Pratade med min morbror som har egen byggfirma. Han sa att det var saftigt för enbart ett skärmtak då han i sin kommun vanligtvis betalar exv. 9 tkr för bygglovsansökan gällande Attefallshus samt 13 tkr för vanliga hus.
 
M Cameltoe skrev:
Pratade med min morbror som har egen byggfirma. Han sa att det var saftigt för enbart ett skärmtak då han i sin kommun vanligtvis betalar exv. 9 tkr för bygglovsansökan gällande Attefallshus samt 13 tkr för vanliga hus.
Vilken kommun är det? Enkelt att kolla om siffrorna stämmer då kommunerna har taxorna på sina hemsidor.

Utifrån taxan ser det ut som 2401 kr gäller för inglasningar och inte för själva skärmtaken.
Detta är nog bedömt som en tillbyggnad 0-39 kvm med teknisk granskning, men handläggaren tyckt det varit oskäligt så hen har gjort det på timtaxa istället för att vara sjyst och hamnat typ på samma kostnad för en prövning utan teknisk granskning.

Det står även i taxan att kostnaden gäller från att ärendet kommer in tills det arkiveras, dvs registreraring, information till grannar, kungörelse, slutbesked osv

Oavsett låter det saftigt för ett skärmtak, men kollar man på taxan i övrigt för ärenden exempelvis komplementbyggnader 0-39 kvm utan teknisk granskning är det typ samma. Men eftersom handläggaren tagit timtaxa kan man alltid ställa frågan om det verkligen är nedlagd tid som redovisats.
 
Timtaxa är ofta ett sätt för handläggaren att minska kostnaden när det t ex tagit ovanligt kort tid. De flesta taxor tillåter sällan timdebitering för att öka lovkostnaden.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Finns ett enkelt sätt att kolla om det är rätt eller inte och det är att överklaga bygglovskostnaden. Då avgör länsstyrelsen om det är korrekt eller inte.

Kom ihåg att bara överklaga kostnaden och inte själva bygglovet.

Där jag jobbar överklagas kostnaden ganska ofta och om vi gjort något fel rättar länsstyrelsen detta. Det kostar inget att överklaga heller. Kom ihåg att betala avgiften så att du inte får påminnelser. Får du rätt betalar kommunen tillbaka mellanskillnaden.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Jag har precis sökt bygglov för uterum utan teknisk granskning i samma kommun och fick betala exakt det belopp som stod i tabellen. Det hjälper såklart inte dig men antingen har det ju blivit fel och då kommer de säkert att rätta till felet annars finns det såklart en förklaring. Oavsett så förstår jag inte vitsen att spekulera på ett forum innan du har pratat med handläggaren. Gör ingen stor sak av det innan du har pratat med handläggaren det är ju trots allt först efter det som du vet om du ska bestrida fakturan eller inte.
 
  • Gilla
fia_mstd och 3 till
  • Laddar…
Bor du i Ockerboda? Timpris flera hundra över rörmokare :surprised:
 
Varför betalar man dessa avgifter?
 
För att man bor i en kommun där de folkvalda har bestämt att det ska vara dom avgifterna...
 
  • Gilla
Rojo72
  • Laddar…
useless useless skrev:
För att man bor i en kommun där de folkvalda har bestämt att det ska vara dom avgifterna...
Men varför? Varför är det avgifter? Betalar man inte skatt? Varför ska kommunerna ha in mer pengar? Skit land.
 
Det går säkert att höja skatten istället och låta alla solidariskt betala för tjänster som relativt få använder sig av. Jag vet inte om det är rätt dock.

Men det är en annan diskussion...
 
  • Gilla
maxmsm och 9 till
  • Laddar…
Eller sänka skatten till en normal nivå och slopa avgifter för något man redan betalat för.
 
  • Gilla
JNL78 och 2 till
  • Laddar…
När det gäller vissa tjänster till medborgarna så har kommunen rätt att ta betalt för den tid som går åt. Men i de flesta kommuner så har de räknat ut vad ett genomsnittligt bygglov kostar och tar en fast summa för detta.
Kommunerna kan alltså ta betalt för löpande tid för bygglov, men har ni en muntlig överenskommelse så är det ju ofta den som gäller. Jag tror det gäller kommuner också men där är jag osäker.

Men som någon skrev tidigare, antingen bestrid fakturan ( då ska den inte betalas), eller betala fakturan och överklaga sedan beslutet om kostnaden.

Det är inte farligt att "slåss" mot kommuner, de drämmer inte till med tredubbla kostnaden sen för att jäklas. ;)
 
G Ganescha skrev:
Eller sänka skatten till en normal nivå och slopa avgifter för något man redan betalat för.
Hur tänkte du då? Om det redan är betalt så är det väl via skattsedeln? Sänker du skatten så är det inte längre redan betalt...
Enligt kommunallagen får inte kommunen tjäna pengar på tjänster till medborgaren, så jag utgår ifrån att man tar betalt för den faktiska kostnaden.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
Bygglov är en intäktsfinansierad verksamhet till skillnad från tex vård och omsorg som är skattefinansierad. Kan jämföras med exempelvis VA som också det är intäktsfinansierat. Kommunen tar alltså betalt för handläggningen av ärendet enligt plan- och bygglagen.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
M Munkfors skrev:
Bor du i Ockerboda? Timpris flera hundra över rörmokare :surprised:
Fast på rörmokarens faktura kommer du att få betala för det material han använder sig av också så om han levererar och installerar en bergvärmepump och du räknar om det till ett timpris så kommer det att bli ganska högt. :cool:
 
  • Gilla
Mickeviking
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.