Hur mäter du hastigheten - kabel eller trådlöst?
I modemen brukar det finnas en meny som visar med vilken hastighet det synkroniserar med telestationen. Detta funktion kan vara till hjälp vid fortsatt felsökning.

På de gamla jacken ansluts inkommande signal på det undre skruvparet, på det övre paret går du vidare till nästa jack.

Normalt används bara ett par för inkoppling av jack.
 
I inkommande kabel till fastigheten ska bara två trådar (1 par) användas, sedan går det att dubblera trådarna om man vill men oftast är det onödigt.

Du kan skarva trådarna med tex wago istället för att skarva med uttaget, då minskar risken att någon stoppar i en telefon innan splittern.


Att du tappat hastighet låter som om att ena tråden har gått av.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
E etompau skrev:
Hur mäter du hastigheten - kabel eller trådlöst?
I modemen brukar det finnas en meny som visar med vilken hastighet det synkroniserar med telestationen. Detta funktion kan vara till hjälp vid fortsatt felsökning.

På de gamla jacken ansluts inkommande signal på det undre skruvparet, på det övre paret går du vidare till nästa jack.

Normalt används bara ett par för inkoppling av jack.

Jag har fått hastigheten visat av Telias "router". Trådat har den gått ner idag till 1.2 ner och 0,3 upp... Helt åt pippan! Ska köpa ett vanlig jack och dra om första jacket till bakom centralen. I garaget. Flytta modemet dit... Såvida jag inte får andra tips.

Jag har sockerbitar. Måste vara bättre till att skarva än bara tvinna? Vad är bäst?
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
E etompau skrev:
Försök att göra dina tester systematiskt. Backa tillbaka till första jacket och säkerställ att du har önskad hastighet.
Skarva sedan med "fiskögon" och gå vidare i din installation.
[länk]

Är det partvinnad kabel du har så säkerställ att du använder ett par och inte lägger signalen på två skilda par.

Detta förstår jag inte riktigt.

"Är det partvinnad kabel du har så säkerställ att du använder ett par och inte lägger signalen på två skilda par."

Är det bättre att använda bara ett par än dubbla kablar? Det blir större area ju?
 
I den korta sträcka i ditt hus har arean ingen betydelse.
Är kabeln partvinnad så använder du ett par och inte en ledare från ett par och en annan ledare från det andra paret.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Om det är EKKX mellan uttagen så är den inte partvinnad, utan hela kabeln är väldigt svagt tvinnad.
Eftersom du även bara använder ena paret så kvittar det om du använder trådar från två olika par.
Stamnätet är inte partvinnar, där är kablarna bara svagt vridna, fram till sista spridningsplinten så kan en abonnents ”par” gå i vilka trådar som helst, det är inte ens säkert att det är samma trådar i bägge ändar av kabeln, det kan vara skarvat ”hur som helst”.


Jag jobbade under 2005 i åtta månader med att laga upp telenätet efter stormen Gudrun, i ca fem månader åkte jag själv på många uppdrag. Många provisoriska lagningar har blivit permanenta.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Nu har jag för tillfälle kopplat om allt. Med sockerbitar. Och flyttade modemet till sovrummet. Allt funkar. Via 5 GHz får 12.05 Mb/s ner och 1.15 Mb/s upp.

Således prima!!!

Nu testar jag vidare hur flytta de till ett annat rum.

Demmpa. Du har rätt. Det är EKKX. Inte partvinnad. Har kollat det nu...

etompau. Tack för all info. Har ändrat till enkla paret...
 
Öppen eldosa med lösa kablar och en delvis monterad nätverkskontakt på ett golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser det ut nu. Jag har konstaterat att det finns möjlighet att ha en andra abonnemang. Inkommande är röret till vänster. Det andra paret är kopplat till det andra vänstra jacket.
Undrar om förlusten till nästa jacket skulle påverka hastigheten så mycket...
Jag får nog överväga att ha modemet i sovrummet.
 
Jag tror en del av problemet kan vara att du har för mycket "lös" tråd.

Varför har du skarvat med sockerbit istället för att ansluta direkt till jacket?
 
För att bena ut det här med Ip-telefoni osv.

Nerre skrev: "Då ska det bara finnas spänning på inkommande".
Klassisk telefoni (analog) lägger ca 50V likspänning mellan ledarna och är väldigt lätt att mäta.

Idag kan man dock välja att inte ha analog telefon utan istället Köra IP-telefoni över ADSL.
Iom att man då inte har någon analog telefoni så spänningssätts inte ledarna heller och därmed så finns det inget att mäta.

Börjar nån nu klura på hur den analoga telefonen ändå kan funka efter att man har valt IP-telefoni så är det som så att det sitter en omvandlare i Routern/modemet som dels omvandlar den analoga signalen från telefonen till IP-telefoni och samtidigt så spänningssätter den teleuttagen bakom routern så att gamla telefoner funkar
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Vill du ha analog telefoni i alla uttag eller ska kabeln bara bära ADSL till "modemrummet"? Om du inte ska ha telefonjacken aktiva på vägen tycker jag att du ska skaffa en ny, lång telekabel och dra i den i rören, använd de gamla kablarna som dragtråd! Loopa igenom de rum som inte ska ha telefonjack aktiva tills du når fram till modemrummet. Med en oskarvad kabel kommer du få så snabb ADSL länk som det är möjligt. Tänk också på, som skrivits tidigare, att olika jack har olika egenskaper. Vissa kan förstöra ADSL signalen ganska kraftigt.
Vill du använda de passerade jacken kan du dra med två kablar i rören. Första obrutna kabeln från inkommande kabeln till modemet och sedan returmata från det nya 1:a jacket till de övriga.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
M Mats skrev:
Idag kan man dock välja att inte ha analog telefon utan istället Köra IP-telefoni över ADSL.
Iom att man då inte har någon analog telefoni så spänningssätts inte ledarna heller och därmed så finns det inget att mäta.
De flesta som skaffar ADSL har ju analog telefoni. Och alla andra knep (som att koppla loss ett jack i taget tills telefonen dör) bygger ju också på att man har analog telefoni.

Men du som verkar vara experten då, kan du tala om nåt bättre sätt att hitta det första jacket?

Det är ju trots allt över 30 år sen jag jobbade på Televerket.
 
N Nerre skrev:
De flesta som skaffar ADSL har ju analog telefoni.
...
kan du tala om nåt bättre sätt att hitta det första jacket?
Nja, det är x-antal som går över till IP-telefoni om dom har kvar det fasta numret när dom skaffar xDSL, vissa ligger/låg kvar med analoga telefonen men utan att använda den eftersom en del xDSL-tjänsteoperatörer la på kostnaden som var/är förenad med analoga telefonen på xDSL-abonnemanget om man inte hade något analog telefonabonnemang. Vissa kör bara med xDSL.

Ett sett att hitta förstajacket utan något analogt telefonabonnemang är att helt sonika öppna varenda telejack och vara flera som ”drar” och tittar på hur trådarna/jacken rör sig.

Ett annat sätt är att ansluta en ”testtelefon” som även kan indikera datasignal, tex en ap32,
http://www.elektroskandia.se/Katalog/detaljer/525769/4200043
 
Jo, men om man nu skaffar xDSL så finns det ju i princip två alternativ.

1. Det har tidigare funnits ett analogt abonnemang. Man brukar inte koppla ur det ur telestationen bara för att det sägs upp (inte med moderna växlar, för kopplade man ju alltid ur i KK). Då man kan leta rätt på första jacket innan man beställer sin ADSL.

2. Det har inte tidigare funnits ett analogt abonnemang. Då finns det heller inte en massa telejack som är skumkopplade utan det borde vara solklart var första jacket finns.

Alternativet att det har funnits ett analogt abonnemang för många år sen men som är så gammalt att det är urkopplat i stationen är inte särskilt vanligt. I såna lägen brukar det bara så fullt i stationen att man inte ens kan få xDSL.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.