Hejsan

Håller på att lägga om golven i källaren och försöker rensa ner till bottenplattan först. I det första rummet gick det supersmidigt, där var en gammal plastmatta som var tejpad mot betongem. Nu när jag ska ge mig på andra rummet så fick jag problem. På betongen är det limmat - hela J*vla golvet - och på det ligger någon forma av plast-/korkmatta superfast på golvet. När man drar upp små bitar ser det ut som päls undertill, alltså undersidan av mattan. Hälften av "pälsen" föjler med plats-/korkmattan... och sitter stenhårt fast på i limmet på betongplattan.

Är det någon som vet vad detta är för matta?
Hur får jag bäst väck mattan och det underliggande limmet (+ pälsen) :-/. Behöver jag ta bort detta? Kan jag kanske lägga det nya trägolvet direkt på befintlig matta? Dumt och riva något som legat där sedan -79. Det är inte funkt, men ändå ett källargolv.

Ska ev lägga en liten avdelning klinkers på ett ställe. Hur blir det med mattan?


När jag ändå frågar - Jag la Platon direkt på betongen i det första rummet och har lite klapper ljud på sina ställen. Måste jag leva med det nu...

/NiB
 
Kan det vara från 70-talet? Nålfiltmatta var väldigt vanligt då - ett riktigt otyg. Detta limmades direkt på betongen i ett BPA-hus vi köpte ... usch ;)
 
provat att vattna och låta det suga in och sen gå loss med skyffel? gjorde jag i ett rum i källaren som hade liknande problem

(en jä_la massa jobb)
aad.sized.jpg

vad la du på platonmattan? golvspån? sen golvet?
 
NiB skrev:
När jag ändå frågar - Jag la Platon direkt på betongen i det första rummet och har lite klapper ljud på sina ställen. Måste jag leva med det nu...
/NiB
Jag antar att du lagt golvspån ovanpå Platon? Förhoppningsvis är resten av golvet inte lagt ännu, och du kan ta upp spånet och fixa klapprandet.

Det beror nog på små ojämnheter i betonggolvet. Detta fixas med passbitar av Platon lagda i fördjupningen i golvet. Man lägger så många lager Platon bitar som behövs för att nå upp till samma nivå som resten av golvet.

Om du däremot har en "ryggås" på golvet blir det nog till att slipa golvet (om ingen annan har en bättre idé?), eftersom en lång upphöjning i golvet gör att det sluttar utför från två håll.....något som passbitar får svårt att fixa.
 
Nope.... Hela golvet är lagt... bara listerna kvar.

"vad la du på platonmattan? golvspån? sen golvet? "

Det ligger i följande ordning...
1) Betongplattan (troligen lite bucklig)
2) Platon a'la Bygg Max
3) Foam
4) Parkettgolvet.

Borde nog haft något underst... men nu är det som det är. Det klapprar inte enormt mycket. Får väl se hur mycket man stör sig på det - och i värsta fall får jag lägga om det.

Man lär sig så länge man lever  ::)

/NiB
 
Vissa plastmattor från 70-talet har asbest som fyllmedel.
Bl.a finns en klassiker som ser ut som små tegelstenar lagda 2+2 åt omväxlande håll som är sådan.
Så att blöta när man jobbar kan vara en bra ide.
 
riv upp, gör om...

BÖR ha spånskivor under, tror du kommer gå RIKTIGT fula skarvar snart om inte...
 
... gör om?

Nu talar du tvärt emot vad byggkillarna på affären säger?

Lite mer tydlighet är du snäll.

/N
 
oups, sorry...

1) Betongplattan (troligen lite bucklig)
2) Platon a'la Bygg Max
2½) spånregelgolv
3) Foam
4) Parkettgolvet.

så skulle jag personligen gjort, antar att det parkettgolv du lagt är byggmax osså? är inte direkt tjockt? dvs sviktar en del mot foam/platon...?

(edit, såg precis att de är 15mm, kanske räcker?)
 
Hrm, Kanske det...
Jag kör nog utan 2½ tillsvidare. Orkar inte lägga om. Skulle det bli alltför mycket klapper så får man väl riva upp och lägga golvspån.

Som sagt - det är 15 mm så problemet är inte att det skulle svikta. Det bara klapprar svagt på vissa ställen. Detta är då utan lister och utan några möbler.

Nu vet man ju hur man skall göra i de andra rummen, men där tror jag inte att jag lägger Platon. Det blir nog direkt på den "underludna" golvmattan (ja, foam skall jag ju ha förståss).

Tack för svaren ...

/NiB *snart golvläggare*  8)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.