M
Hej!

Vänder mig till detta forum som jag gissar har koll. Hur går det praktiskt till med lån till att bygga nytt hus, jämfört med lån till att köpa ett befintligt?

Jag sitter i dagsläget på en bostadsrätt som jag kommer sälja till en del vinst och kikar på att köpa eller bygga ett litet hus och en tomt istället. Köpa hus är ”enkelt” lånemässigt, det blir ju bara byte av bostad. Men hur resonerar bankerna om man vill låna till att bygga ett hus? Jag kommer givetvis resonera med några banker om detta men det vore intressant att få lite kunskap innan jag börjar prata med dem. Tomten kan jag egentligen köpa kontant med delar av vinsten på lägenheten men sedan är det ju det där med huset med.

Får man normalt samma lånelöfte på ett hus man ska bygga (och som ju inte finns när man vill låna) som ett hus som redan finns?
 
Läs på om byggkreditiv. Det är en helt annan sak att låna till bygge. Skall du bygga lösvirke och i egen regi är det än krångligare att låna, men inte omöjligt.
 
M
Tack för svar. Jag kikar på nyckelfärdiga små hus på totalentreprenad eftersom jag själv inte har kunnande nog att bygga själva huset eller upphandla rätt där. Kan göra en hel del inuti med färdigställande men köra lösvirke och styra upp det själv tror jag inte jag vågar mig på.
 
Då är det inga större konstigheter. Det är som att köpa ett hus som finns då du i praktiken köper ett hus som kommer att finnas.
 
M
R Robert-san01 skrev:
Då är det inga större konstigheter. Det är som att köpa ett hus som finns då du i praktiken köper ett hus som kommer att finnas.
Jag förstår. Bra att veta, så lånemöjligheterna bör vara ungefär liknande för ett nybyggt modulhus som ett befintligt äldre hus?
 
Absolut!
 
M
En annan sak jag funderar över är att jag ju kommer köpa marken och huset separat, så att säga. Hur gör man praktiskt i det läget mot banken med lån/insats?

Sätter man sig ned och räknar på en totalsumma för både mark och husbygge och lånar en summa totalt för det, även om det skall betalas åt två olika säljare och kanske vid två olika tillfällen därmed.

Som sagt antar jag att banken har förslag på lösningar för sådant, men att jag själv skulle vilja vara så insatt jag kan innan jag sätter mig ned i en diskussion med dem...min erfarenhet är att man får mest ut av sådana diskussioner då.
 
Jag skulle tro att det enklaste är ett byggkreditiv för hela projektet då det inte blir en säljare utan två.

I praktiken så kommer du att använda dina fria pengar så långt som möjligt för att sedan lyfta från kreditivet.

Räntan på byggkreditiv är oftaa mycket högre än hypotekslån då de ofta saknar säkerhet.
 
M
Tack för svar! För den husleverantör jag tittat på betalas dock allt efter leverans av huset, vid ett och samma tillfälle, så vad jag förstått skulle man inte ha ett byggkreditiv i det läget utan någon annan lösning.

Det är lite ekonomiskt klurande helt enkelt, men det är ju samtidigt roligt att fundera på att bygga sitt eget hus.
 
Räkna dock med ett lån under bygget till tomt, adminkostnader, anslutningsavgifter, handpenning mm.

Ev kan banken kräva att ni säljer lägenheten innan ni börjar. Det behöver inte bli Så, men var beredd på en plan för boende under bygget för frågan kommer att komma.
 
  • Gilla
milimani
  • Laddar…
M
Jodå. Boendemöjligheter under byggtiden finns;får magasinera möblemang bara men det går ju att lösa under en tid. Sådana praktiska delar är redan undersökta och kollade just för att kunna klara ett sånt krav.
 
Man gör en byggkostnadskalkyl för totala kostnaden för tomt+bygge och kollar rimligheten för ekonomin.

Först köper du tomten och behöver då ca 15% cash (alternativt lånar extra på lägenheten?)
Sen när bygget drar igång bakas tomtlånet in i ett byggkreditiv som har högre ränta än ett bolån.
Summa för hela bygget behöver du nog inte ha förens inflytt
 
  • Gilla
mato.pilipovic och 1 till
  • Laddar…
M
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Man gör en byggkostnadskalkyl för totala kostnaden för tomt+bygge och kollar rimligheten för ekonomin.

Först köper du tomten och behöver då ca 15% cash (alternativt lånar extra på lägenheten?)
Sen när bygget drar igång bakas tomtlånet in i ett byggkreditiv som har högre ränta än ett bolån.
Summa för hela bygget behöver du nog inte ha förens inflytt
Tack för beskrivningen! Det kanske faktiskt är ett alternativ jo att göra så. Kikar just nu på några olika tomter så det bli till att fundera hur man löser det smidigast med lån och insats och handpenning och försäljning. Har börjat kika på nybyggemöjligheten på mer allvar rätt nyligen så det är en ny värld av begrepp.
 
Mitt tips är att hitta en bra bankman och prata igenom din situation. Det är ju att föredra om du kan bo kvar tills det nya är helt färdigt.
 
M
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Mitt tips är att hitta en bra bankman och prata igenom din situation. Det är ju att föredra om du kan bo kvar tills det nya är helt färdigt.
Det är ju enklast för flyttproceduren att inte flytta alla möbler mm fler gånger än nödvändigt, men jag är öppen för det som krävs för att kunna bygga.

Jag ska prata igenom det med bank, men just att ha lite kunskap och vara lite förberedd innan känns väldigt bra, för att kunna ställa rätt frågor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.