Hej alla!
Hur är det egentligen med tegelpannor, håller de i 100 år? Måste man byta undertaket och pappen? Måste man lägga om pannorna? Varför och hur gör man det isf?
(Det aktuella fallet är ett tak från 1949 som legat sen dess).

Gissar att byggnadsvårdarna och takentrepenörer säger olika.
 
Hej alla!
Hur är det egentligen med tegelpannor, håller de i 100 år? Måste man byta undertaket och pappen? Måste man lägga om pannorna? Varför och hur gör man det isf?
(Det aktuella fallet är ett tak från 1949 som legat sen dess).

Gissar att byggnadsvårdarna och takentrepenörer säger olika.
 
Det som brukar sägas om tegel är att det kan vara lite ojämn kvalitet på dem. Så de som fortfarande är fina efter 60 år är de som är bra. Är det fråga om tegel och du fortsatt vill ha tegeltak är det bara att lägga tillbaka samma pannor. Betongpannor däremot brukar ha en jämnare kvalitet men kortare livslängd.
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Har pannorna inte vittrat kan de bli hur gamla som helst, pappen räknar man med ca 50 år. Anledningen att man byter taktegel är att det kostqr mer i tid att ta ner dem hela än att byta, och läcker inte taket gör man ingenting
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Det finns slott i Skåne som har taktegel från 1500-talet. Förr när det fanns gott om lokala tegelbruk var nog kvaliteten som Avemo skriver mycket varierande. Idag finns det bara en svensk tillverkare (Vittinge) men i Danmark, Holland och Tyskland finns det desto fler. Taktegel får algpåväxt, som är lätt att tvätta bort, även när det ligger på taket. Betongpannor åldras på ett helt annat sätt. Den fina ytan urlakas långsamt mot en allt grövre struktur. Så småningom blir den ett bra fäste för mossa och liknande. Gamla betongpannor kan inte återanvändas utan måste slängas. En realistisk livslängd är ca 40 år.

Det som teglet ligger på, underlagspapp och läkt, åldras däremot. Ett tak från 1949 är nog moget för omläggning. Förr var pappkvaliteten sämre och man använde ströläkt med för liten dimension så att skräp gärna fastnade. Om ditt tak legat sedan 1949 gissar jag att taklutningen är ganska brant. En kompetent omläggning av ert tak med återanvändning av teglet håller garanterat i sjuttio år. Pannorna i ytterligare många år.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Jag ska lägga om mitt tak. Planen är att behålla teglet, men snickaren lät något skeptisk till det. Vi får se hur det blir. Han skulle ränka på jobbet i alla fall.
Huset är från 1850 och jag ser inga tecken på att det har blivit omlagt sedan dess. En takkupa från 1950talet har dock spontat tak.
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Har bytt undertak på mitt hus, Dvs oljehärdad massonite istället för papp. Samt lagt tillbaka tegelpannorna som är ca 100år.
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Lät häromåret lägga om taket på ett hus byggt 1874. Aldrig omlagt utan plank, takspån, bärläkt och handslaget tegel. Naturligtvis gick nästan alla pannorna att återanvända men en del var lite vittrade och spräckta och fick bytas ut. Räkna med att behöva komplettera. Ganska bra livslängd på tegel alltså, 140 år!
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Har handslagna tegel från 1700 på taket, blandat med en hel del 1800 tal som bytts efter hand som stormen tagit dem. Man byter helt enkelt när de går sönder. Men papp, läkt och bräder har både tillkommit och bytts ett par ggr.

Har du en hantverkare som ber dig byta ut dina vackra 1800 tals pannor så byt istället hantverkare.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Är det lika dyrt att lägga om taket som att lägga nytt?
 
Du slipper utgiften för nya pannor. Däremot kan det vara lite jobb med att ta bort den gamla pappen och alla dess spikar. Det är dock viktigt för kvaliteten på omläggningen att man gör det. Det är också viktigt att råsponten eller vad som finns under pappen kan inspekteras. Motstå alla förslag från slarviga takläggare om att strunta i detta moment.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle granska pannorna noga. Om de inte är söndertrasade av frostsprickor eller väldigt vittrade skall du behålla dem tycker jag.
Har de tjänat ut så har de tjänat ut....... men i så fall kanske det finns hela pannor så det räcker till ena sidan på huset.
 
  • Gilla
Seet och 1 till
  • Laddar…
Men om inte taket läcker, ska jag ändå byta det som finns under, eller är det onödigt?
 
S Seet skrev:
Är det lika dyrt att lägga om taket som att lägga nytt?
Vi lade om taket från 1950 för några år sedan och behöll pannorna som var av utmärkt kvalitet (tegel, falsade). För vår takläggare spelade det ingen roll, vi betalade samma arbetskostnad. Visserligen lite mer jobb att ta ner pannorna, men de kunde stapla dem på ställningarna så att de var nära till hands vid uppmonteringen, så det gick jämnt ut. Alltså sparade vi en slant i materialkostnad. De tvättade pannorna när de lagts på plats igen.
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Beror ju på hur många fler timmar det kommer kosta dig, kan ekonomiskt vara billigare att snickarna kastar ner de i container och lyfter upp de nya pannorna med kranbil
 
  • Gilla
sunqan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.