Hej på er kära "byggahusare".
Vi planlägger vår nybyggnation och funderar i nuläget hur mycket dyrare det kan tänkas bli att jobba med enbart pelare som bärande konstruktion istället för hjärtvägg.

På våning 2 kommer vi ha två stycken pelare (de röda rektanglarna).

På våning 1, som visas med två olika alternativ (A och B) har vi till största del hjärtvägg (svart) men kommer ¨ven ha balkar (vid hål för trapp och dörr till tvättstuga).
Vi funderar nu hur dyrt det är att jobba med fler balkar istället för hjärtväggen? Det gr givetvis inte svr på i detalj utan att lastnedräkna det men på ett ungefär?
Kärnfrågan är egentligen hur mycket dyrare det är med HEA-balk jämfört med hjärtvägg?

Drömmen vore att att ta taklast, + våningsplan 2 last med pelar hela vägen men det borde bli väldigt mycket dyrare?

Några huskonstruktörer som kan ge lite råd?

Ha en fin kväll!
 
  • Ritning över två planlösningar med markeringar för bärande hjärtvägg, balkar och pelare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alt A)
Varför kan inte väggen som ligger under den undre pilen ta lasten? Varför måste du sätta in en balk? En hjärtvägg behöver ju inte gå i en linje utan det räcker vanligtvis att lasten tas upp någonstans, exempelvis den övre väggen på rummet som är 10.83 m^2 i alt A. Om inte huset ser ut på ett sätt som omöjliggör det vill säga.
 
Det kan nog vara lite svårt att bedöma utan måttsättning.

Det hör ju inte hit, men vi har en HEA 200 mm balk som ersätter en drygt fem meters hjärtvägg.
Den, balken alltså, är helt inbyggd i bjälklaget, och syns inte alls.
 
galento
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det kan nog vara lite svårt att bedöma utan måttsättning.

Det hör ju inte hit, men vi har en HEA 200 mm balk som ersätter en drygt fem meters hjärtvägg.
Den, balken alltså, är helt inbyggd i bjälklaget, och syns inte alls.
Samma här HEA 200 x 200 som ersätter tidigare bärande vägg 5,3m.
 
Hej igen och tack för bra svar. Lyssnade till era svar och tänkte om med hjärtväggen. Den är nu flyttad och går ej i linje.

Nu till nästa problem.
Hur gör man vid trappen?
Helst vill jag inte ha den nedre hjärtväggen men tror det blir väldigt dyrt med en balk här?
 
  • Planritning av ett våningsplan med markerad hjärtvägg som inte är i linje och en frågeställning om trappkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Trapphuset är ett hål i bjälklaget. I ert fall betyder det en balk som går enligt det rödmarkerade på bilden nedan.
Ritning av ett våningsplan med rödmarkerad balk ovanför trapphus, omgiven av rum och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har dessutom följande synpunkter på frågan: En balk behöver nödvändigtvis inte bli dyrare än en vägg, man sparar ju in en del material. Största svårigheten ligger i att det tvingar fram ett mer genomtänkt stomsystem, vilket inte behöver vara någon nackdel. Jag delar inte fäblessen för stålbalkar inne i småhus. Behoven går oftast att lösa med limträ till lägre kostnad och mindre besvär. Innan man sätter igång och planerar husets stomsystem bör planlösningen vara helt färdig. Jag tycker inte era exempel verkar helt genomarbetade. Det är för många väggar som går i kringelig krokar. Sträva efter att få rum som är rektangulära, då får ni in mycket mer på samma yta.
 
Vårt hus är 10x10m och har inga bärande innerväggar alls. Har 4st 90x90 limträstolpar som håller upp 300x90 limträbalkar som ligger i ett gigantiskt kors. Hela konstruktionen är infälld i väggar eller mellanbjälklag.
 
R Robert-san01 skrev:
Vårt hus är 10x10m och har inga bärande innerväggar alls. Har 4st 90x90 limträstolpar som håller upp 300x90 limträbalkar som ligger i ett gigantiskt kors. Hela konstruktionen är infälld i väggar eller mellanbjälklag.
Hej Robert.
Spännande.
Vet du något om kostnader relaterade till detta?
 
Tillägg: Våning 2 har inga stolpar eller bärande väggar alls.
 
J jimmies86 skrev:
Hej Robert.
Spännande.
Vet du något om kostnader relaterade till detta?
Limträbalkarna är inte superdyra. Ca 2-300kr/m och stolparna drygt 100kr/m.
 
R Robert-san01 skrev:
Tillägg: Våning 2 har inga stolpar eller bärande väggar alls.
Lust att skicka en skiss?
Vet du något om kostnader för limträ mot traditionella hjärtväggar?
 
Nu har jag timmerväggar så där ute behövde jag inga stolpar eller liknande. I ett reglat hus behöver man stolpar även där ute. Man måste även förstärka plattan/grunden där stolparna skall stå.

Edit: Har tyvärr ingen aning om detta blir dyrare än att bygga med hjärtväggar. Tror inte det blir något dyrare då jag misstänker att det måste till några balkar för mellanbjälklaget oavsett väggar eller stolpar.

Planritning av ett hus med markerade områden för potentiella förstärkningar av plattan/grunden för stolpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.