Vi ska sätta upp några skivor treetex/porös board på väggarna i ett rum. Och ja, det är bestämt att det ska vara dessa skivor och inget annat :D

Förr satte man ju upp dem med pappspik men frågan är om det finns nån lämplig skruv man skulle kunna använda? Spånskiveskruv?

Känns lättare att skruva samt säkrare då det inte finns så mycket material bakom som spiken kan fästa i. Det är en upprepad vägg med osb som skivorna ska fästas på.
 
Vanlig träskruv eller gipsskruv skulle jag använt. Spånskiveskruven riskerar att dras in i den mjuka skivan och fästa dåligt.
 
Finns väl inga skruv som är direkt lämpliga eftersom skivorna är så mjuka. Kanske ett montagelim kan vara bättre? Annars skulle jag nog testa med en skruv som har plan undersida i stället för försänkt. Du drar ju ändå lätt in den så den kommer ner under ytan.
 
Jag tror på gipsskruv. De brukar ha lika stort huvud som pappspik. Spånskiveskruven brukar ha ett lite mindre huvud som är mer koniskt och räfflat för att lättare försänkas i den hårda spånskivan. Det lär inte vara ett problem med treetex. Det skall väl inte vara några större belastningar på skivorna. Jag betvivlar att valet är kritiskt.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Pappspik alla dagar i veckan.
 
  • Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Pappspik alla dagar i veckan.
Beroende på hur stabil/flexande osb skivan är så kan det vara svårt att fästa om man inte har pappistol, men ja det är bra med pappspiken(y)
 
hsd
Lim om Ni vill ha det plant
Skruv eller spik ger bucklor i ytan
 
Pappspik har ju använts i 50 år, Vad är skillnaden idag?
 
Jag har skruvat tillbaka några skivor tretex som plockats ner för diverse dragning i väggen.

Gipsskruv fungerar perfekt för detta! (y)
 
  • Gilla
jokamp och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.