Tjena! Jag ska ta och fixa glasull imorgon för mina kommande ljudabsorbentpaneler.

Jag kan välja mellan "Uni-Skiva ISOVER 35 95 mm" från en bygghandel eller "Isoleringsskiva Proffs 95 mm Lambda 35" från en annan bygghandel. Båda finns i lager. Jag antar att 35 i båda fallen anger värmekonduktiviteten och således deras ljudabsorbtionsegenskaper om jag förstått det hela korrekt?

Är det i princip samma material/råvaror vi pratar om i dessa två produkter från helt två olika tillverkare? För båda finns nära där jag bor så jag slipper beställa hem till ofattbar fraktkostnad. Samtidigt vill jag "köpa rätt" från början. Ena är dock billigare (den från Proffs), så om den är "samma sort" så tar jag den annars får jag leva med dyrare (ISOVER) "rätt val".

Tack för snabbt och enkelt svar på förhand! / NN.
 
Det finns väl i princip bara två sorters mineralull - Glasull och stenull. Stenull har högre densitet och brukar vara den man föredrar för ljudisolering.
Vätmekonduktiviteten har väl inte så mycket med ljudisabsorbtionsförmågan att göra?
 
Nej, kolla snarade på densiteten än lambdavärdet om det är ljuddämpning du är ute efter. Stenull har högre densitet än glasull.
 
Det du ska titta på är flödesresistiviteten (rayls). Isovers uni-skiva kommer funka till dina absorbenter och det djup du kommer att bygga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.