Men med tanke på att storbankerna i snitt har en bolånemarginal på 1,71 (källa: FI) på hela bolånestocken så känns det som att det är öppet mål för nya uppstickare att ta över många av de säkrare bolånekunderna som redan har ett bolån. De befintliga bolånekunderna har visat att de klarar av att betala räntekostnaderna och uppstickarbankarna kan då erbjuda en boränta på under 1 procent. Uppstickarna är inte heller lika "tröga" och byråkratiska som storbankerna och kan lättare erbjuda konsumenterna det vi vill ha. Flera av de nya aktörerna (Hypoteket, Avanza och sannolikt även Enkla) finansierar sina bolån via bolånefonder som pensionsfonder och försäkringsbolag kan investera i. Jag är osäker på hur Landshypotek finansierar våra bolån.
 
  • Gilla
Tobert
  • Laddar…
Japp, så långt är jag med. Jag tror inte heller att det är någon överhängande risk att de nya aktörerna går omkull - men jag är ändå intresserad av att veta vad som händer om det skulle ske...

Kommer man oavsett vad som händer ha kvar sin fasta ränta under 3 år på 0,95% eller kan man tvingas till andra villkor om långivaren kastar in handduken om sisådär 2 år och konkursboet köps upp av en annan bank...
 
H Holmspel skrev:
Tas en kreditupplysning före eller efter man får veta om man får ta del av erbjudandet?
Det beror på hur du menar. Alla som redan har ett bolån, som inte behöver låna mer än 5 miljoner och som har en belåningsgrad på max 85% får skicka in sin intresseanmälan. Men för att få bolånet så måste du kunna bära kostnaderna för lånet långsiktigt och för att ta reda på det så kommer Enkla sannolikt ta en UC på dig innan de erbjuder dig lånet. Jag skulle tro att det är först när du gör din ansökan med hjälp av ditt mobila bank-ID som Enkla gör en UC på dig, delvis för att jag tror att det innebär en kostnad för dom att göra UCn.
 
Synd om ölbryggarna att Schibstedtägda Hypoteket inte ger brygglån, men det finns kanske andra...
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
T Tobias Bohlin skrev:
Om man får ett lån beviljat finns det någon risk för mig som låntagare att byta till en oprövad aktör? Vad händer med mitt lån om t ex enkla skulle gå i konkurs?
Svaret på din fråga är att inget händer om banken mot förmodan går omkull. Om banken går i konkurs skyddas kunderna av konsumentkreditlagen.
Det innebär att konsumentens avtal med banken gäller även efter konkursen och att bolånet fortsätter att löpa på som vanligt. När banken avvecklas flyttas låneportföljen över till ett annat företag med oförändrade villkor.
 
  • Gilla
Tobert
  • Laddar…
nimhed nimhed skrev:
Synd om ölbryggarna att Schibstedtägda Hypoteket inte ger brygglån, men det finns kanske andra...
Jag antar att Hypoteket inte heller ger byggkreditiv. Är osäker på hur övriga uppstickarbanker som Landshypotek, Avanza och Enkla ställer sig till brygglån och byggkreditiv.
 
  • Gilla
Dsl och 1 till
  • Laddar…
Jag har anmält intresse, om inte annat är det bra för att pressa befintlig bank mot lägre ränta.
 
Hade varit perfekt om man även kunde binda på fem år.
 
murak
Lockande så klart. Vi bytte bank (flyttade allt, försäkringar, lönekonto etc) förra året, så det är ju extra lockande att bara behöva flytta själva bolånet.

Vad finns det för risker med att hoppa på detta? Är man helt skyddad av alla lagar och bestämmelser? Alltså om man jämför detta med en "vanlig" bank.
 
Jag som precis blivit godkänd och skrivit på avtal med Hypoteket för en ränta på 1,28%. Kan man hoppa och byta mellan olika aktörer hur som helst, när som helst?
 
Både ja och nej, hos Hypoteket antar jag att du har tremånadersränta så det brukar inte inte innebära någon ränteskillnadsersättning eftersom tiden är så kort. Men du kan inte vara helt säker, olika banker gör på olika sätt och ibland verkar det också vara så att samma bank gör på olika sätt. En av våra medlem råkade ju ut för just detta förra veckan om jag minns korrekt. Och det kostade honom några tusenlappar om jag förstod honom rätt.
 
Skickade precis in ansökan. Nu får man vänta och se helt enkelt :)
 
Ringde precis Enkla för att höra mig för lite och se vad som kan tänkas vara haken. Enkla har enligt den anställda varit igång 1 dag och personen var inte så värst påläst och svarade med väldigt skakig röst. Stackarn.

Han menade dock att på grund av att Enkla inte är en bank, utan enbart jobbar med bolån, omfattas de inte av diverse amorteringskrav. Han menar att man med dagens regler även kan amortera 0%, oavsett belåningsgrad eller relation till lön. Kan detta verkligen stämma? Jag kan fortsätta amortera 2% som jag gör nu, men osäker om den lägre räntan är värt det om jag blir tvungen att amortera 1% ytterligare då jag ligger strax över 4,5 årsbrutto i lån.
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
murak murak skrev:
Lockande så klart. Vi bytte bank (flyttade allt, försäkringar, lönekonto etc) förra året, så det är ju extra lockande att bara behöva flytta själva bolånet.

Vad finns det för risker med att hoppa på detta? Är man helt skyddad av alla lagar och bestämmelser? Alltså om man jämför detta med en "vanlig" bank.
Tror inte det finns några risker. Om banken går i konkurs är du skyddad av konsumentkreditlagen och lånet löper då på som vanligt fast hos ny aktör.

Enda problemet jag kan se är att om du tar ett bolån hos Enkla för 0,96% i tre år är om du behöver låna mer innan treårsperioden löpt ut, t ex till en renovering (men fortfarande under 85% i belåningsgrad).

Då skulle det i värsta fall kunna bli så att ditt nya lån (det som du behöver till din renovering) blir ett helt nytt bolån som också är bundet i tre år från start. Om det då skulle dyka upp nya aktörer som lånar ut till 0,69% så blir det svårare för dig att byta bank, eftersom dina två bolån då kan ha olika förnyelsedatum.
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
N Nomies skrev:
Ringde precis Enkla för att höra mig för lite och se vad som kan tänkas vara haken. Enkla har enligt den anställda varit igång 1 dag och personen var inte så värst påläst och svarade med väldigt skakig röst. Stackarn.

Han menade dock att på grund av att Enkla inte är en bank, utan enbart jobbar med bolån, omfattas de inte av diverse amorteringskrav. Han menar att man med dagens regler även kan amortera 0%, oavsett belåningsgrad eller relation till lön. Kan detta verkligen stämma? Jag kan fortsätta amortera 2% som jag gör nu, men osäker om den lägre räntan är värt det om jag blir tvungen att amortera 1% ytterligare då jag ligger strax över 4,5 årsbrutto i lån.
Det verkar vara väldigt många frågetecken kring det här med det skärpta amorteringskravet. Jag tycker inte riktigt jag får klarhet i vad som gäller när jag läser här:
https://www.fi.se/sv/publicerat/nyh...morteringskrav-for-hushall-med-stora-skulder/
Finansinspektionen kanske inte heller vet vad som gäller?
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.