Bästa svaret

En skiss av ett nätverksdiagram med markeringar och anteckningar om olika VLAN-anslutningar för enheter som switchar och routrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär kan man koppla om man vill köra VLAN
 
P
arneri68 arneri68 skrev:
Okej, jag korrigerar. Du har kopplat grejerna för "port based" VLAN, dvs delat en switch i virtuella switchar. Skall du konfa 802.1Q då?
Jag kör IEEE 802.1Q VLAN på vlan switchen
 
P
Demmpa Demmpa skrev:
[bild]
Såhär kan man koppla om man vill köra VLAN
Då kan jag väl lika bra hämta ut internet/iptv direkt från technicolorn på valfri port, istället för två kablar 1 från Technicolorn och 1 från CTSn?
Och då måste jag ha minst 2 st VLAN switchar till, en för varje sovrum för att få ut IPTV/Internet från varje port på dessa.
 
Nej du behöver inte en VLAN-switch i vardera sovrum, dom enda portar i VLAN-switcharna som måste vara taggade är dom som innehåller bägge VLANen, så fort en port bara är konfigurerad för ett VLAN så är det VLANet otaggat på den porten.
 
P
Demmpa Demmpa skrev:
Nej du behöver inte en VLAN-switch i vardera sovrum, dom enda portar i VLAN-switcharna som måste vara taggade är dom som innehåller bägge VLANen, så fort en port bara är konfigurerad för ett VLAN så är det VLANet otaggat på den porten.
Men jag kan ta ut både IPTV/Internet direkt från LAN1 porten i Technicolorn och använda 1 kabel?
 
P pedu63 skrev:
Jag kör IEEE 802.1Q VLAN på vlan switchen
Men IEEE 802.1Q behöver du bara om du taggar som Dempa gjorde i inlägg # 76 med VLAN X & Y.
 
P
Så här måste det bara vara då?
 
  • Schematisk bild av ett hemnätverk som visar anslutningar mellan modem, switchar och enheter som TV och spelkonsoler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av en lägenhet med markerad elektronisk utrustning som gateway och switchar samt ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Måste ju funka nu.
 
  • Skärmbild av nätverkskonfiguration för VLAN med inställningar och portar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser rätt ut, det verkar som om att du även lyckats med att få bort vlan_1.

Prova först med att bara koppla in internet på valfri otaggad port, därefter ska du kunna plocka ut på den andra otaggade i samma VLAN men inte på dom andra, därefter kopplar du in andra switchen via trunken och kolla så att du kommer åt via rätt otaggade portar samt att du inte kommer åt via dom andra portarna

Sedan skiftar du VLAN och gör om proceduren.

Därefter kan du koppla in IP-TVn och kontrollera att du kommer åt internet via switch två. Nu vet du om allt är rätt konfigurerat för internetbiten.
Men fortfarande kan IP-TVn strula men det är i så fall lite andra inställningar.
 
Handskriven tabell med kolumner märkta "Port in", "ut" och kommentarer om funktionalitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här har jag gjort en ”tabell” över det jag skrev i inlägget ovan.
 
P
Demmpa Demmpa skrev:
Det ser rätt ut, det verkar som om att du även lyckats med att få bort vlan_1.
Nej Vlan_1 är kvar bara jag som tagit bort den i bilden för att slippa förvilla alla andra.

Demmpa Demmpa skrev:
Prova först med att bara koppla in internet på valfri otaggad port, därefter ska du kunna plocka ut på den andra otaggade i samma VLAN men inte på dom andra, därefter kopplar du in andra switchen via trunken och kolla så att du kommer åt via rätt otaggade portar samt att du inte kommer åt via dom andra portarna.
Sedan skiftar du VLAN och gör om proceduren.
Frågan blir mellan vilka portar som TRUNKen skall vara i det hela?

Demmpa Demmpa skrev:
Därefter kan du koppla in IP-TVn och kontrollera att du kommer åt internet via switch två. Nu vet du om allt är rätt konfigurerat för internetbiten. Men fortfarande kan IP-TVn strula men det är i så fall lite andra inställningar.
Om jag fattad det rätt nu så skall ju mina inställningar på bilderna vara rätt och då är det bara TRUNKEN kvar då.
 
Redigerat:
P pedu63 skrev:
Frågan blir mellan vilka portar som TRUNKen skall vara i det hela?
Du har taggat portarna som skall sammanbinda VLAN switcharna. Den kabel du ansluter till de 2 portarna bär både VLAN_X och VLAN_Y
 
P
Så TRUNK mellan Port 6 switch hall och Port 1 switch storarum.
Men jag förstår inte inställningarna för TRUNK i mitt gränssnitt.
Är LAG1 och LAG 2 dom olika VLANEN?
Jag kan inte välja Port 6 för den säger att jag kan bara välja portarna 1-4.
Så nu måste jag skjuta på porten från Technicolorn till switchen port 2 förmodar jag.
 
  • Skärmdump av LAG-konfiguration i nätverksgränssnitt visas LAG1-portarna och LAG-tabell.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av gränssnitt för nätverksswitch som visar en LAG-konfigurationsmeny med felmeddelande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
LAG är väl Link Aggregation Group? Dvs att kombinera två eller flera portar för att kunna få högre bandbredd. De ska du nog inte bry dig om i detta fall.
 
P
Oki då skippar jag det då.
 
  • Diagram över nätverksuppkoppling med switchar, kablar och enheter som TV och spelkonsoler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.