Hej,

Är mitt i arbetet med att isolera och göra ett par rum på vinden. Så långt inga problem.
Dock har jag inte tänkt så mycket på golvet, vilket har börjat oroa mig nu.

Huset är en gammal skånelänga vilket i vårt fall innebär att golvet på ovanvåningen ligger rakt på bjälkarna som är synliga på bottenvåningen. Golvet består bara av två lager plank, ingen isolering whatsoever. Och så kan vi ju inte ha det.

Min tanke är att regla upp en stomme för ett nytt golv, fylla facken med isolering, lägga golvspån, golvgips och sedan ett massivt trägolv. Frågan är bara hur lite isolering jag vågar ha i facken, eller med andra ord - hur högt måste golvet bli för att få en tillfredsställande ljudisolering?

I bästa fall hade jag lagt 95mm reglar och fyllt med lika mycket isolering. Men detta tillsammans med resterande skikt höjer golvet 150mm. Vilket är för mycket.

frågan är alltså, hur mycket bättre blir det med 95mm isolering jämfört med 45mm? Det är väl inte främst isoleringen som ljuddämpar utan samverkan mellan gips, spån och isolering? Samt om golvet är flytande eller skruvat?

Är det någon som har information eller erfarenhet kring detta?
 
Redigerat:
Är i mer eller mindre exakt samma läge, så jag kommer följa tråden.

Jag har haft lite olika funderingar. En fundering var att regla på 45mm, lägga dubbelt lager vindpapp och sedan fylla upp med sand. Detta tror jag skulle ge en ganska bra ljudisolering, men har sina nackdelar. Tungt (klarar bjälklagret det), jobbigt att hantera (hinka in?), var hitta torr sand m.m

Varken du eller jag kommer ju ha nytta av någon värmeisolering, utan det är ju bara ljud vi vill ha bort.
 
  • Gilla
Sister ray
  • Laddar…
nimhed nimhed skrev:
Är i mer eller mindre exakt samma läge, så jag kommer följa tråden.

Jag har haft lite olika funderingar. En fundering var att regla på 45mm, lägga dubbelt lager vindpapp och sedan fylla upp med sand. Detta tror jag skulle ge en ganska bra ljudisolering, men har sina nackdelar. Tungt (klarar bjälklagret det), jobbigt att hantera (hinka in?), var hitta torr sand m.m

Varken du eller jag kommer ju ha nytta av någon värmeisolering, utan det är ju bara ljud vi vill ha bort.
Exakt, det är bara ljudet jag är ute efter att skärma av någorlunda. Sand hade absolut varit ett alternativ, och jag bor nära ett sandtag. Men då ska den som sagt vara torr och så lång tid vill jag inte vänta :) Är också osäker på om vikten blir för stor, känns som att det kommer att väga en del.

Allt matnyttigt jag kan hitta är en tråd som säger att standard hos en av husleverantörerna är 45mm isolering, men samtidigt hänvisar TS till byggarna som själva hade valt att lägga in dubbelt lager.

Finns ju otaliga trådar om just ljudisolering, men de flesta utgår från ett vanligt hus med 220mm mellanbjälklag och fullisolering av utrymmet. Dock framgår det ingenstans hur mycket nytta själva isoleringen gör i sammanhanget.
 
Sand binder inte mycket fukt. Det torkar tämligen fort om man sprider ut det.
 
Sant, lägger man ut sanden och kanske startar en avfuktare, så går det nog snabbt.

Sand väger tydligen 1,6ton/m3. Har man 70m2 med 45mm uppfylld borde det ge

V=70x0,045=3,15m3

Alltså en massa på 3,15x1,6=5,04ton.

Låter kanske mycket, men det är ju alla bjälkar som tillsammans ska bära det. Borde inte vara några problem.
 
Behöver du verkligen både spån och gips under massivt trägolv? Där kan du vinna ett par cm.
 
  • Gilla
JanNorden
  • Laddar…
Jag trodde att det var ett standardförfarande att lägga gips på spån, just för att dämpa stegljud. Egentligen hade jag inte tänkt att ha två lager men jag fick intrycket av att gips hjälper mycket mot just stegljud. Kanske är overkill.
 
Kom på att jag har en remsa skum under golvspånet på övervåningen som ska dämpa stegljud. Ingen aning om den fungerar.
 
Vill inte kapa tråden, men finns det fler som har åsikter om sand-metoden?
 
Eller andra metoder för den delen
 
När jag byggde fick jag lära mig att om det bara är för ljuddämpning så är det bättre att inte fylla fullt med isolering. Fick för mig att teorin är att fyller man inte fullt studsar ljudet och dämpas ut. Jag byggde med 300 bjälklag och 95-105 isolering. Vid vägg fyllde jag fullt.
 
Jag tror att man måste diskutera bjälklagets hållfasthet, nedböjning och svikt, innan man funderar på sand. Jag har svårt att tro, med den beskrivning av nuvarande utseende som TS gjort, att konstruktionen kan bära sand. De åtgärder för ljudreduktion som är möjliga här kräver inte så stor höjd. Kolla på isoleringstillverkarnas hemsidor på akustikprodukter. Där finns ganska mycket information att hämta.
 
T toolman77 skrev:
Kom på att jag har en remsa skum under golvspånet på övervåningen som ska dämpa stegljud. Ingen aning om den fungerar.
Men hur tjock isolering har du?
 
J justusandersson skrev:
Jag tror att man måste diskutera bjälklagets hållfasthet, nedböjning och svikt, innan man funderar på sand. Jag har svårt att tro, med den beskrivning av nuvarande utseende som TS gjort, att konstruktionen kan bära sand. De åtgärder för ljudreduktion som är möjliga här kräver inte så stor höjd. Kolla på isoleringstillverkarnas hemsidor på akustikprodukter. Där finns ganska mycket information att hämta.
För min del är det inte rätt sätt med sand, jag hade äventyrat hela huset eller fått anpassa mycket. Ska kolla runt lite mer som du säger, men svårt att få någon ärlig info från de som säljer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.