F
Vi ska bygga ett fritidshus med en boytan på ca 115 kvm. Primär uppvärmning med en LLVP. Huset lär dock inte behöva värmas upp under sommarhalvåret som är den tid som det främst kommer att användas. Däremot vill vi gärna sova i ett svalt sovrum. Jag har då hittat luftvatten värmepumpar som värmer tappvärmevatten exvis genom att ta luft i vardagsrummet och blåsa ut (kyld) luft i sovrummet. LVVP ska stå i ett apparatrum under huset. När man inte vill ha kyld luft i sovrummet så kan man genom att vrida ett spjäll blåsa rakt ut istället.Vad tror ni - kan det vara ett bra sätt att värma vatten samtidigt som man kyler sovrummet? Några problem med tänkt lösning? Slöseri med två VP ?
 
  • Schematisk planlösning av fritidshus med rum och placering av luftvärmepump (LVVP) i apparatrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kul idé, jag har haft lite liknande tankar, men med bergvärme istället. Frågan är om det är lönt att köpa en luft-vatten-VP för varmvattnet. Har du räknat på det? En luft-luft-VP (LLVP) för uppvärmning kan ju användas för att kyla också (åtminstone alla jag sett), så din uppvärmning på vår och höst kan ju kombineras med kyla på sommaren. Möjligen kan du arrangera lite luftkanaler för att kunna styra värme och kyla till olika platser i huset från LLPP:n istället. Det är väl inte lönt att brassa på med bergvärme istället? Då kan du installera en fläktradiator på köldkretsen och får gratis kyla på sommaren :)

/Fredrik
 
F
Jag har inte räknat på det. Fördelen är väl att man sommartid dels sparar på den effektivare värmningen av tappvärmevatten samtidigt som man också får gratis kyla. Så utan att veta värdena så ser väl kalkylen ut så här ungefär.
Sommartid:
1. Alternativ med LVVP för VVB (och ej använd LLVP)
Tappvärmevatten med LVVP dvs energiåtgång kanske 1/5 av konventionell VVB
Kyla med LVVP dvs energiåtgång = 0

2. Alternativ med LLVP för kyla och konventionell VVB för tappvärmevatten
Tappvärmevatten med konventionell VVB
Kyla med LLVP dvs energiåtgång = X

Vintertid (då huset ofta står tomt)
1. Alternativet med LVVP för VVB och LLVP för uppvärmning
Tappvärmevatten med LVVP dvs energiåtgång kanske 1/5 av konventionell VVB
(vintertid så stjäl dock LVVP varm inneluft från huset som blåses ut)
Kyla behövs oftast inte
LLVP värmer huset (om nödvändigt med stöd av braskamin)
2. Alternativet med LLVP uppvärmning och konventionell VVB för tappvärmevatten
Tappvärmevatten med konventionell VVB
Kyla behövs oftast inte
LLVP värmer huset (om nödvändigt med stöd av braskamin)
 
Redigerat:
Är nog svårt att motivera bergvärme/luftvattenpump för att värma det lilla Vv som åtgår på sommaren, och luftvärmepumpen effektiv på vintern, samt att du slipper vattenburen värme i stugan, allt värma Vv med solfångare mot VVB..
 
F
Nej bergvärme behövs inte. Och vattenburen värme ska vi inte ha. Solfångare mot VVB kan vara ett alternativ men då har jag ändå inte löst kylbehovet.
Merkostnad för LVVP för VVB är ca 10.000 kr. En LVVP typ Nibe F110 med 265 l VVB går på 19.000 och en vanlig VVB Nibe Compact 200 med 185 l går på 9.000 kr. Krångligare installation för F110 förstås men det äts nog upp av alternativet att lösa kylan genom att på något (krångligt?) sätt försöka leda in luften från LLVP i sovrummet.
 
F
Etiketterna på Compact 200 resp F110 indikerar årlig besparing på 3.000 kr. Om vi använder den bara halva året så 1.500 kr per år. Pengarna åter på drygt 6 år utan att ta in gratis kyla i kalkylen. Låter väl lovande?
 
  • Energimärknings etiketter för NIBE F110 och ER57-200 med klass A och C, och årlig energiförbrukning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Frågan hur mycket som behövs kyla? Tycker mest värmen behövs, hela året, ganska enkelt att vädra etc, annars luft/luft värmepump, som sitter i det flesta hotell rum i utlandet, sen frågan hur mycket Vv som förbrukas?
 
Jag har full förståelse för kravet på kyla. De veckor när det är rejält varmt och stilla i luften kan man vädra hur mycket man vill, men det är ändå för varmt.

Ditt alternativ 1 sommar ovan haltar lite. Kylan blir beroende av att du använder mycket varmvatten, annars blir det ingen kyla. Du får mycket bättre möjlighet att styra kylan med luft-luft-aggregat.

Kostnaden för att kyla är ganska låg. En pump jag tittade på hade en verkningsgrad (SEER) på 8,9 och kyleffekt på 4 kW. Det ger cirka 450 W effekt. En timme kostar då en halv krona räknat på 1 kr/kWh (grov uppskattning).
 
F
F fb35523 skrev:
De veckor när det är rejält varmt och stilla i luften kan man vädra hur mycket man vill, men det är ändå för varmt.
Vi har erfarenhet från villa med bergvärme och frikyla. Användes ca 2 månader per år trots att konvektorn stod i "fel" rum. Hade den stått i sovrummet hade vi nog kört 4 månader.
F fb35523 skrev:
Ditt alternativ 1 sommar ovan haltar lite. Kylan blir beroende av att du använder mycket varmvatten, annars blir det ingen kyla.
Håller med. Finns viss möjlighet att styra när den ska vara igång men som du säger - mängden kyla är ju beroende av att man gör åt varmvatten.
F fb35523 skrev:
Du får mycket bättre möjlighet att styra kylan med luft-luft-aggregat.
Kanske ska titta lite mer på det. Som det är tänkt nu är innedelen på LLVPn placerad för bra värmespridning. Främst vardagsrum, hall och kök. Sämre för spridning av kyla till sovrum. Finns det några bra lösningar på att styra kylutblås till ett ventrörsystem som leder iväg luften till sovrum?
 
"Finns det några bra lösningar på att styra kylutblås till ett ventrörsystem som leder iväg luften till sovrum?"

Jag känner inte till några kommersiella system, men du var tidigare inne på en egen lösning (väl?) för att leda kylan från LVPP:n till sovrummet. Finns det en krypvind kan du dra ett ventilationsrör där som snyggt och prydligt tittar ner i sovrummet. Hur du gör vid LLVP:n är nog en fråga om kreativitet. Du bör nog ha relativt tätt mellan röret och utblåset för att få fart på kalluften, annars blir det för litet flöde. Alternativt kan du sätta en fläkt på vinden som hjälper till, men det låter ju en del. Man kanske kunde bygga en snygg låda under inomhusdelen som är ihålig och som fungerar som tratt in i ventilationsröret. När du vinklar ner luftstyrningen mot lådan/tratten leds det mesta av kylan in i röret, och vill du ha värme i övriga huset vinklar du luftflödet rakt ut.
 
F
Nibe F110:an som är kandidat för luft-vatten VVB-lösningen har kanalanslutningar för till och frånluft. Vi kan hyfsat smidigt dra rör i ett schakt från apparatrummet i källaren och vidare upp till vind för att komma till respektive rum. Luftvärmepumpen däremot är tänkt att ha en inomhusdel ovanför entrédörren och där blir det nog en utmaning att få till en låda. Lite förvånad att ingen tillverkare har en inomhusdel där man kan ansluta ett rör. Lösningserbjudandet om man vill ha blås från en LLVP på mer än ett ställe verkar vara flera inomhusdelar och då drar tyvärr också priset väg såpass att allmänna rådet på forum är att skaffa två separata luftvärmepumpar.
 
Det enda kruxet jag kan se är att F110 bara går (värmepumpsdelen) när den behöver värma vatten i beredaren. Har ni låg varmvattenförbrukning blir det alltså korta gångtider

Den har också ganska låg effekt jäfmört med en AC(LLVP ) max kyleffekt är ca 800-1000W.

Fläkten går alltid så man har ventilation.
 
F110 är en mini frånluftsvärmepump och inget annat.

Jag tycker egentligen du bara krånglar till det i onödan. Hur mycket ska detta fritidshus faktiskt användas?

Jag tycker du borde satsa på en luft-luft värmepump och en elberedare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.