målaren var här igår och i förrgår knappt 1 h jobb med bredspackling av en helvägg och lite till. ( Bilder kommer)

Såg idag när jag skulle måla väggarna att överallt där målaren har "bredspacklat" fanns det lufthål. Målade en liten del, tänkte att det inte skulle synas samt att det kanske var normalt med sådana lufthål - men nej, hålen syndes ännu mer. Ringde till arbetsledaren och bad hen att skicka hit målaren för att fixa till sitt jobb.
Arbetsledaren valde hellre låta mig prata med målaren som skyllde ifrån sig att det är spacklets fel samt att jag bör göra målarens jobb då enligt målaren skulle det gå snabbare att fixa väggen genom att riva ner den helt ( förklarade att det inte gick eftersom det är bärande vägg). Det gick upp för mig att målaren gjorde allt snabbt och hur som helst bara för att. Bad om att få reducerat pris för att jag fick nästintill bredspackla en stor del av väggen - då gick målaren upp i taket och förstod inte varför jag ville ha reducerat pris när målaren tyckte att väggen borde rivas ner samt att målaren suckade när jag bad att det skulle göras om.
Försöker få tag på arbetsledaren som är upptagen helt plötsligt.

Bilder kommer på lufthålen samt de bilder där en ny spackling syns som jag har spacklat efter målarens misstag.
Vad ska jag göra? Vilka rättigheter har jag när jag är missnöjd med arbetet samt att jag måste fixa till deras misstag som jag inte vill betala? Och projektet blir försenat ytterliggare med några dagar.
 
Varför skulle du betala för ett jobb som är då dåligt att den som gjort det rekomendrar rivning. Jag tycker dock att hela berättelsen låter konstig.
 
En vända bredspackling brukar sällan räcka, 2ggr plus slipning av densamma är väl mest vanligt.
Och blåsor uppstår väl oftast om det är för tjockt lager som inte arbetats ut ordentligt
 
Varför kan du inte ta ner ytskiktet på väggen för att den är bärande? Vilken funktion har ytskiktet i väggens bärandefunktion?
 
Innan målaren ens började spackla tyckte han att väggen skulle rivas, då förklarade jag att det inte går eftersom väggen är bärande. Om han ansåg att han inte kunde göra ett bra jobb då borde han ha sagt det i förtid istället för att göra ett halvdant jobb och skylla på spacklet som han själv har köpt så skulle jag inte låta honom bredspackla.
 
SysterNett SysterNett skrev:
Räcker med en tråd om samma sak. [länk]
Oj, skriver från telefonen och är lite upprörd. Ber om ursäkt för det!
 
D daffolina skrev:
Innan målaren ens började spackla tyckte han att väggen skulle rivas, då förklarade jag att det inte går eftersom väggen är bärande. Om han ansåg att han inte kunde göra ett bra jobb då borde han ha sagt det i förtid istället för att göra ett halvdant jobb och skylla på spacklet som han själv har köpt så skulle jag inte låta honom bredspackla.
Förstår inte varför målaren tycker väggen ska rivas. Tror ni missförstår varandra.
 
J Jörgen Ö skrev:
En vända bredspackling brukar sällan räcka, 2ggr plus slipning av densamma är väl mest vanligt.
Och blåsor uppstår väl oftast om det är för tjockt lager som inte arbetats ut ordentligt
Det värsta är att han har bredspacklat två gånger. Och han ville inte ens komma för att se hur det såg. Skyllde på spacklet bara...galet..
 
SysterNett SysterNett skrev:
Varför kan du inte ta ner ytskiktet på väggen för att den är bärande? Menar du tapeterna som ytskikt eller spacklet? Det var tapeter innan, målaren sa ingenting om att ta ner tapeterna annars hade jag gjort det eller låtit honom göra det. För det är väl det man bör betala för - att målaren ska se till att det blir bra och ordentligt gjort? Att riva ner väggen - han tyckte helt enkelt att var bara snabbare att riva ner det och inte bredspackla. När jag förklarade att det inte gick utan att bredspacklingen är alternativet som arbetsledaren bedömde vara ok att göra väggen slät innan målning. Just på den sidan där bredspackling av helvägg är så fanns det både vägg- och bänkskåpar.
 
Tror ni pratat förbi varandra. Målaren ville nog ta blir tapeterna (som är ytskiktet).
 
Med tanke på att jag skriver från mobilen och använder byggahus-appen, kan man se mina bilder som jag har klistrat in?
 
D daffolina skrev:
Med tanke på att jag skriver från mobilen och använder byggahus-appen, kan man se mina bilder som jag har klistrat in?
Ja, i ditt andra inlägg ligger bilderna.
 
SysterNett SysterNett skrev:
Tror ni pratat förbi varandra. Målaren ville nog ta blir tapeterna (som är ytskiktet).
Ringde honom innan jag själv var tvungen att fixa hans jobb, som han själv sa att jag måste göra och även då sa han att " jag sa ju att det vore bättre att riva ner väggen. " det är stor skillnad i orden mellan vägg, tapet och ytskikt. Jag ville bara förklara för Er vad som har hänt samt vilka rättigheter jag har då jag inte vill betala för ett halvdant jobb?
 
Fairlane
Om målaren redan innan han börjar arbeta anser att det inte går att göra ett bra jobb, utan det bästa är att riva väggen, så borde han som sagt tackat nej till jobbet.
Skyller han sen på spacklet som han själv köpt så låter det som att det är en riktig klåpare som inte har en aning om vad han håller på med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.