Att mycket ska bli färdigt i sommar.
 
johel572 johel572 skrev:
Vad blir det för taklutning? Jag gjorde ett valmat plåttak på min amerikanska veranda. 14° lutning. Med tegel antar jag att du behöver mer.

Körde med 115x115 stolpar som fasades av över räcket. Min är dock lite mindre, ca 7x1,80m.

[bild]
45x145 till taket. Sedan råspont, papp och plåt.

Isolerade taket för bättre ljudnivå när det regnar.
Riktigt jäkla snyggt har du mer bilder på bygget? Taklutning är inte bestämt än.
Vi har tegel på taket så känner väl att det blir snyggast med ett tegeltak
 
J justusandersson skrev:
Att mycket ska bli färdigt i sommar.
Hehehe ja det är sant men allt har gått planenligt tidigare år så hoppas det gör det nu med... typ
 
Lite bilder kan jag väl bjuda på. Det roliga är ju stommen och taket. Sen är det ju säkert minst lika mycket jobb med finliret så som undertak, räcket och målning, tvi!

Gult hus med nytt mörkrött tak och renoverad veranda, verktyg på gräsmattan, katt i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slutresultatet

Syn på en nyligen renoverad veranda med vit räcke, grått golv, en dukklädd trädgårdsbord och stolar, mot en gräsmatta och höstträd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Innifrån. Man sitter bra längs väggen

Nylagt mörkröd plåttak på en byggnad med synliga byggnadsställningar och en gul husvägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Taket. Här hade jag naturligtvis plåtslagare till hjälp. Blev mörkröd plåt.

Det skall ju till ny altan, trapp och stenläggning men det får bli något annat år...
 
  • Gilla
salmiak68 och 4 till
  • Laddar…
14 grader (1:4) är en bra lutning av det skälet att den är lätt att konstruera. Avfasade kanter på stolparna som på johel572:s bild blir alltid snyggt om det görs nogrannt. Skall du ha isolering under taket för att dämpa ljud (och värme) blir bästa resultatet om du lägger den på en utglesad panel (ca 10 mm springa) och med vindpapp eller motsvarande mellan panel och isolering. Det bästa (estetiskt och funktionellt) är att spika panelen på takbjälkarnas undersida så att taklutningen syns även under verandan.
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
johel572 johel572 skrev:
Lite bilder kan jag väl bjuda på. Det roliga är ju stommen och taket. Sen är det ju säkert minst lika mycket jobb med finliret så som undertak, räcket och målning, tvi!

[bild]
Slutresultatet

[bild]
Innifrån. Man sitter bra längs väggen

[bild]
Taket. Här hade jag naturligtvis plåtslagare till hjälp. Blev mörkröd plåt.

Det skall ju till ny altan, trapp och stenläggning men det får bli något annat år...
Snyggt! Bra jobbat. Vi har kalkylerat med 2 meter djup och det känns ju faktiskt ok när man ser ditt på 1,80m.
Bra utrymme mellan vägg och staket...

Det jag har som en oro gällande mitt egna bygge är att från trallgolv upp till tak blir det för långt, eftersom det nya taket ska gå strax under det gamla.
Kanske blir bättre om man då ha 2,5m djup? Eller vad tror ni?
 
Lägg ut en bild på huset skall du få ett bud.
 
J justusandersson skrev:
Lägg ut en bild på huset skall du få ett bud.
Röd vägg på en stuga med två fönster och en dörr, träveranda, brunnen nära huset på en gräsmatta med snöfläckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väggen ska göras klar innan verandan påbörjas. Visste inte om vi skulle bygga ihop det gamla taket med det nya men det bli för sig. Här ser ni även att brunnen är aningen i vägen men någon har kanske en bra lösning?
 
Ser ju ut att finnas gott om plats för taket. Du kan ju sätta det på vilken nivå du vill.

Du får ju tänka på hur du skall göra vid knutarna. Inte helt trivialt vad som blir snyggast.

Källar trappen. Ska du ha den kvar?
 
johel572 johel572 skrev:
Ser ju ut att finnas gott om plats för taket. Du kan ju sätta det på vilken nivå du vill.

Du får ju tänka på hur du skall göra vid knutarna. Inte helt trivialt vad som blir snyggast.

Källar trappen. Ska du ha den kvar?
Verandan är tänkt att komma innanför med ett eget "hängrörssystem" till huset så är hängrören nedgrävda och vattnet leds Bort.

Källartrappen kommer inte kunna nyttjas utan vi bygger in den. Ev så kan man sätta en lucka eller någon snygg lösning för att komma ner. Men det går även komma ner inifrån huset.
 
Taket på johel572:s veranda är valmat på sidorna. Det är snyggt men kanske inte lika angeläget när veandan följer en långsida. Eftersom du har gott om plats ovanför fönstren (brukar vara det största problemet annars) kan du överväga något större taklutning. Måttet från överkant golv till underkant främre balk bör vara minst 210 cm. Jag tror det är viktigt att inte komma för högt upp med golvet.

Tre frågor: Är fasaden verkligen 13 m lång? Hur brett är det? Vad är husets taklutning?
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Taket på johel572:s veranda är valmat på sidorna. Det är snyggt men kanske inte lika angeläget när veandan följer en långsida. Eftersom du har gott om plats ovanför fönstren (brukar vara det största problemet annars) kan du överväga något större taklutning. Måttet från överkant golv till underkant främre balk bör vara minst 210 cm. Jag tror det är viktigt att inte komma för högt upp med golvet.

Tre frågor: Är fasaden verkligen 13 m lång? Hur brett är det? Vad är husets taklutning?
Jättesnyggt med valmat tak men här blir det ett "vanligt" tak.
Fasaden är 12,80m bredden år 8,60m.
Försvinner ca 1 meter på längden så kanske 11,80. Husets taklutning har jag ingen aning om tyvärr
 
Då får du ta en bild på gaveln också. Husets och verandans taklutningar bör harmoniera, vilket inte är något entydigt, men något man bör ta hänsyn till.
 
Y
Jag har också lekt med tanken om detta, brukar det vara lätt att få bygglov till utbyggnader av dessa slag?
 
Y Yrrol skrev:
Jag har också lekt med tanken om detta, brukar det vara lätt att få bygglov till utbyggnader av dessa slag?
Vi kommer ej behöva bygglov då vårat hus ligger ute i skogen. (Ha kollat med kommunen)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.