7 liknande domar då ska man inte ha körkort eller ens bil. Köra bil är ingen mänsklig rättighet :mad:
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Kör man till och från jobbet garanterat nykter är nog risken att man är berusad däremellan rätt måttlig. Då skulle det rymmas inom mitt samvete att släppa frågan däremellan. Men hade hen alltid kommit i en annan bil på måndagar, så...

Å femtioelfte sidan, finns det sju domar lär väl arbetsgivaren känna till att det finns ett problem men ändå värdesätta personen så högt att man gärna har hen kvar. Då kanske en firmabil med alkolås är en hanterbar kostnad.

@fia_mstd någon gång kan man väl ändå tycka att ett brott är sonat, eller? Att få människor att ändra sitt beteende och göra/vilja göra rätt är (på gott och ont) en rätt viktig del i straffrätten. Och utan att veta något mer kan ju TS bekant lika gärna ha 5–6 domar på sig från 20-årsåldern och en enstaka i 30-årsåldern som att hen är en gravt alkoliserad 50-åring som mer eller mindre veckovis kör på fyllan men ”bara” åkt fast sju gånger. Och oavsett vilket kan jag tycka att det är bra att det finns en väg tillbaka.
 
galento
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Å femtioelfte sidan, finns det sju domar lär väl arbetsgivaren känna till att det finns ett problem men ändå värdesätta personen så högt att man gärna har hen kvar. Då kanske en firmabil med alkolås är en hanterbar kostnad.
Detta hände före anställningen så hen hade alkolås vid anställning men sade ingenting.
Arbetsgivaren har sedan fått höra av utomstående vad som hänt tidigare och tagit reda på
mer fakta.
 
En bekant höll på att bli påkörd av rattfyllo för många år sedan. Hon kollade bilregistret, och hittade att bilen var en firmabil. Ringde och pratade med chefen, berättade om de 3 tomma spritflaskorna på golvet i bilen, och hur den anställde hade kört sicksack över Rålambsvägen på Kungsholmen.

Chefen "Jag hatar rattfyllon, han sitter här i rummet bredvid, och när samtalet är slut kommer jag att gå in och döda honom". Inte mig emot säger kompisen, varvid chefen säger "problemet är att jag menar det, han kommer att dö!!!".

Nåväl det kom ingen artikel i tidningen om något mord som verkade passa in, men bilen ifråga syntes aldrig mer hemma hos fyllot, så man kan anta att han fick ändrade anställningsförmåner, eller blev av med jobbet.
 
Tack! Det är jag inte alldeles säker på att jag är – men jag tycker att staten bör vara det.
 
galento
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
– men jag tycker att staten bör vara det.
Det tycker inte jag , tvärtom hårdare straff.
 
galento galento skrev:
Det tycker inte jag , tvärtom hårdare straff.
Även om jag håller med i sak påverkar hårdare straff inte frågan. Undantaget livstidsstraff och dödsstraff kommer frågan om hur man kan återfå rätten att köra bil att uppstå.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Har man kört rattfull ett flertal gånger ska man inte återfå rätten att köra. Alls. Precis som att de som våldfört sig på barn aldrig mer får arbeta med barn. Saknar man respekt för andra människors liv ska man inte få köra ett potentiellt mordvapen.
 
galento
Det var barn hen hade i bilen innan den i mkt hög fart (enligt vittnen ) totalkvaddades.
Att ingen dödades med tanke på bilvrakets utseénde är otroligt.Och detta skedde mitt på dan.
 
Jag tycker iofs. Att oavsett hur mycket djävulskap en person har hållit på med, OM ex. rattfylleristen under en längre tid visar sig kunna hålla sig nykter och sköta sig i största allmänhet, och då alltså inte bara låta bli att köra på fyllan, utan är nykter alkoholist.

Då är det enda rimliga att personen skall få leva ett så normalt liv som möjligt, utom då det där med alkohol.
 
galento
Jo det är nog så. För personens egen livs kvalité är det väl bara att hoppas på att det går bra i framtiden.
 
galento
Hej, kan väl avsluta med att personen ifråga fick sparken med omedelbar verkan
då hen ertappades på bar gärning ligga och sova och den gravt handikappade hade
lämnats åt sitt eget öde.
Men hen jobbar fortfarande med liknade arbeten i en annan kommun :oops::oops:
 
I ett sådant läge borde ju förre chefen höra av sig till nuvarande så nuvarande i alla fall kan ha lite koll. Tragiskt...
 
thomas33 thomas33 skrev:
Tror jag inte, för ett villkorat körkort med alkolås har en funktion att slumpvis begära nytt utandningsprov under körningen.

[länk]
Återblåsning under färd
Alkolåset har sådana inställningar att du kommer att få utföra utandningsprov under färd. Dessa ska företrädelsevis utföras med fordonet stillastående utanför trafiken, men känner du dig säker så kan det utföras under färd.

Alkolåset kommer att pipa till och displaytexten ”Ny test nödvändig. Blås” är synlig. Du har därefter sex (6) minuter på dig att stanna bilen och utföra utandningsprovet. Om du inte kan utföra ett prov just nu, tryck på OK-knappen för att skjuta upp provet två (2) minuter. Du kommer att få frågan ytterligare en (1) gång, därefter blir det en överträdelse.

Utförs inte återblåsningen kommer alkolåset att larma. Det enda sättet att återställa larmet är att stanna fordonet och stänga av motorn. Vägran att utföra återblåsning under färd är en överträdelse och kommer att uppmärksammas av din handläggare.

Nu är det så ja. Det har inte alltid varit så och det ändrades ganska troligt pga att det fuskades en del så som beskrivs tidigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.