H
T TobiasGren skrev:
Det är godkänt enligt dem som är ansvariga i min kommun. Man kan göra avsteg när man renoverar hus till skillnad när man bygger nytt.
jo men när man renoverar gäller andra regler.
men vi nybyggnation skulle du aldrig få göra så och ytterst tveksam att du skulle få de vid renovering också av någon seriös sakkunnig
 
Buskfyggaren Buskfyggaren skrev:
Googlat på det och det verkar stämma. Bland det mest bisarra jag hört faktiskt.
Inte så bisarr som det kan låta med tanke på att kostnaderna för att anpassa huset ligger hos kommunen. Att då, tidigt, bygga in besparingar känns högst relevant.

Jag vill passa på att rekommendera följande bok, se bild.
 
  • Grön bok med titeln "Arkitektens handbok" och årtal 2014 samt författarnas namn på framsidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Oldboy och 1 till
  • Laddar…
H
T TobiasGren skrev:
Inte så bisarr som det kan låta med tanke på att kostnaderna för att anpassa huset ligger hos kommunen. Att då, tidigt, bygga in besparingar känns högst relevant.

Jag vill passa på att rekommendera följande bok, se bild.
jo men de är ju ett extremt dåligt argument för att slösa bort oändligt med pengar
 
H
T TobiasGren skrev:
Inte så bisarr som det kan låta med tanke på att kostnaderna för att anpassa huset ligger hos kommunen. Att då, tidigt, bygga in besparingar känns högst relevant.

Jag vill passa på att rekommendera följande bok, se bild.
sen är det ju så mycket skönare att ha större öppningar vid inflytt.
sen där i badrum man vill ju kunna röra sig badrummet.

även om den boende inte är handikappad, utan man kanske använder sig av kryckor, rullator eller rullstol tillfälligt efter en skada.

så att snacka om att det kostar mer är löjligt. att försöka slippa handikappanpassning är löjligt.

att kolla i boken är ett kanon förslag
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 3 till
  • Laddar…
H
henke_benke skrev:
sen är det ju så mycket skönare att ha större öppningar vid inflytt.
sen där i badrum man vill ju kunna röra sig badrummet.

även om den boende inte är handikappad, utan man kanske använder sig av kryckor, rullator eller rullstol tillfälligt efter en skada.

så att snacka om att det kostar mer är löjligt. att försöka slippa handikappanpassning är löjligt.

att kolla i boken är ett kanon förslag
nä att allt måste tillgänlighetsanpassas är löjligt.
är otroligt onödigt och slöseri som kan lösas på andra sätt.

Ökar klyftorna i samhället, bidrar till bostadsbristen etc.
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
H
henke_benke skrev:
inte från min sida. tycker bara synd dom drabbas
Jo självklart är de synd om dom som hamnar i rullstol, de tror jag ingen säger något om.
Men de är även synd om de som blir döva, blinda, psykiska sjukdomar etc. men vi anpassar inte boenden efter alla dessa "sjukdomar"

Dessutom säger jag inte att man ska skita i alla som har ett speciellt behov utan man ska lösa de på ett smartare sätt, är otroligt onödigt att anpassa allt vi bygger.

De är ju även synd om all som inte kan få en egen bostad etc för att de är för dyrt, eller?
 
  • Gilla
Martin_B och 1 till
  • Laddar…
H hul skrev:
nä att allt måste tillgänlighetsanpassas är löjligt.
är otroligt onödigt och slöseri som kan lösas på andra sätt.

Ökar klyftorna i samhället, bidrar till bostadsbristen etc.
Undrar bara om du kan utveckla "kan lösas på andra sätt" ?
Skulle vara intressant att veta hur....
 
H hul skrev:
Jo självklart är de synd om dom som hamnar i rullstol, de tror jag ingen säger något om.
Men de är även synd om de som blir döva, blinda, psykiska sjukdomar etc. men vi anpassar inte boenden efter alla dessa "sjukdomar"

Dessutom säger jag inte att man ska skita i alla som har ett speciellt behov utan man ska lösa de på ett smartare sätt, är otroligt onödigt att anpassa allt vi bygger.

De är ju även synd om all som inte kan få en egen bostad etc för att de är för dyrt, eller?
Att anpassa för döva och blinda är betydligt billigare än att anpassa för rullstol. För blinda handlar det om att städa upp och inte möblera om utan förvarning, och att sätta timer på spis och sådant, samt vissa ljudsignaler.
För döva handlar det om enkla saker som blinkande lampor till dörrklockan.

Sådant gör man för några futtiga tusenlappar när behovet uppstår eftersom dessa anpassningar dessutom är mycket irriterande för dem som inte har behovet. Men för rörelsehindrade kostar anpassningarna ofta från 100 000 och uppåt. För min pappas del tex skulle det handla antingen om två trapphissar eller om att bygga badrum och tvättstuga i markplan, samt göra om matsalen eller vardagsrummet till sovrum, eftersom sovrummet måste bli tvättstuga. Plus trapphiss ute, så att man kommer in i huset.

Ett tredje alternativ är att välja en "påhängsmodul" med entré med trapphiss och inbyggt badrum, så kan man göra om lilla WC som ändå behöver renoveras till tvättstuga tillfälligt. Men då måste också gården göras om så att det fortfarande går att ställa bilar någonstans eftersom han vid det laget kommer att ha färdtjänst.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
H hul skrev:
din lösning är inte godkänd att möjliggöra tillgänlighetsanpassa i framtiden
Varför inte?
 
H
H hul skrev:
Jo självklart är de synd om dom som hamnar i rullstol, de tror jag ingen säger något om.
Men de är även synd om de som blir döva, blinda, psykiska sjukdomar etc. men vi anpassar inte boenden efter alla dessa "sjukdomar".

Dessutom säger jag inte att man ska skita i alla som har ett speciellt behov utan man ska lösa de på ett smartare sätt, är otroligt onödigt att anpassa allt vi bygger.

De är ju även synd om all som inte kan få en egen bostad etc för att de är för dyrt, eller?
Så i princip så när någon skadar sig så ska dom flytta från lägenheten.
Finns både billiga och dyra lägenheter. Nybyggda lägenheter är och kommer att förbli något som inte alla kan flytta in i.
 
H hul skrev:
nä att allt måste tillgänlighetsanpassas är löjligt.
är otroligt onödigt och slöseri som kan lösas på andra sätt.

Ökar klyftorna i samhället, bidrar till bostadsbristen etc.
Nu är du bara löjlig! Hoppas att du för en dag blev handikappat så du får lite annan ödmjukhet i kroppen. Det kan hända grejer väldigt snabbt både med dig och med nära anhöriga som gör att det måste vara handikappanpassat. Skulle snarare säga att det är dyrt att inte handikappanpassa. Min farbror fick cancer och hade det i några år. På slutet blev han så dålig att huset behövde handikappanpassas eftersom han behövde ta sig fram med hjälp av rullator och rullstol. Han hade själv renoverat huset från minsta lilla spik på hela huset, inget var glömt.

Dock hade han inte gjort det riktigt enligt reglerna med handikappanpassning. Då fick kommunen (vi) stå får kalaset att handikappanpassa huset. Det var DYRT eftersom det bland annat handlade om ett badrum och det börjar man bara inte såga upp i hur som helst vid dörrar och grejer. Fast du tycker väl att alla ska betala allt själv och vi inte ska ha något som heter välfärdssystem i Sverige? Var stolt över att du lever i Sverige och inte något U-land som Norge som ligger hästlängder efter oss på sådan plan.

Tillgänglighetsanpassning vid nybygge är en spottstyver av kostnaderna det kostar att bygga nytt. Det är snarare andra saker vi ska kolla på. Vi har exempelvis SKENADE kostnader de senaste åren gällande nybyggen och bygger dyrast i Europa. Det är väl snarare sådana kostnader vi ska kolla på? Varför har det i Sverige blivit så markant dyrare att bygga nytt på senare år mot resten av Europa? Snälla, lägg inte in att det här är handikappanpassningens fel, för de kostnaderna har varit konstanta ett bra antal år. Vi ska nog börja kolla på marginaler hos byggbolagen, löner, effektivitet, byggprocesser, planarbeten och så vidare. Ursäkta men jag blir så jädrans trött på människor som vill ta oss tillbaks på medeltiden igen. Varför inte skita i att dra in fiber i nybyggen med? Det är ju inte alla som vill ha och betala för.....
 
Redigerat:
  • Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
H
Z Zango skrev:
Undrar bara om du kan utveckla "kan lösas på andra sätt" ?
Skulle vara intressant att veta hur....
Det skall inte lösas på något annat sätt.
Dom skall kunna frihet att kunna bo var dom vill.
Skulle hul bli beroende av rullstol och assistenter skulle hen inte gnälla över handikappanpassning
 
  • Gilla
FRS05
  • Laddar…
H
F FRS05 skrev:
Nu är du bara löjlig! Hoppas att du för en dag blev handikappat så du får lite annan ödmjukhet i kroppen. Det kan hända grejer väldigt snabbt både med dig och med nära anhöriga som gör att det måste vara handikappanpassat. Skulle snarare säga att det är dyrt att inte handikappanpassa. Min farbror fick cancer och hade det i några år. På slutet blev han så dålig att huset behövde handikappanpassas eftersom han behövde ta sig fram med hjälp av rullator och rullstol. Han hade själv renoverat huset från minsta lilla spik på hela huset, inget var glömt.

Dock hade han inte gjort det riktigt enligt reglerna med handikappanpassning. Då fick k...
Har jag någon gång sagt att man inte ska ha möjlighet att bo vart man vill?,
Men många här verkar tro att de är en rättighet att bo vart man vill.
I sverige finns de ingen bostadsbrist utan ett överflöd av bostäder men folk tror att de är en rättighet att bo vart man vill oftast mitt i stan, men de är en annan fråga.

De finns många sätt man kan lösa tillgängligheten som är bra mycket billigare än va vi gör nu.
Att vi anpassar allt som byggs är ineffektivt på alla sett, dyrt och utkrävande.
 
H
henke_benke skrev:
Det skall inte lösas på något annat sätt.
Dom skall kunna frihet att kunna bo var dom vill.
Skulle hul bli beroende av rullstol och assistenter skulle hen inte gnälla över handikappanpassning
men för guds skull har jag sagt att "DOM" inte ska få bo vart dom vill?
Säger ju att de finns massvis med andra sätt man kan lösa tillgängligheten på som inte är lika dyrt, utkrävande etc.

istället kan vi bygga mycket mer lägenheter och mindre vilket minskar bostadsbristen i storstäderna.
 
H
Z Zango skrev:
Undrar bara om du kan utveckla "kan lösas på andra sätt" ?
Skulle vara intressant att veta hur....
Jag har inte forskat på detta så säger absolut inte att jag har lösningen på de men har läst en del forskning om de som är väldigt intressant.

ett förslag är att när man bygger nytt så lägger man en vis % av byggkostnaden (avsevärt mycket mindre än tillgänglighetsanpassa hela bostaden) i en pott som Sverige som land förvaltar.
Och om man behöver anpassa en bostad i framtiden så kan man alltid ta av den potten.
Självklart ska man få med de dyra sakerna så som hiss etc från början iaf förberedda för liknande saker.

när man bygger lägenheter så kan man göra några lägenheter helt anpassade och de andra förberedda för.

finns hur mycket som helt på detta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.