Bor i Argentina och vi ska renovera lite i vårt hus. Först ut blir golvet i sovrummet som är på bottenplan, och kommer ligga på betong som ovanpå sig har en slags fuktspärr.

Jag vill gärna lägga ett flytande golv och tänkte först trä, men eftersom vi har 4 små barn i varierande ålder är vi lite oroliga över spill av vatten, kiss etc. Vi har nu sett att här finns flytande golv gjort i plast. Jag har under mina 40 år i Sverige inte sett något liknande och undrar om någon har erfarenhet av detta? Idén verkar ju iaf bra att slippa ha organiskt material. Klinkers tycker vi är för hårt i sovrum, även om det och målad betong är populärt här borta.
 
  • Flera stora provplattor av plastgolv med olika träimitationer i en butik, med en person som betraktar dem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En samling av stora, upprättstående plastgolvplank i olika färgtoner i en butik, alternativ till trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Exempel på plastgolv med träutseende och informationsetiketter som visar vattentäthet, ljudisolering och att det inte kräver nivellering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenbeständigt laminatgolvprov med märkningar för vattentålighet, tysthet, kvalitet och livstids garanti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vinylplankor för flytande golv med skylt som visar tjocklek och pris per kvadratmeter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Exempel på flytande golvplattor i plast som efterliknar trä, uppvisade ovanpå en kartong med texten "LUXURY".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som någon form av laminat. De kan bli lite kalla, men det är kanske inget problem i Argentina. Lite statisk elektricitet kan kanske förekomma. Lägg golvet på foam, så det fjädrar lite.
 
Tror inte det skulle vara mer problem även om man la ett riktigt trägolv.
Men på bild ser det ju ut som ett laminatgolv, men är det bara plast rakt igenom?
Annars är väl sten/klinker vanligast i Argentina....

Och en off topic fråga, var i Argentina bor ni?
 
Ja, det är ett laminatgolv med plast rakt igenom. Kände på noderna man klickar ihop bitarna med och de är hårdare än de spröda som förekommer i de baserade på trä. Sten och klinker är vanligt här ja, även i träimitation. Men vill inte ha ett så direkt hårt material i sovrummet. Den ena varianten hade någon slags gummiliknande baksida för att göra det lite mer sviktande, tror jag, och inte så stumt, men det funkar nog som foam.

Vi bor i centrala Buenos Aires :)
 
P perrel skrev:
Ja, det är ett laminatgolv med plast rakt igenom. Kände på noderna man klickar ihop bitarna med och de är hårdare än de spröda som förekommer i de baserade på trä. Sten och klinker är vanligt här ja, även i träimitation. Men vill inte ha ett så direkt hårt material i sovrummet. Den ena varianten hade någon slags gummiliknande baksida för att göra det lite mer sviktande, tror jag, och inte så stumt, men det funkar nog som foam.

Vi bor i centrala Buenos Aires :)
Okay, lite nyfiken pga att jag brukar vara uppe i Salta, norra Argentina :)
 
J Jörgen Ö skrev:
Okay, lite nyfiken pga att jag brukar vara uppe i Salta, norra Argentina :)
Aha :)
 
Det är ett vinyl golv står ju tom vinilico ( som jag gissar betyder det). Finns här hemma med!
 
E egge80 skrev:
Det är ett vinyl golv står ju tom vinilico ( som jag gissar betyder det). Finns här hemma med!
Vinylgolv har jag bara sett på rulle innan, men sökte nu på svenska resultat för vinyl och click och verkar ju finnas!

Har du någon erfarenhet av det?
 
Har lagt några såna, tåliga som tusan! Vattentäta skarvar, tänkte lägga in det på hela entréplanet hemma men frugan sa nej. Skall vara optimalt tillsammans med golvvärme till skillnad från laminat som kan upplevas lite kallare. Accepterar man det lite plastiga utseendet så har du ett golv som håller i många många år
 
E egge80 skrev:
Har lagt några såna, tåliga som tusan! Vattentäta skarvar, tänkte lägga in det på hela entréplanet hemma men frugan sa nej. Skall vara optimalt tillsammans med golvvärme till skillnad från laminat som kan upplevas lite kallare. Accepterar man det lite plastiga utseendet så har du ett golv som håller i många många år
Tack !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.