Hej,

jag renoverade ett rum i vår lägenhet (landshövdingehus 1930) för sex månader sedan och varje gång jag kliver in i rummet så blir jag yr. Om jag stannar länge får jag en svag men migränliknande huvudvärk. Inga andra i familjen blir yr, bara jag. Det tar cirka 15 sekunder och sedan blir jag yr. Jag har tidigare lätt för att reagera på färg och andra kemikalier, men inte såhär tydligt och direkt. Jag blir till exempel inte yr om jag målar med vattenbaserad färg.

Är det någon som känner igen detta, och som kanske har hittat orsaken?

Det finns tre tänkbara orsaker i detta fall, alla tre är saker jag inte har erfarenhet med tidigare:
  1. Linoljefärg och terpentin. Jag målade en skåp från 1930 med linoljefärg. Den första strykningen var med iblandat terpentin. Det var ganska stärkt så jag fick använda mask. Detta är min stärkaste kandidat men detta var sex månader sedan - rimligen borde ju terpentinen dunstat bort sedan dess? Men boven kan också vara spacklet som jag målade över, på vissa ställen så torkade inte färgen över just de områden som lite av det gamla spacklet låg kvar.
  2. Murputs. Jag gjorde ett lager ny puts på ena väggen, det var för inomhusbruk. På några ställen använde jag även "husfix".
  3. Linoleum. Jag lade ett linoleum-golv av märket Marmoleum, det är ett sånt man klickar på. Linoleum monterat på kork och MDF.
Är det något av detta som kan vara orsaken till min yrsel, och är det någon som har förslag till åtgärder? Jag vill ju inte riva bort originalskåp eller golv, men jag måste göra något eftersom jag inte kan använda rummet. Jag är tacksam för alla förslag!
 
Åsa Lund
Kan du klä in skåpet med vaxduk eller nåt för att utesluta linoljefärgen?
Putsen känns inte som trolig bov.
Hur har du det med ventilation i rummet?
 
  • Gilla
akvik
  • Laddar…
C
Lade du golvet ovanpå ett befintligt golv? Ibland kan gamla limmer börja bete sig skumt när det blir instängt.
 
  • Gilla
akvik
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Kan du klä in skåpet med vaxduk eller nåt för att utesluta linoljefärgen?
Putsen känns inte som trolig bov.
Hur har du det med ventilation i rummet?

Hej, ett tag plastade jag in skåpen, och det blev bättre men det gick inte bort. En förklaring kan vara att plasten jag använde inte var tät - vaxduk eller tät plast är nog bättre. Jag har även ett fönster som målades med linoljefärg (men utan terpentin-strykningen). Fönstret har jag inte försökt plasta in.

Igår tätade jag till ventilationen i rummet, för att kolla om det kan komma därifrån. Vi får se.

Det som är konstigt är hur störkt det är, dvs hur kort tid det tar efter vädring innan luften blir dålig igen.

Jag hoppas kunna utesluta putsen, det är absolut det svåraste att åtgärda :)
 
C cpalm skrev:
Lade du golvet ovanpå ett befintligt golv? Ibland kan gamla limmer börja bete sig skumt när det blir instängt.
Hej! Jag lade golvet ovanpå ett slipat grangolv, så det är nog inte något lim under där, tror jag. Tror du jag kan utesluta själva linoleumen?
 
C
A akvik skrev:
Tror du jag kan utesluta själva linoleumen?
Ingen aning. Men om jag skulle gissa skulle jag satsa på terpentinet, det är ju känt för att vara en rätt ohälsosam produkt. Ett exempel från säkerhetsdatabladet från en produkt:

Produkten avger ångor som kan orsaka dåsighet och yrsel. Vid höga
koncentrationer kan ångorna orsaka huvudvärk och förgiftning.

H226 Brandfarlig vätska och ånga.
H302 Skadligt vid förtäring.
H304 Kan vara dödligt vid förtäring om det kommer ner i luftvägarna.
H312 Skadligt vid hudkontakt.
H315 Irriterar huden.
H317 Kan orsaka allergisk hudreaktion.
H319 Orsakar allvarlig ögonirritation.
H332 Skadligt vid inandning.
H411 Giftigt för vattenlevande organismer med långtidseffekter.
 
  • Gilla
akvik
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ingen aning. Men om jag skulle gissa skulle jag satsa på terpentinet, det är ju känt för att vara en rätt ohälsosam produkt. Ett exempel från säkerhetsdatabladet från en produkt:

Produkten avger ångor som kan orsaka dåsighet och yrsel. Vid höga
koncentrationer kan ångorna orsaka huvudvärk och förgiftning.

H226 Brandfarlig vätska och ånga.
H302 Skadligt vid förtäring.
H304 Kan vara dödligt vid förtäring om det kommer ner i luftvägarna.
H312 Skadligt vid hudkontakt.
H315 Irriterar huden.
H317 Kan orsaka allergisk hudreaktion.
H319 Orsakar allvarlig ögonirritation.
H332 Skadligt vid inandning.
H411 Giftigt för vattenlevande organismer med långtidseffekter.
Tack för information :)

Jo, det får nog bli skåpen som ryker - jag tänkte i så fall först ta bort färgen med varmluftspistol så att det är fritt för färg, och sedan prova om det blir bättre då. Sedan får jag ta bort färgen från det fina fönstret..
 
  • Gilla
Meurman
  • Laddar…
A akvik skrev:
Tack för information :)

Jo, det får nog bli skåpen som ryker - jag tänkte i så fall först ta bort färgen med varmluftspistol så att det är fritt för färg, och sedan prova om det blir bättre då. Sedan får jag ta bort färgen från det fina fönstret..
Om du ska måla igen sen så går det ju alldeles utmärkt att måla med linoljefärg, bara man inte spär ut det med nått, matt linoljefärg tex är utspätt med terpentin, så måla tunt bara med linoljefärg så blir originalskåpet matt och fint med tiden ändå! :)
 
  • Gilla
akvik
  • Laddar…
Tycker du främst ska fundera över MDF i golvet. MDF avger formaldehyd under lång tid, kan ge en mängd olika symtom hos känsliga personer även i små koncentrationer
 
  • Gilla
akvik och 1 till
  • Laddar…
Prova att plasta in med diffusionstät byggplast, Till den finns en specialtejp, men den är framförallt åldersbeständig, vilket är onödigt för det här experimentet. Få det tätt med vanlig paket tejp.

Ett sätt att testa om det är linoleum är om du har någon bit kvar, lägg den i ett annat rum lös på golvet, och se om du reagerar där.

Jag är relativt känslig för vissa lösningsmedel. Jag tycker att linoleum luktar "skumt", långt efter att det är lagt, men jag reagerar inte på annat sätt över lukten.

Jag tror att all terpentin har avdunstat vid det här laget, men linoljefärg håller väl på och härdar i flera år, tycker jag mig ha läst. Kan nog avge "naturliga" lösningsmedel under lång tid.

OM det är linoljefärgen, så kanske det går att måla över med en tät syntetisk färg. Det finns spärrgrund, som används för att hindra genomslag av sot (brandskador) och nikotin. Vet inte om det innebär att ytan även blir mer gastät.
 
  • Gilla
akvik
  • Laddar…
hscn hscn skrev:
Tycker du främst ska fundera över MDF i golvet. MDF avger formaldehyd under lång tid, kan ge en mängd olika symtom hos känsliga personer även i små koncentrationer
Japp, jag har hört om det - om inte skåpen löser det hela så är det golvet nästa - jag har faktisk kvar endel plattor så jag kan ta fram dem och testa :)
 
H hempularen skrev:
Prova att plasta in med diffusionstät byggplast, Till den finns en specialtejp, men den är framförallt åldersbeständig, vilket är onödigt för det här experimentet. Få det tätt med vanlig paket tejp.

Ett sätt att testa om det är linoleum är om du har någon bit kvar, lägg den i ett annat rum lös på golvet, och se om du reagerar där.

Jag är relativt känslig för vissa lösningsmedel. Jag tycker att linoleum luktar "skumt", långt efter att det är lagt, men jag reagerar inte på annat sätt över lukten.

Jag tror att all terpentin har avdunstat vid det här laget, men linoljefärg håller väl på och härdar i flera år, tycker jag mig ha läst. Kan nog avge "naturliga" lösningsmedel under lång tid.

OM det är linoljefärgen, så kanske det går att måla över med en tät syntetisk färg. Det finns spärrgrund, som används för att hindra genomslag av sot (brandskador) och nikotin. Vet inte om det innebär att ytan även blir mer gastät.
Tack – jag tror jag faktisk bara blåser bort färgen istället, och upphör inte problemet då så plastar jag in det - har kollat upp plast som är tät, visste inte om tejpen, så bra tips!
 
M Meurman skrev:
Om du ska måla igen sen så går det ju alldeles utmärkt att måla med linoljefärg, bara man inte spär ut det med nått, matt linoljefärg tex är utspätt med terpentin, så måla tunt bara med linoljefärg så blir originalskåpet matt och fint med tiden ändå! :)
Fast är inte linoljefärg generellt utspädd åtminstone lite med terpentin? Jag vet för lite om detta :)
 
De flesta linoljefärger ex Ottossons, innehåller inte terpentin. Går som tidigare beskrivits alldeles utmärkt att måla med utan terpentin. Kan vid behov spädas med kokt linolja.
 
  • Gilla
Meurman och 1 till
  • Laddar…
A akvik skrev:
Fast är inte linoljefärg generellt utspädd åtminstone lite med terpentin? Jag vet för lite om detta :)
Inte enligt min erfarenhet! :)
 
  • Gilla
akvik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.