Det är varierande cc mellan takstolarna, lite drygt 1200 mm mellan alla (eller i vart fall de flesta takstolar, jag minns inte helt säkert ) så man måste skarva på en liten bit om man använder isolerskivor avsedda för cc 60/120. Rullarna är tacksamma att använda då man kan skära dessa så att de passar bra i facken. De räcker dock inte till hela snedtaket och gavlarna så man måste komplettera med skivor också.

Rullarna som följer med huset är tänkt att läggas på golvet på övervåningen. I energiberäkningen som görs för huset räknar de med att det är två lager 95mm isolering över större delen av golvet. I enplanshusen tror jag denna läggs ut vid bygget, i 1.5planarna får man rulla ut den själv, men det är det nog väldigt få som gör då utrymmet blir så svåranvänt som förråd. Det ska stå i huspärmen som följer med nybygget hur denna egentligen ska ligga.

Lägger in två bilder som visar delar av hur jag gjorde med isoleringen.
Isolering monterad mellan takstolar i oisolerat vindsutrymme med måttstock och material synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolering mellan takstolar med ojämna avstånd, viss isolering skuren för att passa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
E Erik_Johansson skrev:
Om man tänker till lite när man reglar på takstolarna så kan du nog få använt mycket av den isoleringen utan att behöva skära. Om du reglar på tvärs takstolarna med 120cm c/c (blir väl bara 2 längder isolering = 240cm om man bara isolerar till stödbensvägg?) med 45x95 reglar och sedan reglar på ett lager till med 120 cm c/c på samma ledd som takstolarna. Då får du skära till bitar till första lagret mellan takstolarna då de har varierande c/c avstånd. Men sedan kan du köra hela längder (eller tja, så långa de behöver vara) med bjälklagslängd i andra och tredje lagret. Därefter på med plast och gles.

Det är förövrigt så Nils Sundström rekommenderat att man gör också men han tog då inte hänsyn till att man får så hiskeligt mycket isolering med huset utan rekommenderade därför 60cm c/c på reglingen för att det skulle passa vanliga skivor. Men då skulle du behövt köpa dubbelt så mycket reglar till just det momentet. ;)

Om det är något oklart i det jag skriver får du fråga så ska jag försöka utveckla vidare.
Denna förklaring var kanon! Tackar.
 
H hakfre skrev:
Det är varierande cc mellan takstolarna, lite drygt 1200 mm mellan alla (eller i vart fall de flesta takstolar, jag minns inte helt säkert ) så man måste skarva på en liten bit om man använder isolerskivor avsedda för cc 60/120. Rullarna är tacksamma att använda då man kan skära dessa så att de passar bra i facken. De räcker dock inte till hela snedtaket och gavlarna så man måste komplettera med skivor också.

Rullarna som följer med huset är tänkt att läggas på golvet på övervåningen. I energiberäkningen som görs för huset räknar de med att det är två lager 95mm isolering över större delen av golvet. I enplanshusen tror jag denna läggs ut vid bygget, i 1.5planarna får man rulla ut den själv, men det är det nog väldigt få som gör då utrymmet blir så svåranvänt som förråd. Det ska stå i huspärmen som följer med nybygget hur denna egentligen ska ligga.

Lägger in två bilder som visar delar av hur jag gjorde med isoleringen.
[bild][bild]
Ahh. Låter grymt. Jo precis det hade varit svårt att ha övervåningen för förvaring när vi flyttade in. Åååå andra sidan hade det varit svårare att ha övervåningen som förvaring och det vore ju skönt nu :)
 
Sådär. Efter spånet demonterats så har jag hämtat läkten som ska monteras bakom stödbenen. Ingen lätt match precis :/

Man börjar ana vad som väntar. Denna laddning ställde jag upp mot väggen i omgångar och tog upp genom fönstret. Suck :)

200m går det åt första varvet. Sedan blir det 400 meter till.

Läktvirke uppställt mot en rödfärgad vägg med vita fönster, snö på taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Långa träribbor lutade mot en röd byggnad med synlig snö på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Läkter staplade mot en snötäckt vägg syns genom ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Vi har inte gjort ngt på övervåningen i helgen... men jobbat för sitt liv har vi gjort iallafall när våran ettåring blev förkyld. suck och pust ;) Har beställt vattenpass iallafall för salning och innerväggar och dyligt. ska bli kul när de kommer. Köpte två st Libella 2000.

Person som använder ett rött Hultafors Libella 2000 vattenpass på ett trästycke.
 
2st? Lämna tillbaka ena och köp en laser mycket roligare pryl
 
Softish 4 Softish 4 skrev:
2st? Lämna tillbaka ena och köp en laser mycket roligare pryl
Har redan en laser. Men har många platser med verktyg ;)
 
  • Gilla
Softish 4
  • Laddar…
Takstomme under konstruktion med synliga träbjälkar och grön frigolitdistans.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tak med Isover lufta-skivor och träreglar under installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gråa lufta-skivor monterade mellan trästolpar i ett tak, med synlig isolering och träribbor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sådär. Äntligen fredag eller vad man ska säga. Började dagen med att hämta lufta-skivor. Det verkar vara ett enkelt montage på dessa. Inser för sent att dessa är för smala för varenda takstol.

Åh nej. Funderar en stund och kommer fram till att det kan inte bli sämre än ngt annat om jag spikar en 45x45 på vardera sida. Fick naturligtvis åka och hämta detta också ;)

om kartongen mot förmodan trycks uppåt så är det ingen fara då man har frigolitdistanser under kartongen.

Råkade vilda med häfthammaren så jag fick ngt hål i kartongen, tänker att jag tejpar dessa hål borde väl vara ok?

Observera att detta montagesätt är knappt snabbare än att köra med masonit... men mycket dyrare ;) *skämshatten på*
 
Varför inte ta masonit skivor? Mycket billigare
 
M Mikaelzii skrev:
Varför inte ta masonit skivor? Mycket billigare
Haha redigerade just mitt inlägg. Jag tänkte vara smart men det blev i slutändan lite dumt ;)
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Angående läkten på stödbenen. Du skulle inte passat på att sätta vindpapp mot stödbenen innan du slog på läkten?
 
  • Gilla
Mange54
  • Laddar…
E Erik_Johansson skrev:
Angående läkten på stödbenen. Du skulle inte passat på att sätta vindpapp mot stödbenen innan du slog på läkten?
Hej Erik. Ja alltså återigen kommer en ursäkt (dålig ursäkt ja visst). Jag är en stor man som har eländigt svårt att ta mig fram bakom stödbenen. Så för enkelhetens skull så slår jag den från insidan och låter den gå runt stödbenen. Det går åt mer papp men det räckte ändå till på rullen enligt min dåliga huvudräkning.
 
Ah ok. Ja men då har du ju tänkt på det! :)

Men då blir det att regla på inåt mot rummen som på ritningen ändå inser jag när jag ser hur du monterat läkten. Klart enklast så det är nog inget dumt val.
 
  • Gilla
norrbottenssnickaren
  • Laddar…
Tänkte med på det, men ser ut som du kör vindpappen längst ut istället...? Men då borde väl luftspalten gå ut bakom som det inte ser ut som den gör?
 
Softish 4 Softish 4 skrev:
Tänkte med på det, men ser ut som du kör vindpappen längst ut istället...? Men då borde väl luftspalten gå ut bakom som det inte ser ut som den gör?
Hej. Luftspalten går 150-170mm bakom läkten. Vindpappen kommer innanför läkten och stödbenen. Vägde det lite krångligare mot att försöka navigera med mig själv och en rulle vindpapp bakom stödbenen men jag tror inte det är ngn bra idé ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.