För x antal år sen har vi delat på en större lägenhet. Det har blivit en etta och en trea.

Dörröppningen har vi igenspikat med 2 gipsplattor. Tanken är att sälja den ena lägenheten. Och föreningen säger att gipsskivor räcker inte? Att träkarmen måste bort och sen ska ev. ett par skivor monteras. HUR?

Kan det räcka med att skruva fast dubbla gips mot karmen från ena och en enkel från andra sidan?


Var kan jag kolla det?
 
Det ska vara EI60 vilket innebär dubbelgips på båda sidor.
 
Men (kanske lite Off Topic). Om lägenheterna reda tidigare är uppdelade, alltså rent legalt, med ny ekonmisk plan föf föreningen osv. Att de alltså har egna andelstal.

Då är ju den här väggen föreningens ansvar.
 
Den kommer att bli det efter uppdelningen ja, men det är rimmligt att föreningen kräver att den är i rätt skick innan delningen.
 
D Daniel 109 skrev:
Den kommer att bli det efter uppdelningen ja, men det är rimmligt att föreningen kräver att den är i rätt skick innan delningen.
"För x antal år sen har vi delat på en större lägenhet. D..."

Uppdelningen har ju skett för länge sedan. OM den nu gjorts formellt korrekt.
 
Men om det formellt fortfarande är en lägenhet, uppdelad med en dörr så gäller ju inte brandkravet.
 
Den andra lägenheten är redan sålt... För 6 år sen.

Frågan är om karmen måste bort. Eller om det är ok att skruva fast gipset mot denne.

Om jag river bort karmen, måste jag fixa någon anordning för att kunna fästa gipset i.

Vart kan man vända sig för att få rätta uppgifter?
 
Innan delningen var det lättbetongvägg mellan dessa lägenheter.

Sen öppnades det av en familj och såldes som en större lägenhet till mig.

Sen har jag gipsat ena sidan och själv sålt den ena.

Nu vill jag sälja den andra. Vid besiktningen gillades inte öppningen.
 
Tror inte du kan ha trä där överhuvudtaget. Gipsskivorna på plåtreglar.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…

Bästa svaret

Kravet är EI60. Hur det uppnås är lagstiftaren ointresserad av. Det är funktionen som ska finnas där, dvs rök och värme får inte spridas mellan lägenheterna under minst en timme. Finns inga krav på ett visst antal gipsskivor, stålreglar, eller så. Tillverkarna av skivor respektive isolering brukar ha fina handböcker med exempelkonstuktioner som uppfyller kraven. Jag brukar länka parocs handbok som dessutom beskriver additionsmetoden, med vilken man kan räkna ut brandmotståndet i en godtycklig väggkonstruktion. Lager av trä i väggen kan definitivt räknas in i skyddet.
www.paroc.se/~/media/files/brochures/sweden/fire-sound-insulation-se.ashx

Problemet med att ha kvar karmen är inte så mycket att den är av trä som hur den är tätad mot väggen för att klara kravet på integritet (E60), alltså att rök inte får sprida sig mellan lägenheterna under minst en timme. Karmar har ju alltid undermått jämfört med hålet i väggen, och inneväggars karmar är ju inte alltid så noga drevade.

Men har någon analyserat resten av väggen och övriga avskiljande element mellan lägenheterna då? De ska också vara EI60, och det är inte en vanlig tom vägg med enkelgips på 70-reglar.

Edit: Ser att det har varit en lägenhetsavskiljande vägg tidigare. Då faller sista stycket i mitt inlägg. Låter det stå kvar för eventuella framtida läsare med liknande frågor.
 
Redigerat:
  • Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.