Jag köpte ett hus för 3 månader sedan. Då såg jag ingen indikation på att det skulle vara fukt på vinden och inte heller besiktingsmannen anmärkte något. Nu är ena bjälken vid ventilationstrumman både blöt och det ser även ut som om det är svart mögel som spridit sig 1 dm.

Hur snabbt måste man agera nu? Kan det vara kondens eller är enda alternativet takläcka?

Vem ska stå för detta?
 
  • HPIM0792.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu droppar det även in genom köksfläkten!   :surprised:Goda råd!? :'(

Frågan är vilka jag ska ringa också..Försäkringsbolaget..Hantverkare eller Mäklaren??
 
Du skriver själv att nu du köpte såg ingen läckage eller dylikt, så jag tror att du får stå på kostnader.
jag tycker själv att det ser ut äldre än 3 månader. Och toligtvis 90 % är det läckage
 
Det kan ju varit blött utan att det var synligt då vi köpte huset. Får väl ge mig ut på taket imorrn och se om nån panna har rykt
 
Är era ventilationskanaler isolerade på vinden? Har ni ökat ventilationen genom att t.ex. installera fläkt på toaletten eller låta köksfläkten gå mer än vanligt?

Om man har oislerade kanaler kan fukten i luften kondensera inuti kanalen och rinna ut på något mer eller mindre olämpligt ställe. Om man installerar en tryckande fläkt i bodelen av en ventilationskanal och kanalen inte är riktigt tät så kan den fuktiga luften tryckas ut på t.ex. vinden där den kondenserar och frigör sin fukt.
 
Kanalerna är isolerade på vinden och inga extra fläktar är installerade.

Jag var ut en snabbis nu och det ser ut som att det inte är något tak för ventilationsskorstenen..Det ska det väl ändå vara?? Inte riktigt läga föra tt ge sig ut på taket idag men så får det väl bli
 
Taket till skorstenen var borta vilket säkert medförde droppet till köksfläkten. Frågan är nu hur mkt av fukten runt skorstenen som tillkommit pga av detta. Och hur lång tid skorstenstaket varit borta!

 
I söndags slängde vi upp julsakerna på vinden. Dina kort är en kopia av hur våran vind såg ut vitt/svartmögel. Tog dit en snickare som kollade taket (nytt 2001) han hittade inte något fel. pappen var hel och inga trasiga pannor.
Visste inte fören vi såg dina bilder att kondens kunde bli så, tar nu efter detta förgivet att det är kondens både för dig och mig. Tyvärr tog inte vi kort utan har torkat allt med fläkt.
Jag följer denna sida och lägger in kommentarer hur det går.

mvh "kondens i uddevalla"
 
Hej, jag säger bara grattis!
Själv var jag nyss upp på vinden ( har inte vart där på över ett år)
och fann detta;
 
  • mgelpvinden2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
och...
 
  • mgelpvinden1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
och varför inte...
 
  • mgelpvinden3.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
köpte huset för 1 ½ år sedan, och har sedan i sensommaren/hösten fått väldiga problem men skyhög luftfuktighet inomhus... antar att det är detta som yttrar sig på vinden! :'(


borrade hål i innertaket för att kika och det var uppbyggt med
innertak, sedan en tunn masonitskiva sedan två lager med glasull... å det var allt! :-/

Antar att det för min del inte finns något annat alternativ än att riva taket och göra om... är det ens någon idé att sätta upp en fläkt på vinden? :-?

/Mannen med det förjävliga huset!

 
Härliga bilder.....

Det ser väldigt blött ut på vissa ställen - hur ser yttertaket ut?

Att byta taket löser ju problemet med att det är ruttet men vad hindrar möglet från att frodas på ditt nya tak? Någon åtgärd måste till - utrustning för avfuktare ska man väl dock se som den sista utvägen, alla andra åtgärder är ju billigare.
 
:'(
jo, visst är det härligt...

Yttertaket ser fint ut, inga hål eller dyl som jag kan upptäcka, ullen som ligger på vindsgolvet är helt torr så det verkar inte ha droppat in...

Jo, det är bristen på ventilation i huset som orsakar detta kan jag garantera, iom
ett eventuellt takbyte skulle jag göra om hela innertaket och även ventilationen i huset...
Planerar att bygga ut huset så småningom men att byta tak ingick inte i dem planerna,
lär väl springa många sköna tusenlappar på det också! >:(

Så...frågan är om det håller tills jag ska bygga om, vilket är planerat till nästa år...
eller om det måste åtgärdas asap!?
 
Svecul

Dessa bilder kan knappast förklaras med annat än att stora mängder fuktig inomhusluft läcker upp på vinden och kondenseras.

Allra först måste detta stora läckage stoppas.

Har du kollat så inte någon ventilationskanal som är boven. Om någon kanal som ligger i bjälklaget gått isär i någon skarv eller läcker på annat sätt, skulle det kunna förklara saken.

Köksfläkt, toafläkt och fläkt från tvättstuga kan ösa upp stora mängder fukt genom en läcka.

/KOB.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.