Möte med banken!
Hej,

Vi håller på med generationsskifte av gården där jag och mina syskon är överrens om att det blir jag som tar över. (Om allt går i lås, förstås!) En mindre skogsfastighet med en del ekonomibyggnader, men inga större inkomster att räkna med annat än lite åkermark utarrenderad.

Jag kommer att ta över gården själv, på en inkomst.

Jag kommer att köpa gården av mina/våra föräldrar för taxeringsvärdet, vilket ligger på strax över tre miljoner. Är det redan nu tokkört?

Vi ska värdera gården (landar troligen på runt fem miljoner), och där efter blir det väl att ta tjuren vid hornen och ta kontakt med banker. Men vad bör jag tänka på vid kontakt med bank?
Vilka papper ska jag ha med?
Vilka frågor kan jag förvänta mig?
Bättre eller sämre banker?

Tack för all hjälp!
//BEB
 
Det låter som att det är en näringsfastighet snarare än en bostadsfastighet du skall ta över.
Hur är det med näringsverksamheten, avkastning, kostnader för att uppfylla skogsvårdsplanen?

Hur stor är fastigheten förresten?
 
Av det du skriver, så tolkar jag att verksamheten inte ger någon avkastning? I så fall är ju hela frågan om din inkomst räcker för att klara kostnaderna, ungefär som om du köpt en vanlig bostad.

Skog tror jag att man värderar lite annorlunada än fastigheten i sig själv. Kan intye detaljerna, men jag har uppfattat att man har ett värde för själva marken, som baseras på markens avkastningsförmåga (hur snabbt växer det), och ett värde för den skog som växer där, den värderas då efter hur stor virkesvolym du har på rot, och hur lång tid det är kvar till avverkning.

Tänk på att med upplägget där du köper till taxerinsvärde nu, så kan köpet räknas som förtida arv, när dina föräldrar går bort. Dvs. du får mindre arv den dagen. Om detta inte är avsikten, så kan man i köpehandlingarna skriva att affären inte skall anses vara förtida arv. Det är för övrigt bra att ha med även i fall där man köper till fullt marknadspris av föräldrar, minskar risken för käbblande när det blir dags att ärva. Kolla med jurist hur det skall vara formulerat.
 
  • Gilla
BynsEndaBlondin
  • Laddar…
Skogen är ren ungskog, så där finns inte mycket att hämta. Totalt är fastigheten på 32 hektar.

Vi kommer att nyttja LRF Konsult för att, förhoppningsvis, få allt att bli rätt i slutändan.
 
Glöm inte bort att ungskog, nu vet jag ju inte ålder, ska röjas/förstagång gallras vilket riskerar att hamna på utgiftskontot om du själv inte tar hand om det.
 
  • Gilla
BynsEndaBlondin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.