Husvagn behövs bygglov för om den står uppställd. Egentligen behövs tillståndet för att ställa upp båten på tomten även om det bara är tillfälligt. Dock kan det ha ändrats att du i inte behöver tillstånd för den tiden. Eller så har behövs det fortfarande. Men oavsett poängen är det behövs bygglov oftare än man tror. Jag kan inte tänka mig att konstruktionen gör någon skillnad. Men det är förstås söker man ett tillfälligt bygglov då det bra om man lätt kan skruva isär bygget
Så med andra ord hur man bygger spelar ingen som helst roll...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
harry73
B Byggdjuret skrev:
Husvagn behövs bygglov för om den står uppställd
Det stämmer, eller i alla fall i vår kommun. Jag tror att kommuner har lite tolkningsfrihet där.

Men man behöver inte bygglov hör en vedhög. inte heller om man lägger en presenning eller lite plåt ovanpå som skydd. Och är vedboden så lågt i tak att människor inte kan vistas i den, eller har den inte ett fastmonterat tak räknas det inte heller som en bod. Då behöver man plötsligt inte heller bygglov.

Finns vedboden fastmonterad i friggeboden, kan jag tänka mig att den räknas som en del av friggeboden och därmed ingår den i byggytan och i 4,5meters regeln. Men skulle det vara så, kan grannen enkelt göra boden fristående och placera den närmare grannen.

Så jag tror att TS kan hävda sin rätt, men det betyder inte att slutresultatet blir bättre för honom, bara att resultatet blir rätt.
 
  • Gilla
toolman77 och 1 till
  • Laddar…
M
B Byggdjuret skrev:
Husvagn behövs bygglov för om den står uppställd. Egentligen behövs tillståndet för att ställa upp båten på tomten även om det bara är tillfälligt. Dock kan det ha ändrats att du i inte behöver tillstånd för den tiden. Eller så har behövs det fortfarande. Men oavsett poängen är det behövs bygglov oftare än man tror. Jag kan inte tänka mig att konstruktionen gör någon skillnad. Men det är förstås söker man ett tillfälligt bygglov då det bra om man lätt kan skruva isär bygget
Så med andra ord hur man bygger spelar ingen som helst roll...
Fel tyvärr! Jag la upp en länk till boverket men mitt inlägg togs bort. Båt eller husvagn är inte bygglovspliktigt.
 
harry73
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...glovbefriade-atgarder/bat-husvagn-och-husbil/

Var gärna försiktigt med att säga att någon har fel :)
Uppställning av båtar, husvagnar och husbilar kan kräva bygglov eftersom det kan betraktas som ett upplag. Det krävs dock inte bygglov för säsongsförvaring av högst två fritidsbåtar, husvagnar eller husbilar i omedelbar närhet av ett en- eller tvåbostadshus.
Utökad lovplikt i detaljplan eller områdesbestämmelser
Kommunen kan i detaljplan och områdesbestämmelser utöka lovplikten att gälla även för uppställning av fritidsbåtar, husvagnar och husbilar. Om en sådan planbestämmelse finns får uppställningen inte ske utan bygglov.
 
  • Gilla
discokapten och 4 till
  • Laddar…
M
harry73 harry73 skrev:
[länk]

Var gärna försiktigt med att säga att någon har fel :)
Kul att du tar upp denna del som kanske gäller 0,00001 promille av all mark i Sverige där undantaget KAN gälla. Jag har ALDRIG hört om någon som fått sin husbil, husvagn eller båt klassad som bygglovspliktig uppställning hemma i villaträdgården. Men du har säkert flera 100 fall i bakfickan eftersom du skrev som du gjorde.

"Särskilt värdefulla byggnader eller områden
Fritidsbåten, husvagnen eller husbilen får inte placeras vid en byggnad eller i ett område som är särskilt värdefullt från historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller konstnärlig synpunkt."
 
  • Gilla
Johannes Hultman
  • Laddar…
harry73
M Markarbetaren skrev:
Kul att du tar upp denna del som kanske gäller 0,00001 promille av all mark i Sverige där undantaget KAN gälla.
Jag tog inte upp särskild värdefulla byggnader. Jag tog upp att der bara är bygglovsbefriad om det gäller säsongsförvaring (första citat)
Och att kommuner oavsätt anledning kan bestämma att man behöver bygglov genom att skriva det i dp eller områdesbedtämmelser. Dvs att kommunerna har friheten att själv bestämma om bygglov behövs
 
harry73 harry73 skrev:
[länk]

Var gärna försiktigt med att säga att någon har fel :)
Nu läste jag lite slarvigt. Men det verkar som att jag eventuellt måste göra en liten pudel. Det verkar som jag eventuellt hade lite fel gällande bygglov för husvagnar och båtar.
Det verkar inte behövas. Tänket jag rätt att det behövs bygglov om det är mer än säsongsuppställning?
 
  • Gilla
Johannes Hultman
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Nu läste jag lite slarvigt. Men det verkar som att jag eventuellt måste göra en liten pudel. Det verkar som jag eventuellt hade lite fel gällande bygglov för husvagnar och båtar.
Det verkar inte behövas. Tänket jag rätt att det behövs bygglov om det är mer än säsongsuppställning?
Korrekt, om uppställningen är mer elelr mindre permanent behövs bygglov. I Värmland har man börjat gå på campingplatserna angående detta, då det satts upp många permanenta altaner, staket, "spiketält" mm på campingplatserna och vagnarna står där året runt, ofta på de mest attraktiva platserna ett fåtal meter från vattnet, vilket gör att strandremsan privatiseras, ett mycket grovt brott mot strandskyddsreglerna.

Exempel:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/kommunen-25-svartbyggen-maste-bort-fran-bomstad-camping
https://nwt.se/karlstad/2016/10/01/tillater-spiketalt-pa-campingen
 
  • Gilla
Tänka
  • Laddar…
M
B Byggdjuret skrev:
Nu läste jag lite slarvigt. Men det verkar som att jag eventuellt måste göra en liten pudel. Det verkar som jag eventuellt hade lite fel gällande bygglov för husvagnar och båtar.
Det verkar inte behövas. Tänket jag rätt att det behövs bygglov om det är mer än säsongsuppställning?
Precis, det behövs inget bygglov om du har din båt eller husvagn ståendes på tomten. Man måste tänka längre än näsan räcker här och försöka förstå lagens tillämplighet. Man har inget intresse av att kräva Svensson på bygglov för att denna har sin båt, husvagn eller husbil stående i trädgården. Det är former där man parkerar 10 husvagnar på rad och hyr ut dessa som boenden, eller om man har en bit mark där man parkerar ett boende som kan rulla och använder det som sommarstuga.
 
Bygglov behövs för husvagn om den används, ej om den enbart är parkerad. Jag har sökt och fått beviljat bygglov för tillfällig (tre år har jag för mig) uppställning av husvagn för boende under renovering av sommarstuga. Men vad den diskussionen har med en vedstapel att göra förbigår mig... :rofl:
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
harry73
M Markarbetaren skrev:
Precis, det behövs inget bygglov om du har din båt eller husvagn ståendes på tomten. Man måste tänka längre än näsan räcker här
Läs igen och lite bättre denna gången.

Ibland behöver man inte bygglov för husvagn och ibland behöver man det.
 
M
harry73 harry73 skrev:
Läs igen och lite bättre denna gången.

Ibland behöver man inte bygglov för husvagn och ibland behöver man det.
Man behöver inte bygglov nej! Orsak och verkan, försök tänka lite längre.
 
  • Gilla
Johannes Hultman
  • Laddar…
harry73
B Byggdjuret skrev:
Tänket jag rätt att det behövs bygglov om det är mer än säsongsuppställning?
Ja du tänkte rätt. Dessutom kan det finnas extra krav på bygglov i dp eller områdesbestämmelser. Och dessutom kan kommunen kräva bygglov vid kulturell värdefulla bebyggelse utan att det behöver stå i DP.
 
  • Gilla
Tänka
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Man behöver inte bygglov nej! Orsak och verkan, försök tänka lite längre.
Det beror som sagt bland annat på hur LÄNGE den står på tomten. De flesta som har båt eller husvagn på tomten anväder den ju nån gång varje år, då är det inget problem.
 
Det är vettigt slippa söka bygglov för att man vinterförvarar sin båt eller husvagn.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.