H hul skrev:
Tänk om du kunde spara 2 kvm per lägenhet som byggs per år (sanningen är mycket mycket mer berodde på vad man drar gränsen)
Men vem har sagt att det behövs större för att vara tillgänglighetsanpassat?
 
H
H hul skrev:
japp för de är exakt samma sak, varför har man schakt helt onödigt tar ju bara massa yta
du är så otroligt bortkopplad från verkligheten.
 
H
N Nerre skrev:
Men vem har sagt att det behövs större för att vara tillgänglighetsanpassat?
badrum blir något extra stora för framkomligheten med assistenter och hjälpmedel.
 
H
N Nerre skrev:
Men vem har sagt att det behövs större för att vara tillgänglighetsanpassat?
för att de är fakta, att påstå något annat är ju idioti.
den stora delen att tillgänlighetsanpassa en bostad är att öka ytorna överallt, allt från korridorer, hallar, avstånd i kök, wc etc.

mer kvm = dyrare = bidrar till bostadsbristen
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
H
henke_benke skrev:
du är så otroligt bortkopplad från verkligheten.
?? förklara gärna
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
henke_benke skrev:
badrum blir något extra stora för framkomligheten med assistenter och hjälpmedel.
Läste du inte vad jag skrev? De behöver inte bli det eftersom man istället kan lyfta ut badkaret när det behövs plats.
 
H
H hul skrev:
?? förklara gärna
du ser bara besparningar framför dig. finns inget att förlora med anpassningarna man gör.
och vi släpper handikapp.
vad innebär att vi smalnar ner allt som du vill. tar bort all standardisering.
får vi då en lägenhet som någon vill bo? nej.

med alla anpassningar och standardisering får vi lägenheter som alla kan bo med och utan handikapp. är dom dyra? ja. kan alla flytta in i dom? nej. men beror det på tillgänglighetsanpassningar? nej.
 
H
N Nerre skrev:
Läste du inte vad jag skrev? De behöver inte bli det eftersom man istället kan lyfta ut badkaret när det behövs plats.
men du tar upp ett exempel som dessutom är ett dåligt exempel.

men om vi tar ditt exempel så kan du ju ta bort badkaret helt från början och tjäna nästan 2 kvm.
då har vi tagit bara ett rum om du gör samma med övriga rum så kommer du upp i ganska många kvm.
 
H
N Nerre skrev:
Läste du inte vad jag skrev? De behöver inte bli det eftersom man istället kan lyfta ut badkaret när det behövs plats.
nu är det ju inte bara dusch/bad det är frågan om
 
  • Gilla
hul
  • Laddar…
H
H hul skrev:
men du tar upp ett exempel som dessutom är ett dåligt exempel.

men om vi tar ditt exempel så kan du ju ta bort badkaret helt från början och tjäna nästan 2 kvm.
då har vi tagit bara ett rum om du gör samma med övriga rum så kommer du upp i ganska många kvm.
förstår du inte varför Nerre menar med att badkar ska bort?
 
H
henke_benke skrev:
du ser bara besparningar framför dig. finns inget att förlora med anpassningarna man gör.
och vi släpper handikapp.
vad innebär att vi smalnar ner allt som du vill. tar bort all standardisering.
får vi då en lägenhet som någon vill bo? nej.

med alla anpassningar och standardisering får vi lägenheter som alla kan bo med och utan handikapp. är dom dyra? ja. kan alla flytta in i dom? nej. men beror det på tillgänglighetsanpassningar? nej.
för att de finns bostadsbrist in många städer i sverige, folk har inte råd att bo i lägenheter där dom vill eftersom dom är för dyra.

Jag tror inte någon har missat diskussionen att de behövs mer billigare lägenheter
 
H
henke_benke skrev:
förstår du inte varför Nerre menar med att badkar ska bort?
jo jag förstår precis.
men säg att ett badkar tar upp 2kvm ungefär och man då ersätter de från början med 1 dusch som knappt tar upp 1 kvm.
då har man tjänat 1 kvm vilket blir en otrolig besparing på ett lägenhetsprojekt
 
H
H hul skrev:
för att de finns bostadsbrist in många städer i sverige, folk har inte råd att bo i lägenheter där dom vill eftersom dom är för dyra.

Jag tror inte någon har missat diskussionen att de behövs mer billigare lägenheter
säg att man lyckas minska lägenheten med 5 kvm genom att släppa på tillgänlighetskraven
de skulle innebära att hyran sänks med över 1000kr månad vilket är otroligt mycket för säg en ensamstående förälder.
till och med kanske avgörande för att man ska kunna bo kvar
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
H
H hul skrev:
jo jag förstår precis.
men säg att ett badkar tar upp 2kvm ungefär och man då ersätter de från början med 1 dusch som knappt tar upp 1 kvm.
då har man tjänat 1 kvm vilket blir en otrolig besparing på ett lägenhetsprojekt
ta bort badkaret och du kan lättare duscha vårdtagaren.
inte för att göra badrummet mindre
 
H
henke_benke skrev:
ta bort badkaret och du kan lättare duscha vårdtagaren.
inte för att göra badrummet mindre
men vill du inte förstå, de är ingen mänsklig rättighet att ha ett badkar från första början.
man kan ta bort badkar när man bygger och istället ha en liten dusch.
'tror många skulle skippa badkar och få 300 mindre i hyra
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.