Ska byta ut min "gamla" Hammer A-31 mot en annan modell.
Har försökt läst runt lite ang JET 410 med Helicutter och åsikterna går isär. Var tydligen problem för många år sedan att borden inte var helt plana.
Eller så lutar det åt en A3-31 med Power Silent cutter fast då blir det bra mkt dyrare samt smalare arbetsområde!

Ngn som har ngt att chippa in med info? Gärna asap :p

Gott nytt!
 
Vad har hänt med din gamla?
 
Den funkar fint... är ute efter nya vändskiva cuttern, och nu hade jag en möjlighet att uppgradera
 
Du gör ju som du vill....men jag skulle helt klart satsa pengarna på någon annan häftig och användbar maskin eller en kraftigare rikt/planhyvel stället för att köpa samma sak en gång till. Det är ingen vinning i att köpa samma sak flera gånger.

Fast jag vet....du gör just så som du vill;)
 
  • Gilla
Masses
  • Laddar…
Jo det var meningen att det skulle inhandlas en CNC men helt plötsligt fick han för sig att inte sälja mer i år... Sjukt förvånad och besviken när jag haft mail konversation med honom i 3 dagar. Så nej det var inte meningen egentligen att byta hyvel.
 
Kan du inte bara lägga pengarna på bank eller i madrassen till nästa år?

Vad har du för maskiner....och vad fattas?
 
jag har pengar över i företaget och för att slippa skatta förr ev vinst när året ör slut så tänkte jag investera istället... som sagt tanken var i en CNC
 
Då tycker jag du skall satsa på någon annan maskin!
Någon som ger dig möjlighet att göra någonting som du inte har kunnat förr.
Allt från metallsvarv till stämborrmaskin är möjligt....... och jag tycker att det brukar vara enkelt att hitta maskiner som jag vill ha..... fast kanske det är svårare då pengarna bränner i fickan...... det har jag nämligen aldrig upplevt.
 
P
Köp en ny hammer 41 med silent power cutter huvudet! Du kommer inte att ångra dig!

Jag har det på min hyvel och det är en fröjd varje gång när man hyvlar, blir mindre spånbitar och den går tystare.. och postningen är så mycket lättare och snabbare :)(y)
 
Mjo en metallsvarv har ju alltid legat på önskelistan :p

Låter riktigt najs pleqtiz (y)
Var köpte du din?
 
P
Masses Masses skrev:
Mjo en metallsvarv har ju alltid legat på önskelistan :p

Låter riktigt najs pleqtiz (y)
Var köpte du din?
Jag köpte min hos swedendro fast jag gick upp till Felder ad741 istället .. den har samma kutter som Hammern vill jag minnas..
 
AD741'an är sjukt najs... men med en prislapp på
82.000kr ink moms utan Power silent cuttern så får jag se mig till det billigare alternativet :geek:
 
Blir snart en beställning här av A3 31 med silent power kuttern!
 
Jag går i liknande tankar. Vet att det var ett tag sedan tråden var aktiv men är ni nöjda med inköpet av Hammern med scilent cutter eller blev det något annat? Är det förresten stor skillnad på 31 och 41 cm hyvelbredd i praktiken?
 
S SteC skrev:
Jag går i liknande tankar. Vet att det var ett tag sedan tråden var aktiv men är ni nöjda med inköpet av Hammern med scilent cutter eller blev det något annat? Är det förresten stor skillnad på 31 och 41 cm hyvelbredd i praktiken?
10cm :)


Det hänger ju helt på hur stora saker du bygger och om du bygger med hela plankor..
Jag har en vanlig a31. Innan dess en Inca. Har aldrig vart med om att jag upplevt att hyveln vart för bred bara för smal. Förutom när den skulle in i verkstan.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.