du sår så att jorden är lite kompaktare, och gödsla gör man antingen så att gödningen hamnar några cm ner i jorden eller så väntar man tills gräset växt ordentligt för de små groddarna ska inte ha så mycket näring.
 
Vält tungt, så, vält/kratta, vattna. Håll fuktigt tills det grott klart 4-6v. Gödsla ungefär nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.