Funderar på lite olika sätt att lägga vattenburen golvvärme. Funderar nu på att lägga gles panel 22x120 på reglarna. Sen ska man ju ha 22mm spånskiva och sedan 13mm golvgips.
Nu undrar jag om jag kan lägga glespanel, men sedan lägga 2 lager 13mm golvgips istället. Då bygger det ju 9mm mindre. Men frågan är ju om det blir lika bra bärande golv...
Ska ha klinkers på detta sedan.

MVH Anders
 
hur ser bjlk laget ut?
 
det är reglat cc30 med 50x125mm reglar.

MVH Anders
 
på ett cc30 45/220 bjälklag kan man köra med glespanel (jag använde 21x120) + dubbelgolvgips som hellimmas. Om det även är ok på dina tandpetare till bjälkar törs jag inte säga..... ;) Det beror ju lite på spännvidden också. Jag satte även många kortlingar mellan bjälkarna.
 
limmade och skruvade fast skivorna?
Limmade du första skivan i golvplåten?
Vad använde du för lim?

MVH Ander
 
skruvade första lagret i glespanelen. Limmade med Ardex S48.
 
Ardex S48 använde jag i mitt badrum när jag limmade gipsskivan på spånskivan. Var fint att arbeta med.
Men det var ju en stor nackdel, priset. Jag tror jag betalade över 1000:- för en säck.
Finns det något annat lim man kan använda, det är ju inget badrum som jag ska lägga i nu, det är en hall.
Annars så kanske jag ska skruva båda gips lagren.

MVH Anders
 
Fick tips om Flexicol från Lip. Det var lite billigare och bättre så tillvida att det var i flytande form från början så man slapp blanda till för mycket/för lite.

/Gojan
 
Blir det inte lika starkt om man bara skruvar båda lagren gips?
Om man väljer 22mm spån + gips då behöver man väll inte limma eller?

Var kan man finna Flexicol limmet?
Det funkar inte att limma med vanligt trälim ?

MVH Anders
 
Tanken med limningen är att ett skruvförband rör sig mikroskopiskt när man belastar det ex. när man går på det, efter en längre tid så kan skruvarna mala sänder materialet runt dom, så blir rörelserna större, etc.

Vid limning får man åtminstonde teoretiskt ett homgent material, som får liknande egenskaper som om man gjort en 26 mm gipsskiva med papper i mitten direkt i fabriken. Som jag förstår så är skruvarna man använder tillsammans med limningen mest till för att spänna ihop skivorna under limningen, i pricip skulle man nog kunna ta bort en del av dem när limmet härdat.
 
jaha, då är det nog bäst att limma då...

Gojan: var kan man köpa Flexicol från Lip?

Ingen som vet om det funkar med trälim eller vanlig klinkers fix?

MVH Anders
 
När man lägger gipset på spångolvet .. är det nån speciell gipsskiva man använder då eller ?

Jag har övervåningen kvar att göra, skall lägga vattenburen golvvärme på det spårade golvet som ligger där nu med golvvärmeplåtar osv, men gipset jag fått med i husleveransen är vanliga gipsskivor som jag ser det iaf .. :surprised:
 
vissa golvskivor kan ha grön färg på "kartongen"/ pappen, i annat fall kan det kanske vara svårt att se om det är vanlig gips eller golvgips.
Största skillnaden är väl att golvgips har högre densitet.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.