Ett par vänner byggde falken (https://www.floodstra.com/falken) för ca 1 år sedan, även dom byggde i Uppland, då kostar leveransen inget, detta kostade dom då, priset gånger 2,5. Men i detta ingick allt inkl att få hela trädgården på 2 000 kwm fixad.

Nu har dom byggt ut med två stora sovrum till, detta kopplade dom på utanför befintliga sovrum och dom gjorde det lilla sovrummet till en passage med arbetsplats, samt tagit bort det lilla sovrummet och förstorat vardagsrummet och installerat en kamin där, blev superbra.
 
  • Gilla
milimani
  • Laddar…
M
K KarolinaA skrev:
Ett par vänner byggde falken ([länk]) för ca 1 år sedan, även dom byggde i Uppland, då kostar leveransen inget, detta kostade dom då, priset gånger 2,5. Men i detta ingick allt inkl att få hela trädgården på 2 000 kwm fixad.

Nu har dom byggt ut med två stora sovrum till, detta kopplade dom på utanför befintliga sovrum och dom gjorde det lilla sovrummet till en passage med arbetsplats, samt tagit bort det lilla sovrummet och förstorat vardagsrummet och installerat en kamin där, blev superbra.
Det låter ju riktigt trevligt! Vet du hur de gjorde med entreprenaden, om de använde de som blev rekommenderade från leverantören eller om de bokade upp på egen hand?

För det priset fick de alltså hus och trädgård, sen tillkom markarbeten, VA, vatten och så?
 
S Sylvestris skrev:
Första Villan jobbar bara i Skåne..vad jag vet om bolaget..
Jaha, så är det kanske?
 
  • Gilla
JackSnackAttackPack
  • Laddar…
Jag har raderat tjafs som inte driver diskussionen framåt.

/Moderator
 
  • Gilla
rebban_5 och 6 till
  • Laddar…
Börja med att leta reda på (i en katalog) den storlek och planlösning du önskar, lämna den till de husföretag som finns på orten och begär en offert nyckelfärdigt.
därefter kan du lägga till dra ifrån arbete, gör inget halvt arbete där entreprenören gör resten, blir något fel kommer du troligtvis få skulden, åk gärna till bygget varje dag för att städa samt bära in eller förbereda det mtrl som skall användas dagen efter, om du gör ett eget arbete begär du ett skriftligt (ett kladd papper bara med underskrift och datum samt vad som är utfört) godkännande från entreprenören att du utför sysslan korrekt, även om hantverkaren kostar flera hundra lappar i timmen så är dom i förhållande till en Svensson lika mycket snabbare med rätt verktyg och vana samt troligtvis flera stycken för att hjälpa varandra.
Det företag du anlitar, fråga om de byggt liknande hus (ej hus byggda i förra veckan utan för flera år sen) besök alla dessa och fråga även dessa ifall dom känner till andra husköpare
Glöm ej att i avtalet skriva in ett färdigställande datum och låt snickarfirman hålla i koordination av övriga hantverkare. tänk på att med utländsk arbetskraft följer garantierna med flytten
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Låter som ett spännande projekt och även om det är tight budget så låt drömmen leva och bli verklighet!

I ditt fall skulle jag se till att hitta en kostnadseffektiv grund + grundstomme för huset. Sedan se till att inom budget få färdigt kök och badrum för att kunna leva en rimlig vardag i huset redan från start. Delar av interiören kan du ju över tid fixa själv - sova på soffa i ett varmt kök i ditt nya hus är nog trevligare än att bo i en husvagn och ha byggnation hängande över sig dagligen.
Om du inte är van hantverkare så går det ju åt en hel del tid så känns mer rimligt att ha de viktigaste rummen klara för att leva i.

Att planera yt-effektivt ger ju att du kan komma ner i kvadratmeterstorlek (en idé är kanske att du från början söker om bygglov för större hus än vad du färdigställer nu o ser till att resa delar av huskroppen nu för att leva i och sedan efterhand bygger till?!
Tänker att om du bygger ca 50 kvm hus nu och planerar för enkel möjlighet för tillbyggnad så håller du investeringskostnaderna nere och kan sedan låta lösvirkesbygga tillkommande delar. På 50 kvm får du plats med kombinerat kök o vardagsrum + kombi tvättrum och badrum samt ett sovrum. Gäller bara att vara finutrlig;) O sedan kan du ju genom enkel håltagning i yttervägg skapa ingång till ytterligare rum om du önskar större boendeyta.
Något att förhålla sig till är ju att räntor kommer att förändras, ju större hus desto större driftskostnad osv. - så om du lever ensam vill bo i hus så keep it simple:)

Lycka till!
 
Förstår inte att så många rekommenderar byggsatser. Det är många som ska sko sig på en byggsats, och i de flesta fall blir det betydligt billigare med lösvirke!

Kan man bara tänka sig att lägga ner tid själv, så sparar man en hel del. Några exempel på saker som du själv kan göra (och som vi gjorde under vårt eget lösvirkesbygge):
• Beroende på hur många spekulanter det är på tomten så kanske det finns prutmån?
• Håll dig till standardmått på fönster, köksskåp osv.
• Hitta en kostnadseffektiv grundkonstruktion. Utgå från de lite billigare hustillverkarnas planlösningar så är du på god väg.
• Kanske kan du utgå från någon hustillverkares grundritningar och anpassa det till något eget? Kan du rita upp bygglovshandlingarna? I så fall kan du även kontakta takstolstillverkare. De tar fram en lämplig takkonstruktion och räknar på takets bärighet, gratis. Så gjorde vi, och därmed hade vi alla handlingar för att lämna in bygglovet och hade endast betalat för en nybyggnadskarta.
• Om du har bra och pålitliga kontakter så låt hantverkarna gå på timdebitering! Rättvist och bra.
• Förhandla priser! Gå till de lokala byggvaruhandlarna och gör en bra deal på allt material. Detta tjänade vi mycket på, vi slapp hantverkarnas påslag och både dom och vi kunde hämta material under samma konto (under vårt bygge så gjorde vi en hel del själva, så det var toppen att bara kunna åka och hämta mer material när som. Allt kom på samma faktura). I gengäld hade snickarna ett långt och tryggt byggprojekt att casha in för. Vet dock att inte alla hantverkare är lika entusiastiska till att inte få köpa in materialet, så kolla med dem först.
• Gör det du kan under byggprocessen. Köp och montera kök, tvättstuga, garderober, sätt lister, lägg golv etc. Vad mer?
• Vi lät en målare spackla och måla det mesta invändigt. Framförallt spacklingen blir så mycket bättre och går så mycket snabbare. Dock målade vi utvändigt och något rum. Frågade om vi kunde få deras rabatter även på färgen vi själva skulle använda. Gick bra.
• Kolla runt efter klipp på ytskikt, badrumsinredning, tvättmaskin etc. Där kan man tjäna mycket.

Ja, det var lite av det jag kunde komma på nu så här på rak arm, finns garanterat mer!

Lycka till!!
 
  • Gilla
Sylvestris och 3 till
  • Laddar…
Vi byggde för under det priset, Var hus i lösvirke, 137m2 + 43m2 garage och tomten.

Eller kanske jag missförstår ordet lösvirke. Det var ett färdigt paket som byggdes åt oss. Men inga moduler osv.
 
  • Gilla
milimani
  • Laddar…
M
DennisCA DennisCA skrev:
Vi byggde för under det priset, Var hus i lösvirke, 137m2 + 43m2 garage och tomten.

Eller kanske jag missförstår ordet lösvirke. Det var ett färdigt paket som byggdes åt oss. Men inga moduler osv.
Vilken leverantör köpte ni av (om jag får fråga) och hur upphandlade ni entreprenörerna?
 
M EmmaRa skrev:
Prisfråga. Att bygga ett hus, givet att man har en tomt (där VA/Vatten finns förberett) för 500000 - där totala priset inte överskrider 2,4 miljoner. Är det möjligt? Eller är det en utopisk tanke? Vad skulle krävas?

Skälet att jag frågar är att jag är ensam i husbygget, och det är min totala budget jag har att röra mig med helt enkelt. Har tittat länge på befintliga hus men många kommer med omfattande (och ofta oklara) renoveringar som också lätt drar iväg direkt efter köp.

Måste jag överge min dröm om hus och förlika mig med att om man är ensamstående så är det lägenhet som man får nöja sig med, alternativt flytta till någon del av landet (olockad av detta då jag har all familj, jobb mm där jag bor nu).
Jag kanske är en trist "nej-sägare", men vad är det du grundar "husdrömmen" i? Är det "egen tomt"? "Äga sitt boende"? "Gillar att renovera/bygga/etc"? "Slippa leta parkeringsplats"? Om du utvecklar tankarna bakom drömmen så kanske de är lättare att ge ett bra råd ... :)
 
Det finns ett sätt att få en villa för din budget och det är http://www.domprojekt.hr/?lang=en som är ett Kroatiskt prefabföretag som är välkända och bygger mycket i bland annat Tyskland, som kommer börja bygga i Sverige men tror inte de har uppfört sitt första än. Problemet är väll språket men det går att lösa. Deras hus är välbyggda ( har en Kroatiskt jobbarkompis som skall bygga med dem här i Sverige) Det som man dock måste lösa själv är plattan på mark, men ett hus på 250 kvm i 2 plan hamnar färdigt på ca 1.3 miljoner. Tillkommer bygglovsavgifter, lagfarter anslutningsavgifter och allt sådant men husen är byggda för att klara våra krav och är IOS certade.

Orkar man kan man bygga för halva kostnaden mot ett tex Eksjöhus för samma kostnad.
Man behöver dock läsa på exakt vad som ingår och hur kontrakt och liknande fungerar.

Dom skickar upp ett gäng snickare med minivans och verktyg som jobbar i ca 6 veckor tills det är klart.

Behövs kranbilar och ställningar och sådant måste du ordna det. Sedan ingår inte golv, målade väggar, anslutning till värmesystem och installation av badrumsdetaljer utan detta måste man ha någon här att göra, men det borde inte vara så dyrt att lösa. Kopplingar och liknande skall vara samma i hela EU.

Hög kvalité, billigt men kräver en hel del av dig som köpare, att du håller koll på att det flyter som det ska.

Det finns såklart en hel del andra prefanhustillverkare i Europa som kan ge det du vill ha till betydligt billigare pris.
 
Redigerat:
M
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag kanske är en trist "nej-sägare", men vad är det du grundar "husdrömmen" i? Är det "egen tomt"? "Äga sitt boende"? "Gillar att renovera/bygga/etc"? "Slippa leta parkeringsplats"? Om du utvecklar tankarna bakom drömmen så kanske de är lättare att ge ett bra råd ... :)
Ingen fara.

Jag är uppväxt i hus och har alltid sett att det är så jag vill bo. Jag har saknat en trädgård att gå ut i sen jag flyttade till lägenhet och så fort jag kan åka till nån med hus gör jag det och hälsar på istället för att vara i lägenheten.
Sedan tycker jag det är väldigt kul att renovera och bygga och det vore extra roligt att göra det på ett eget boende så det man gör är för en själv och att man anpassar boendet för sig själv.

Plus att jag skulle vilja ha mer lugn, inte komma från ett jobb i högt tempo till en lägenhet med ljud överallt ifrån...
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
M EmmaRa skrev:
Vilken leverantör köpte ni av (om jag får fråga) och hur upphandlade ni entreprenörerna?
Jag tror inte leverantören är så relevant för er då vi byggde huset i Finland. Men det var helenteprenad så långt det gick, vi anställde en grävare för att gräva upp gården och sånt. Gjorde en tråd då det begav sig:
https://www.byggahus.se/forum/threads/sahaer-bygger-vi-hus-i-finland.224614/
 
M EmmaRa skrev:
Ingen fara.

Jag är uppväxt i hus och har alltid sett att det är så jag vill bo. Jag har saknat en trädgård att gå ut i sen jag flyttade till lägenhet och så fort jag kan åka till nån med hus gör jag det och hälsar på istället för att vara i lägenheten.
Sedan tycker jag det är väldigt kul att renovera och bygga och det vore extra roligt att göra det på ett eget boende så det man gör är för en själv och att man anpassar boendet för sig själv.

Plus att jag skulle vilja ha mer lugn, inte komma från ett jobb i högt tempo till en lägenhet med ljud överallt ifrån...
Och hur mycket är det värt ?
 
En god idee är att börja titta på äldre hus som ligger ute hos mäklarna. När jag flyttade till Malmö tillbringade jag varje helg med att titta på hus. Tog med mig prospekten hem och räknade på huspris, renoveringar etc. Då jämförde jag kostnaderna mot en insatslägenhet på 4 rum. Det var visserligen 1980 men jag lärde mig vansinnigt mycket av att bara räkna efter dagens husesyn. Märkte snart att mäklarnas uppgifter var skönmålade. Det slutade med att jag inte köpte det billigaste huset, efter ett 40-tal husvisningar, utan ett som var varsamt renoverat - och som de närmaste 20 åren inte krävde mer underhåll än jag kunde klara av själv. Ytterligare en fördel med ett äldre hus är att man får en färdig trädgård, något man gärna glömmer vid nybygge och som lätt kostar åtskilliga hundra tusen.

Lite Ot: 380.000 var mycket 1980 ☺ men mina beräkningar stämde - det blev på sikt billigare än bostadsrätten. Idag lär en ensamstående mamma med ganska ordinär lön inte kunna köpa ett hus utan insats och låna rubbet från banken!
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.