Hej
Jag anlitade en mark och trädgårdsentreprenör i höstas som skulle lägga en stenlagd gång i våran trädgård. Veckan efter kom det två man som var mycket trevliga och duktiga och la gången som vi ville ha det vi var jättenöjda. Stenen till gången hade jag skaffat sen tidigare och det är gävle sandsten vi pratar om (Asdryga att lägga pga olika tjocklekar och oregelbunden form som skiffer).
i våras gick entreprenören i konkurs innan den hade hunnit skicka fakturan. Idag kom fakturan från konkursförvaltaren och jag ska tydligen betala 44250kr för 23m2 stanlagd yta.
Grävjobbet innan grusning var minimalt då enbart gräset plus lite jord skalades av och gjordes med grävmaskin.

Jag skulle givetvis ha skrivit ner den uppskattade kvadratmeterkostnaden som entreprenören sa innan jag beställde arbetet men det missade jag i detta fall.

Det jag vill höra från er alla på forumet är om detta är rimligt eller om jag håller på att bli blåst.
 
Hur lång tid tog arbetet?
 
Heldag onsdag och torsdag sen halvdag fredag och dom var klar strax efter lunch på måndagen.
 
  • Gilla
Annika W
  • Laddar…
BirgitS
Låter som ungefär 25 timmar för 2 personer, en timkostnad på 500 kr blir då 25 000. Till det kommer kostnad för grävmaskin och material.

Du har rätt till en specificerad faktura.
 
  • Gilla
lordi och 2 till
  • Laddar…
Beror ju helt på vad timkostnaden är. Blev själv "lurad" vid en fulinstallation av tvätt o diskmaskin som skulle kosta ca 3-4k...kostade 7 med rot.... Helt galet...
Begär numer alltid en offert innan jag gör något och då på fastpris .
 
Det lät inte som ett bra pris. Men det är nog svårt att hävda att det är orimligt. Men begär en specad faktura.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Jag har fått en Specad faktura som jag inte riktigt kan hitta nåt hål i. Får nog bita i det sura äpplet och acceptera att man har tabbat sig i upphandlingen denna gång.

För vidare hantverkarkontakter så har jag en undran, om man frågar om till exempel vad ett kvadratmeterpris kommer gå på ungefär och får ett svar. Räknas det som ett prisförslag som max kan variera 15% upp och ner?
 
M
Konkursförvaltare brukar chansa hej vilt och skicka ut fakturor på en hel massa saker. Har fått på material som redan ingått i fastprisarbeten och nya fakturor på arbete som redan är betalt. Ofta är bokföringen dålig och dokumentationen rörig eller obefintlig i de firmor som går i konkurs, och det är konkursförvaltarens jobba att försöka dra in så mycket pengar som möjligt till konkursboet.

Bara att bestrida och försöka lägga fram de bevis du har på att fakturan är oskälig.
 
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Konkursförvaltare brukar chansa hej vilt och skicka ut fakturor på en hel massa saker. Har fått på material som redan ingått i fastprisarbeten och nya fakturor på arbete som redan är betalt. Ofta är bokföringen dålig och dokumentationen rörig eller obefintlig i de firmor som går i konkurs, och det är konkursförvaltarens jobba att försöka dra in så mycket pengar som möjligt till konkursboet.

Bara att bestrida och försöka lägga fram de bevis du har på att fakturan är oskälig.

Ger medhåll här, bestrid och ange en annan skälig summa du kan tycka vara rimlig med några vaga underlag som muntlig uppgörelse, tror inte konkursförvaltaren kommer orka dra sådana småsummor till tingsrätten. Kursar företaget ändå så spelar det nog ingen större roll.
 
  • Gilla
verobar och 1 till
  • Laddar…
Har du fått en ungefärlig kvadratmeterkostnad så är det ett pris som får överstiga max 15%.

Om du har fått en specad faktura, hur har de kommit upp i det här beloppet? Vad är det som kostar?
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
En anonymiserad bild på fakturan skulle underlätta att avgöra om något är oskäligt eller ej.

När jag bodde i en bostadsrätt (4 år sedan) hade vi en firma som la sten i uppfarten. Något större stenar. Jag var med att ta in offerter och här är priserna från firman vi valde:

Underlag, grus, duk: 87 kr / kvm
Sten: 175 kr kvm
Stenläggning: 218 kr / kvm
Grundläggning, ink. maskinhyra osv: 220 kr / kvm.

Totalt: 700 kr / kvm. Detta var visserligen för ca 100 kvm så det blir väl billigare då.

"Grovstädning" och "Grovåterställning" ingick också. Dvs de tog bort överblivna massor och tog den matjord de grävt bord och använde den till att jämna ut och fina till gräsmattan runt stenläggning.
Detta är priser efter rot. ink. moms. "Pappa och Son AB" typ. 3 man

Detta var en en yta på ca 6x17 meter, som redan var "platt" sedan huset byggdes.

Dvs 70 000 för 100 kvm, där sten ingick.
 
här är fakturan
 
  • Två fakturor med överstrukna personuppgifter på ett bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
brumbjorn och 1 till
  • Laddar…
Enligt dig var stenläggarna där i ungefär 48 h men enligt fakturan betydligt längre. Bestrid det med en egen uträkning.
 
Har de totalt åkt 152 mil till och från jobbet under 4 dagar?
Eller är det någon betalning för grävmaskinen i de beloppen?

Alla priser i fakturan verkar vara exkl moms. 450kr/h +moms blir ju 540kr/h inkl.
62,25hx540= 33.615kr

Milpeng på 51kr/mil om det stämmer med milen.

Så vad har ni kommit överrens om egentligen?
 
Priset är rimligt med tanke på att en standardläggning hade kostat hälften inkl sten.
Tar tid att passa ihop och skära.
En klinga till motorkap kostar ju 2000kr.
Är du nöjd med jobbet så betala såklart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.